کد خبر: ۴۴۵۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
آیینه‌ای در برابر دیپلماسی خارجی دولت یازدهم؛

مقامات عالیرتبه چه کشورهایی برای اولین بار به تهران سفر کردند؟

در طول فعالیت دولت یازدهم ،مقامات عالی رتبه تعداد قابل توجهی از کشورها در سطوح مختلف به همراه هیات های سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر کرده‌اند که برخی از این مقامات برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و یا حتی برقراری روابط دوجانبه به تهران سفر کرده اند و تعدادی از آن‌ها نیز بعد از وقفه‌ای طولانی ایران را به عنوان مقصد سفر دیپلماتیک خود انتخاب کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، در طول چهار سال گذشته جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان بر اساس منافع ملی و همچنین حفظ عزت و کرامت ملت ایران گسترش دهد، این تلاش‌های دیپلماتیک و همچنین به سر انجام رسیدن برجام باعث شد که مقامات کشورهای مختلفی در عرصه‌های متفاوت، تهران را  به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند .

 در گزارش پیش رو به تعدادی از سفرهای مقامات عالیرتبه خارجی که  برای اولین بار به ایران آمده اند یا بعد از وقفه ای نسبتا طولانی کشورمان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند، اشاره شده است.

- رییس‌جمهور آفریقای جنوبی در اردیبهشت ماه 95 پس از 37 سال به تهران آمد.

- رییس‌جمهور چین نیز در بهمن ماه 94 پس از 14 سال کشورمان را به عنوان سفر دیپلماتیک خود انتخاب کرد.

- رییس‌جمهور کشور آفریقایی غنا نیز برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 25 بهمن 94 به دعوت حجت الاسلام و المسلمین روحانی راهی تهران شد.

- نخست وزیر سوئد نیز در در بهمن سال 1395برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور مهمان رییس جمهور ایران بود.

- رییس جمهور اتریش نیز پس از 11 سال در اردیبهشت 94 به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و به دعوت همتای ایرانی خود به ایران سفر کرد.

- ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز در دوم آذر 94 برای شرکت در اجلاس اوپک گازی بعد از هشت سال راهی تهران شد.

- در هفتم اسفند 94 نیز رییس جمهور سوئیس به تهران آمد.

- در 24 فروردین ماه 1395 بعد از سفر رییس جمهور  کشورمان به ایتالیا در بهمن ماه 94، نخست وزیر این کشور اروپایی نیز راهی تهران شد.

- در 17 بهمن 94 نیز نخست وزیر یونان به کشورمان آمد.

- رییس جمهور صربستان نیز در 29 فروردین ماه 95 به دعوت پروفسور سمیعی جهت شرکت در پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جهانی مغز و اعصاب به همراه چند تن از وزرای دولت و در صدر یک هیات علمی و اقتصادی به کشورمان سفر کرد و با روحانی رایزنی و گفت‌وگو کرد.

- زیگمار گابریل معاون وقت صدراعظم آلمان  که در حال حاضر وزیر امور خارجه  این کشور است برای اولین بار در 28 تیرماه 94 راهی تهران شد .او در مهرماه 1395 نیز بار دیگر به تهران آمد.

- اشتان مایر  همتای وقت ظریف در کشور ژرمن ها نیز بعد از 12 سال  در مهرماه 1394به تهران آمد. او همچنین در بهمن 94 یک بار دیگر به تهران سفر کرد.اشتان مایر در حال حاضر رییس جمهور آلمان است.  

- رییس جمهور وقت کره جنوبی نیز در اردیبهشت ماه 95 برای اولین بار از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور به تهران سفر کرد.وزیر خارجه این کشور نیز پس از 14 سال در 16 آبان 94 راهی کشورمان شد.

- وزرای خارجه ایتالیا و اسپانیا نیز پس از 10 سال به تهران سفر کردند و ظریف در 30 آذر 1392 و همچنین 11 اسفند همان سال  میزبان همتایان ایتالیایی و اسپانیایی خود بود.

- وزیر خارجه وقت انگلیس نیز پس از 12 سال در شهریور 94 به تهران سفر کرد.

- کاترین اشتون  مسئول قبلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اسفند ماه 92  به تهران سفر کرد .

- جانشین وی فدریکا موگرینی نیز از سال 94 تاکنون سه بار به ایران سفر کرده است. او برای اولین بار در مرداد 94 بعد از توافق برجام به تهران سفر کرد. سپس در فروردین 95 به همراه هفت کمیسیونر اروپایی راهی تهران شد. همراهی این تعداد کمیسیونر با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک سفر امری بی سابقه بود. او همچنین در آبان 95 سفر یک روزه به تهران داشت و در ارتباط با تحولات منطقه بخصوص سوریه با مقامات عالیرتبه کشورمان از جمله ظریف و روحانی  رایزنی و گفتگو کرد. این سفر در حالی صورت می گیرد که خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 25 خرداد 1387 برای ارائه بسته پیشنهادی 1+5 به تهران سفر کرد ولی او در این سفر از ملاقات با احمدی نژاد رییس جمهور وقت خودداری کرد.

- وزرای خارجه کشورهای نیوزیلند و استرالیا و هلند نیز بعد از 10 سال به تهران سفر کردند.

- وزیر خارجه وقت  فرانسه نیز 7 مرداد 1394 راهی تهران شد و در ادامه گفتگوهای دو کشور و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی تهران ـ پاریس، وزیر خارجه کنونی فرانسه  در 10 بهمن 95  به کشورمان سفر کرد .

- وزیر خارجه  کشور مالت نیز 5 اسفند 94 برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور راهی تهران شد.

- وزیر خارجه استونی نیز از دیگر وزرای خارجه‌ای بود که در تاریخ روابط دو کشور برای اولین بار به تهران سفر کرد. سفر او در  تاریخ 22 فروردین 95 انجام شد.

- وزیر خارجه دانمارک نیز  شهریور 1393 بعد از 10 سال به ایران آمد.او همچنین بار دیگر در دی ماه 94 مهمان ظریف بود.

- رییس جمهور مولداوی نیز از جمله روسای جمهوری بود که اولین بار پس از استقلال کشورش راهی تهران شد و مهمان حسن روحانی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین