کد خبر: ۴۵۱۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰

در اولین نشست بررسی ابعاد حملات تروریستی تهران چه گفته شد؟

نخستین نشست بررسی ابعاد حملات تروریستی تهران با حضور محمود صادقی و سردار حسین علایی و به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این نشست محمود صادقی، نماینده مردم تهران با اشاره به حضور خود در مجلس شورای اسلامی هنگام حادثه گفت: من در متن جریان که در اصل حاشیه بود، حضور داشتم. از همان دقایق اول متوجه وقوع حادثه شدیم ولی تلاش بر این بود که صحن مجلس حالت عادی خود را حفظ کند. در یک سال گذشته تقریبا برای اولین یا دومین بار بود که صبح اول وقت آقای لاریجانی نبودند و جلسه با نظارت نایب رئیس شروع به کار کرد. اما آقای لاریجانی در ادامه حضور پیدا کردند و حضورشان آرامش خاصی را حکمفرما کرد. کار ایشان واقعا جای تقدیر دارد.

وی افزود: جلسه به طور عادی ادامه پیدا کرد و در انتها آقای لاریجانی اشاره‌ای به این جریان کردند و بعد از جلسه دوستان برای اقامه نماز ایستادند و افراد دیگر نیز به آنها پیوستند و نماز جماعتی در خود صحن داخلی مجلس برگزار شد. در مجموع نمایندگان به طور دقیق متوجه اتفاق ها نشدند و زمان خروج ما تیراندازی ها نیز تمام شده بود. خبرنگاران نیز تا آخرین لحظه در صحن بودند و بعد با نردبانی از صحن خارج شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره ورود تروریست‌ها به مجلس اظهار کرد: تروریست‌ها  قصد داشتند از ورودی مردمی که ضعیف‌ترین ورودی مجلس است وارد شوند. اما آنها بسته‌ای همراه داشته‌اند و ماموری که به شهادت رسیده است می خواست آن را بازرسی کند که در آن نقطه درگیری شکل می‌گیرد. اگر در همان ابتدا درگیری شکل نمی‌گرفت، شکی نیست که بیش از این به داخل نفوذ می کردند. زمان ورود نیز آنها مسیر را اشتباه رفتند و وارد ساختمان اداری شدند؛ در صورتی که می خواستند وارد جایگاه خبرنگاران و تماشاچیان شوند اما بعد از ورود آنها به قسمت اداری نیز درهای محکم پارلمان بسته شد و تروریست ها در ساختمان اداری گیر افتادند.

صادقی در تحلیل این حمله تروریستی گفت: تحلیل این موضوع احتیاج به اطلاعات بیشتری دارد و در آینده ابعاد این مسئله بهتر مشخص خواهد شد. اما به نظر می‌آید اهداف تروریست‌ها تبلیغاتی بوده است. زیرا زمان و مکانی که انتخاب کرده بودند جلسه علنی مجلس بود که به صورت مستقیم از رادیو پخش می‌شود. این موضوع ممکن است ارتباطی به شروع کار دولت بعد از انتخابات هم داشته باشد. ما باید در این شرایط اختلافات داخلی را کنار بگذاریم و خوشبختانه سیستم امنیتی کشور پیوستگی و هماهنگی لازم را دارد و از اختلافات به دور است.

در ادامه این نشست، حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریای سپاه پاسداران نیز با ارائه یک تحلیل چهاروجهی از حوادث تروریستی روز گذشته تهران، گفت: با توجه به هر یک از این چهار وجه می توان تلاش کرد تا به شناخت هدف اصلی انجام این حوادث نزدیک شد. نکته اول به برنامه‌ریزی این اقدامات مربوط می شود که معمولا برای اقدامات تروریستی شبیه آنچه که در تهران رخ داد، به یک برنامه‌ریزی گسترده نیاز است و این برنامه‌ریزی معمولا خارج از دسته افرادی انجام می‌شود که اقدام تروریستی را به اجرا درمی‌آورند.

وی افزود: این برنامه‌ریزی معمولا در اختیار دولت‌هاست، یعنی قدرت‌های سیاسی و قدرت‌هایی که از سوی دولت‌ها تعیین می‌شود. اینکه این قدرت برنامه‌ریزی از کجا می‌آید و چه انگیزه‌هایی در پس آن وجود دارد، نیاز به تحلیل جداگانه‌ای دارد.

این استاد مدیریت استراتژیک ادامه داد: نکته دوم در بررسی اقدامات تروریستی تهران به سازماندهی انجام این اقدامات برمی‌گردد. همانند برنامه‌ریزی، اقدامات تروریستی نیازمند یک سازماندهی گسترده است تا بتواند دو اقدام تروریستی همزمان را در دو نقطه مختلف از شهر تهران به اجرا درآورد. این موضوع در دیگر حوادث تروریستی که در شهرهای مختلف دنیا و از جمله اخیرا در لندن رخ داد، نیز صادق است.

علایی تاکید کرد: همچنین نباید فراموش کرد که از نظر زمانی این اقدامات تروریستی تقریبا در چند کشور مثل عراق، سوریه، انگلیس، فرانسه و... به اجرا درمی‌آید. این نشان‌دهنده گستردگی این سازماندهی است. بنابراین می‌توان گفت که سازماندهی یک کار منسجم و علمی است.

وی نکته سوم در زمینه حمله روز گذشته به ساختمان مجلس و حرم امام‌ (ره) را ناشی از انگیزه مجریان این اقدامات دانست و گفت: این انگیزه با فکر و عقیده پدید می‌آید. در واقع این فکر و عقیده است که این افراد را قانع می‌کند که افرادی را بکشید، آن هم در همان حالی که می‌دانید لحظاتی بعد کشته خواهید شد. این موضوع بسیار بزرگی است.

این فرمانده سابق سپاه پاسداران تاکید کرد: ما در اسلام موضوع شهادت را داریم، اما این موضوع به کلی با آنچه که تفکر تروریستی به عنوان شهادت مطرح می‌کند، متفاوت است.  در اسلام شهادت، جان‌ دادن در راه آرمانی بزرگ است، اما از منظر تفکر تروریستی، شهادت از طریق گرفتن جان انسان‌های بی‌گناه پدید می‌آید. پس می‌توان به طور خلاصه گفت که فکر و انگیزه و مکانیسم‌های پدیداری این فکر، مهم‌ترین عامل انگیزاننده مجریان اقدامات تروریستی است.

 به گزارش ایسنا،علایی با بیان چهارمین نکته در زمینه تحلیل اقدامات تروریستی در تهران اظهار کرد: در خصوص اقدامات تروریستی به اختلافات سیاسی میان دولت‌ها برمی‌گردد. در واقع این اختلافات سیاسی است که موجب بقای تفکرات تروریستی است. این اختلافات علاوه بر آنکه منافع ملی دولت‌ها را به فرسایش می‌برد، شکاف‌هایی نیز برای ایجاد تفکرات تروریستی پدید می‌آورد. اما در این بین مهم‌ترین عامل را همچنان می‌توان به نکته سوم اختصاص داد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین