کد خبر: ۴۵۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱

هنگام استرس چه کنیم؟

احساس استرس زمانی به شما دست می‌دهد که فشار بیشتر از آنچه شما به آن عادت داشته‌اید، برشما وارد شود. زمانیکه شما دچار استرس می‌شوید، بدن شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس را سریع‌تر کرده و میزان انرژی بیشتری به آن می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
برخی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن شما انگیزه‌ای برای فعالیت ندارید. بعضی‌ها معتقدند این نوع استرس به انسان کمک کرده و زندگی بدون آن بی معناست. اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روحی باشد و زندگی ما را تحت تأثیر قراردهد، استرس بد یا کاهنده نامیده می‌شود. استرس می‌تواند با علائم بسیار عجیبی از فراموشی گرفته تا تهوع یا خارش‌های پوستی همراه باشد.

عامل استرس یا تنش‌زا، عاملی است که می‌تواند به عنوان محرک عمل کرده و باعث ابتلای شخص به استرس شود. استرس احساس تحت فشار بودن است؛ در حالی که تنش‌زا عاملی است که در انسان باعث به وجود آمدن استرس می‌شود و در محیط زندگی قرار دارد. 

به عنوان مثال، صداها، افراد ناخوشایند و کسانی که از آن‌ها بدمان می‌آید، افزایش سرعت ماشین یا حتی بیرون رفتن از خانه همه می‌توانند، تنش‌زا باشند. عموماً و نه همیشه، هرچه بیشتر ما با عامل استرس یا تنش زا مواجه شویم، بیشتر احساس استرس می‌کنیم.

راضیه ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان اصفهان با اشاره به تعریف استرس گفت: فشار مشکلات بیرونی در سه شکل خشم، عصبانیت و غم خود را نشان می‌دهد و در واقع افراد باید یاد بگیرند استرسشان را کنترل کنند تا به این سه حالت تبدیل نشود.

وی با اشاره به افراد سبز(موفق) تصریح کرد: این افراد در مدیریت استرس موفق هستند اما زمانی که با استرس مواجه می‌شوند، رابطه بدی با خودشان پیدا می‌کنند؛ توقع زیادی از خودشان دارند، خود را سرزنش و احساس شرم و حقارت می‌کنند اما این افراد باید در هنگام استرس حرمت خود را حفظ کنند.

کنترل واکنش‌های درونی و بیرونی هنگام استرس

وی ادامه داد: افراد قرمز رنگ (واکنشی شدید) وقتی با استرس مواجه می‌شوند، سراغ گزینه‌های مختلفی نمی‌روند چون از ریسک می‌ترسند پس کاملاً کنار می‌کشند؛ در صورتی که به این افراد توصیه می‌شود راه‌های مختلفی را امتحان کنند و هر کدام را که مناسب است، انتخاب کنند.

این مشاور خانواده استمرار را برای افراد آبی رنگ (منطقی) پیشنهاد داد و اظهار کرد: این افراد به خاطر منطقی بودن راه‌های زیادی را سراغ دارند که در پیدا کردن راه درست اهمال می‌کنند و یا از این روش به روش دیگر می‌پرند در واقع استمرار به معنای آن است که هر روشی را تا آخر پیش ببرند.

ایزدی افزود: افراد زرد رنگ (واکنشی) با دو پاسخ غم و اضطراب و خشم که همان پاسخ درونی است و همچنین پاسخ بیرونی، مواجه می‌شوند. این افراد باید با التیام اضطرابشان را فروکش کنند و وارد واکنش‌های بیرونی شوند.

استرس، ارمغان کمال گرایی

محمدرضا عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در توصیف استرس گفت: منظور از استرس تعارض و دوراهی‌ها، ناکامی نرسیدن و شکست‌ها و فشار کار و فشار چند موضوع همزمان است. همچنین گاهی استرس ناشی از رودربایستی بوده و به شکل روانشناختی یا جسمانی خودش را نشان می‌دهد؛ در واقع اضطراب با استرس تفاوت دارد اضطراب پاسخ به همان موقعیت است.

وی با اشاره به دلایل حل نشدن استرس گفت: گاهی به خاطر توقع بالا و کمال‌گرایی استرس زیاد می‌شود، در صورتی که نیاز است افراد کمتر درگیر اطرافیان شوند و در روابطشان با آن‌ها تجدید نظر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: استرس زیاد تأثیرات احساسی روی فرد می‌گذارد و در دوره‌ای که شخص استرس دارد، هر تصمیم او بر اساس احساس است، پس افرادی که استرس دارند نباید زود تصمیم بگیرند و فرصت بیشتری به خود بدهند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین