کد خبر: ۴۴۸۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲

شاهین‌طبع: حدادی وزنه‌ سنگینی برای ما بود / لیگ را مثبت ارزیابی می‌کنم

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی درباره عملکرد این فصل تیمش و کسب مقام قهرمانی صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهران شاهین طبع در گفت و گو با ایسنا، درباره عملکرد تیمش در فینال لیگ برتر بسکتبال اظهار کرد: فکر می کنم نفت تیم کامل و خوبی بود. تشکیلات باشگاهی خوب با یک سازماندهی مناسب باعث شد امسال رقابت سختی برابر این تیم داشته باشیم. ابتدای فصل دو بازی برابر این تیم باختیم و فهمیدیم که کارمان بسیار دشوار است.

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی ادامه داد: در نهایت با مشکلاتی که برایمان به وجود آمده بود چه از نظر بازیکن خارجی، آسیب دیدن بازیکنان و اتفاق‌هایی که در اردن افتاد توانستیم ابتدا جواز باشگاه‌های آسیا را بگیریم و سپس در لیگ به هدفمان برسیم. واقعا بچه‌ها از تجربه خودشان خیلی خوب استفاده کردند. اگر به عملکردمان هم دقت کنید می‌بینید در فینال هر بازی جلو رفتیم بهتر و بهتر شدیم.

او درباره اضافه شدن حامد حدادی به تیمش نیز گفت: به هر حال ما از روز اول که کار را شروع کردیم، مشکلاتی داشتیم که از مسابقات آسیایی شروع شد. حامد قرار بود به ما اضافه شود اما با توجه به قراردادش در چین و آسیبی که داشت نتوانست به ما کمک کند. ما با دو بازیکن پیرامونی به مسابقات رفتیم و از طرفی محمد جمشیدی هم آسیب دیدگی داشت. با این شرایط با تلاشمان را به کار گرفتیم و به یک موفقیت نسبی رسیدیم با اینکه مقام سومی اصلا برایمان راضی کننده نبود. هدفمان قهرمانی بود اما نشد.

شاهین‌طبع ادامه داد: مشکل در پست پنج ما وجود داشت. جانسون هم که آمد، به ما کمک کرد اما او بازیکن پست چهار بود نه پنج. در مرحله پلی‌آف با آمدن حدادی مشکلمان حل شد. با آمدن او بچه‌ها را یک پست پایین‌تر آوردیم. مثلا بهنام گارد بازی کرد. در بیشتر مسابقثه‌ها از او در پست یک استفاده کردیم و خیلی خوب بازی کرد. محمد جمشیدی در پست دو بازی کرد و اوشین را در پست سه بازی دادیم. این تغییرات را داشتیم که خیلی شرایط تیم بهتر شد. با آمدن حامد به لحاظ میانگین قدی شرایط تیم خیلی بهتر شده‌بود و بازیکنان هم خیلی خوب خودشان را تطبیق دادند.

سرمربی تیم پتروشیمی با اشاره به پیروزی سه بر صفر برابر نفت در فینال گفت: بازیکنان عزمشان را جزم کرده‌ بودند که کار را در بازی سوم تمام کنند. باشگاه نیز تدارکات خیلی خوبی دیده بود و زحمت کشیده بود. واقعا کارهای جانبی خیلی خوب انجام شده بود. بچه‌ها باتمرکز بالا برای بازی سوم وارد زمین شدند و از همان ابتدا با انسجام بسیار عالی بازی کردند و برنده شدند.

شاهین‌طبع در پاسخ به این سوال که قبول دارد با آمدن حدادی به تیمش قهرمانی پتروشیمی گارانتی و قطعی شد نیز بیان کرد: حامد کار بزرگی کرد. با آسیب دیدگی که داشت خیلی خوب بود. او برای پول نیامد بلکه برای عشق و علاقه به شهر و بازیکنان و تیم آمد. از تمام توانش گذاشت و از او تشکر می‌کنم. همیشه گفتم کیفیتی که حامد حدادی دارد، بی‌نظیر است. او با تمرین خوب شرایطی به دست می‌آورد که باعث می‌شود جزو سنترهایی بی‌نظیر قرار بگیرد. اکنون او در سطحی قرار دارد که نمونه‌اش را در آسیا نداریم.

او افزود: در هر صورت احساس می‌کنم بازیکن بزرگی را آوردیم و خیلی به ما کمک کرد و وزنه سنگینی برای تیم بود. برای تیم خیلی اثر گذار بود اما این را هم باید بگویم که سایر بازیکنان نیز زحمت کشیدند و خیلی کار کردند. تلاش زیادی انجام دادند و واقعا از همه آنها تشکر می‌کنم.

سرمربی پتروشیمی در پاسخ به این سوال که این فصل از لیگ برتر بسکتبال را چطور ارزیابی می‌کند نیز به صحبت پرداخت و اظهار کرد: در جلساتی که ابتدای لیگ صورت می‌گیرد یکسری صحبت‌ها و حرف‌ها عنوان می‌شود که لیگ براساس آنها انجام می‌شود. در این جلسات باشگاه‌ها اختیارهایی دارند که شرایط و نحوه برگزاری را تعیین می‌کنند و اگر باشگاه‌ها با آگاهی و اطلاعات بیشتری وارد این جلسات شوند، می‌توانیم لیگ بسیار بهتری داشته باشیم.

شاهین‌طبع افزود: در هر صورت من لیگ‌ را مثبت ارزیابی می‌کنم. لیگ خوبی داشتیم. نکته مثبت لیگ این بود که خارجی‌های خوبی داشتیم. حضور بازیکنان خارجی خوب برای بسکتبال کشور مناسب است و تاثیر زیادی بر رشد بسکتبال دارد.

او درباره عملکرد پتروشیمی نیز بیان کرد: تیم ما درگیر آسیایی بود و در مجموع ۱۰ ماه و چند روز درگیر مسابقات بودیم. طولانی‌ترین سالی بود که با یک تیم کار می‌کردم. با توجه به اینکه باشگاه‌های آسیا شهریور بود از ابتدای مرداد کارمان را شروع کردیم. در مجموع هم معتقدم لیگ امسال خوب بود. با اینکه برخی مسائل بر روی عملکرد باشگاه‌ها تاثیرگذار بود اما بازهم امسال شرایط خوب پیش رفت.

مربی سابق تیم ملی بسکتبال درباره این مسائل تصریح کرد: موضوع اقتصادی مد نظرم است. عدم توجه دستگاه‌های دولتی بر روی سرمایه‌گذاری در ورزش اصلی‌ترین مساله است. سرمایه‌گذاری موسسه‌های دولتی چون مراکز صنعتی و وزارتخانه‌ها در ورزش کمبود اصلی ورزش کشور ما است و ان‌شاءالله با تشکیل مجدد دولت آقای روحانی امیدوارم این نقطه ضعف از بین برود و به این مساله توجه ویژه شود.

او ادامه داد: همچنین باید به سرمایه‌گذارهای خصوصی نیز توجه شود. باید آنها بازخورد مشخصی از سرمایه گذاری خود در ورزش داشته باشند تا برایشان انگیزه ایجاد شود. البته این موضوع در کل رشته‌های ورزشی مساله است و باید خیلی به آن توجه شود.

شاهین‌طبع ادامه داد: به عملکرد رشته‌های ورزشی دقت کنید. هر زمان که با در یک رشته خوب بودیم، باشگاه هایمان شرایط مناسبی داشتند. در همین بسکتبال هر زمان که خیلی رشد کردیم، نتیجه فعالیت خوب باشگاه‌ها بودند. سرمایه‌گذار وقتی انگیزه داشته باشد می‌تواند شرایط مناسب برای ستاره‌ها را مهیا کند، به جوان‌ترها توجه کند، بازیکنان خارجی خوب جذب کند و در نهایت باعث رشد بسکتبال شود. به نظرم هر زمان هم که خوب نبودیم باشگاه‌هایمان شرایط مناسبی نداشتند.

سرمربی پتروشیمی افزود: به نظرم ورزش ما چوب برخی تصمیم‌های غیرکارشناسانه برخی سیاستمداران را هم خورده‌است. برخی سیاستمداران خواستند ورزش را به سمت خصوصی سازی ببرند و یا دست به انتقال باشگاه‌ها زدند که ضربه سختی به ورزش کشور زد. به هر حال ما کشوری هستیم که بخش عظیمی از ورزش باید زیر نظر دولت باشد. با توجه به اینکه مدیران ورزشی خیلی خوبی هم داریم باید از توان و تجربه آنها برای رشد هم استفاده کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا همکاری اش با پتروشیمی ادامه خواهد داشت یا نه نیز پاسخ داد: ابتدا باید از همه همکاران تشکر کنم. از مهندس امیری مدیر پتروشیمی، هیات مدیره و از آقای یاوری که خیلی از تیم حمایت کردند. آقای یاوری نقش اصلی را در موفقیت تیم داشت. همکاران من تلاش کردند تا تیم نتیجه گرفت. درباره ادامه همکاری نیز پتروشیمی باشگاهی حرفه‌ای است و در هر صورت تمایل به ادامه کار داشته باشند، من هم در خدمتشان خواهم بود.

شاهین‌طبع در پاسخ به این سوال که آیا واقعا بعد از رفتن دیرک باوئرمن در آن زمان نمی‌توانست به تیم ملی کمک کند یا اینکه نخواست هدایت ملی‌پوشان را برعهده بگیرد نیز صحبت کرد و گفت: از ۲۰۱۳ با تیم ملی کار کردم و خیلی شرایط خوبی بود. تا جایی که توان داشتم، در خدمت تیم ملی بودم و آقای مشحون هم خیلی به من کمک کرد و لطف داشت. برای این موضوع در یک دو راهی قرار گرفته بودم. از یک طرف پتروشیمی مسابقات غرب‌آسیا را پیش‌رو داشت. مشکلات فنی در تیم داشتیم که باید آنها را حل می‌کردیم. در آن شرایط احساس کردم نباید تیم را دست تنها بگذارم و با آقای مشحون صحبت کردم. از او تشکر و عذرخواهی کردم و اجازه گرفتم که در آن بازه زمانی در کنار پتروشیمی باشم.

سرمربی پیشین تیم ملی جوانان ایران در پاسخ به این سوال که نسل جدید جوانان را چطور ارزیابی می‌کند نیز گفت: شرایط به گونه‌ای است که کل ورزش ما گلخانه‌ای است جز فوتبال. پرورش اکثر بازیکنان در کمپ‌های تیم ملی است و فدراسیون بازیکنان را پرورش می‌دهد. البته امسال چند باشگاه در کنار فدراسیون خوب کار کردند. به نظرم پتروشیمی با مربی خارجی خوب بود. مهرام هم کمک خوبی به بسکتبال کرد. به نظرم این دو باشگاه نوع بسکتبال رده‌های پایه ما را متفاوت کردند. از طرفی باشگاه‌ها نیز تمایل داشتند و از این بازیکنان استفاده کردند.

او ادامه داد: همین شرایط باعث شد تا جوان‌ها فرصت حضور در لیگ‌های کشور را داشته باشند و بازی کنند. به همین دلیل معتقدم تیم جوانان خوبی داریم. کادر فنی خوبی آنها را هدایت می‌کند. بازیکنان ما مستعد هستند و حضورشان در لیگ واقعا مفید بوده‌است. به نظرم تنها نقطه ضعف تیم جوانان این است که در کنار هم کم بازی کردند و اگر بتوان برایشان قبل جام جهانی بازی تدارکاتی برگزار کرد، پتانسیل صعود به مرحله بعدی را دارند.

شاهین‌طبع درباره همگروهی با آمریکا،‌ ایتالیا و آنگولا نیز بیان کرد: آمریکا شرایط مشخصی دارد اما این بازی یک تجربه بزرگ برای بسکتبال ما خواهد بود. نباید به نتیجه نگاه کرد بلکه باید عملکرد بازیکنان را بررسی کرد. ایتالیا هم سرمایه گذاری خوبی در رده‌های پایه کرده و بازیکنان نوجوان و جوان آنها در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند و مسابقه سختی برابرشان خواهیم داشت. آنگولا هم به عنوان یک تیم آفریقایی بسکتبالی فیزیکی خواهد داشت که معتقدم بازیکنان ما می‌توانند برابرشان برنده شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین