کد خبر: ۴۴۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۶

حساسيت امریکا نسبت به روابط ایران و ونزوئلا

آفتاب‌‌نیوز :  این روزنامه در ادامه نوشته است که جنبش حماس نیز که به تازگی در انتخابات فسلطین پیروز شده در حال مذاکره با کاراکاس برای اعزام نمایندگانی به این کشور برای جمع آوری کمک های مالی به دولت فلسطین است. 

واشنگتن تایمز که سال گذشته از اعتراض رسمی وزارت امور خارجه نسبت به معامله های تسلیحاتی این کشور خبر داده بود ، در ادامه گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که روابط ونزوئلا با روسیه، یکی از متحدان این کشور به علت عدم تعهد روسیه به معامله ای که در آن روس ها فروش 100 هزار اسلحه کلاشینکف(Ak-47) را به ونزوئلا متعهد شده بود. رو به سردی گرائیده است چرا که روسیه به جای اینکه اسلحه نو به ونزوئلا بفرستد سلاح های استفاده شده به این کشور فرستاده بود و منابع امریکایی گفته اند که همین مساله سبب شده تا ونزوئلا به تفکر لغو این قرار داد باشد.
در ادامه گزارش این روزنامه امریکایی آمده است فعالیت های مستمر چاوز برای تعمیق روابط سیاسی و نظامی با ایران موجب افزایش نگرانی های پنتاگون و وزارت امور خارجه امریکا شده است.
هوگو چاوز اخیرا به سفیر امریکا در این کشور هشدار داده که در صورت تلاش برای دامن زدن به تنش ها باید آماده باشد تا چمدان خود را جمع کند و از ونزوئلا خارج شود به تازگی تظاهر کنندگان حامی چاوز خودروی حامل « ویلیام راون فیلد» سفیر امریکا در کاراکاس را با تخم مرغ گندیده ـ میوه و سبزیجات هدف قرار داده اند. در پی این اقدام وزارت امور خارجه امریکا به ونزوئلا هشدار داد که اگر کاراکاس از سفیر امریکا در این کشور محافظت نکند با پیامدهای آن رو به رو خواهد شد.
واشنگتن تایمز در گزارشی در اکتبر گذشته مدعی شده بود که دولت چاوز تلاش هایی را برای تهیه اورانیوم از ایران‌ آغاز کرده و طبق ادعای مقامات امریکایی گفت و گوهای انجام شده سبب نگرانی امریکا از آغاز یک برنامه هسته ای نوپا در ونزوئلا شده است. 

این موضوع در حالی در مطبوعات امریکایی به چاپ رسیده که طبق اظهارات یک مقام بلند پایه امریکایی که نام آن فاش نشده است هنوز این گزارشات که ونزوئلا قصد دارد از ایران اورانیوم بخرد تائید نشده است. 

ادعاهای مقامات امریکایی در حالی مطرح می شود که این کشور نگران برقراری روابط دوستانه ایران با سایر کشورهای جهان است و در واقع می توان اینطور پیش بینی نمود که انگیزه اصلی تمام این ادعاهای بی پایه و اساس حمایت رسمی ونزوئلا از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران است. 

در این گزارش خاطر نشان شده است که چاوز سفرهای زیادی به ایران داشته و با این کشور اعلام همبستگی کرده و درصدد است که با فیدل کاسترو‍، رهبر کوبا، یک محور ضد امریکایی در جهان ایجاد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین