کد خبر: ۴۵۳۲۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۹

دیپلمات هسته ای ،سفیر جدید ایران در آلمان

آفتاب‌‌نیوز : محمد مهدی آخوندزاده،‌ که به تازگی به این سمت منصوب شده، پیش از این تا اواخر سال 2005 یعنی زمانی که تقابل ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای این کشور شدت گرفته بود، نمایندگی ایران را در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو و همزمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برعهده داشت. 

تغییر سفیر ایران در آلمان بخشی از تغییرات گسترده تر سفرای این کشور است که اخیرا صورت گرفته و طی آن 60 تن از سفرای ایران در کشورهای مختلف تغییر کرده اند. مقامات ایرانی اظهار می دارند این تغییرات در راستای روند عادی پایان دوره خدمت سفرا صورت گرفته است اما صاحبنظران معتقدند این مسأله نمایانگر تغییر سیاست خارجی ایران و تمایل احمدی نژاد برای انتصاب افراد مورد اعتماد خود در این پست هااست. 

اروین هایکل، از کارشناسان شورای روابط خارجی آلمان در این زمینه می گوید که انتصاب سفیر جدید آلمان نشان دهنده نقش جدیدی است که ایران می خواهد در قبال مسأله هسته ای این کشور در پیش گیرد. وی می افزاید که ایران همواره ارزش خاصی برای روابط خود با آلمان قایل بوده است. به نظر می رسد آلمان کشوری است که ایران بیش از همه به حمایتش امیدوار است و بیش از کشورهای دیگر مذاکره کننده به آن اعتماد دارد زیرا تنها کشور مذاکره کننده ای است که سلاح هسته ای در اختیار ندارد. 

روابط بین ایران و آلمان تا پیش از بروز مسأله هسته ای ایران بسیار نزدیک بوده و دو کشور مناسبات تجاری گسترده ای داشته اند. در سال های اخیر نیز ارتباط بین رهبران اقتصادی دو کشور گسترش چشمگیری یافته است. در سال گذشته میزان صادرات آلمان به ایران با 27 درصد رشد به 5 میلیارد دلار رسید که بخش عمده آن شامل کالاهایی از جمله ماشین آلات سنگین و قطعات اتومبیل بود. 

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که انگیزه آلمان از اینکه بر حل مسأله هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک اصرار
 می ورزد، سطح بالای روابط اقتصادی با این کشور است.
البته به نظر می رسد دولت جدید آلمان به رهبری آنجلا مرکل صدراعظم محافظه کار این کشور نسبت به دولت قبلی موضع تندتری را در مورد ایران در پیش گرفته است. مواضع مرکل در مورد آمریکا نسبت به گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان که از مخالفان عمده حمله آمریکا به عراق بود، دوستانه تر است و از ماه نوامبر که او قدرت را در دست گرفته است، روابط دو کشور به طور چشمگیری بهبود یافته است. 

اکنون بوش و مرکل به طور مرتب با هم گفتگوهای تلفنی دارند و در مورد مسائل مطرح بین المللی با یکدیگر به تبادل نظر می پردازند چیزی که در زمان شرودر باور کردنی نبود.
روزنامه آلمانی «برلینز زایتونگ»‌ در این زمینه نوشته است: مقامات ایرانی می خواهند از موقعیت جدید آلمان و روابط این کشور با آمریکا استفاده کنند و امیدوارند که آلمان بتواند نقش مثبتی در مورد ایران در فرایند روابط دیپلماتیک خود با آمریکا ایفا کند. 

افرادی که «آخوندزاده» را از نزدیک دیده اند، می گویند او یک سیاستمدار با تجربه است و بهترین گزینه ای است که برای این کار انتخاب شده است. آخوندزاده فعالیت دیپلماتیک خود را در سال 1981 با سمتی در هند آغاز کرد و پس از آن ریاست یک هیأت سیاسی در لندن را برعهده گرفت. وی همچنین طی سال های 98-1993 سفیر ایران در پاکستان بود.
این روزنامه آلمانی در ادامه توضیحات خود در مورد آخوندزاده 
می افزاید: او در اواخر سال 1980 ریاست مرکز مطالعات اروپایی را در تهران برعهده داشت و پس از آن نیز مشاور وزارت امور خارجه ایران در امور سیاست خارجی،‌اقتصاد و حقوق بین الملل بود. آخوندزاده در رشته مهندس عمران تحصیل کرده است،‌ متأهل است و دو فرزند دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین