کد خبر: ۴۵۶۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴

دانشگاه‌ها باید مولد باشند/ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس دانشگاه علوم پزشکی مجازی با اشاره به اینکه دانشگاه می‌تواند جایی باشد که مولد باشد، گفت: باید سیستم مالی و بانکی کشور به دانشگاه‌ها کمک کنند و تسهیلات بهتری را قائل شوند تا همه شرکت‌هایی که بر مبنای دانش به وجود می‌آیند و محصولاتشان ارزش افزوده بیشتری دارد، مولد دانشگاه‌ها شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر ناصر استاد رییس دانشگاه علوم پزشکی مجازی در گفت و گو با ایسنا در این رابطه اظهار کرد:  دولت یازدهم با تنگناهای مالی شدیدی رو به رو بوده است و علیرغم اینکه تلاش زیادی کردند که این مشکلات را حل کنند ولی این مساله در فضای دانشگاه و فضاهای آموزشی حس می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت که طرح بزرگ و ارزشمندی برای کشور بود در عین حال مقوله‌ای بود که مشغولیت زیادی ایجاد کرد و برای دست اندرکاران فرصت کمتری برای پرداختن به دانشگاه‌ها باقی گذاشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مجازی با بیان اینکه امیدورایم در دولت دوزادهم وضعیت مالی کشور به نحوی باشد که بتوانیم پیشرفت‌های آموزشی و پژوهشی کشور را ادامه دهیم گفت: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که علیرغم تنگناها در دو سال اخیر جهش خوبی در دانشگاه‌ها داشته‌ایم که این مساله اگر ادامه دار باشه به این موضوع کمک می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های نسل سوم و حتی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی می‌تواند اهمیت داشته باشد و محتواهایی که به دانشگاه‌ها و بخش خصوصی  واسپاری می‌شود می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام شود که این مساله در عین حال که تولید کار می‌کند می‌تواند شرکت‌های پایداری در آموزش مجازی ایجاد کند که ما در اولین فرصت در هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی مجازی سعی می‌کنیم در راستای سیاست‌های اسناد بالا دستی این کارها را پیگیری کنیم تا در این زمینه نیز مثل بقیه رشته‌ها در دانشگاه‌ها بتوانیم موفق باشیم.  

دکتر استاد در ادامه با بیان اینکه بودجه دولت بودجه‌ی محدودی است و امکان اختصاص به همه امور را ندارد تصریح کرد:  باید دانشگاه‌ها را به این سمت هدایت کنیم که خود کفا شوند و اگر قرار باشد این بودجه‌ها حتی در زمینه تحقیقات افزایش قابل توجهی داشته باشد باید به این سمت برویم که دانشگاه‌ها مولد باشند و کارهای علمی خود را به محصول و خدمت تبدیل کنند و در آمد آن را برگردانند.  

وی افزود: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد کرده‌ایم که این شرکت‌های دانش بنیان را اساتید و دانشجویان اداره می‌کنند و بعد افراد اضافه می‌شوند و بالاخره می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد که این ارزش افزوده در دانشگاه‌ها موجب تحول می‌شود. این مساله می‌تواند در تفکر، تدریس و پژوهش تغییر ایجاد کند و ما باید به این سمت برویم و انتظار نداشته باشیم دولت سالانه بودجه‌ها را و حقوق‌ها را اضافه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مجازی  با اشاره به اینکه دانشگاه می‌تواند جایی باشد که مولد باشد گفت:  باید به سیستم مالی و بانکی کشور کمک کند که تسهیلات بهتری را قائل شود تا همه شرکت‌هایی که بر مبنای دانش به وجود می آید و محصولاتشان ارزش افزوده بیشتری دارد این‌ها مولد دانشگاه‌ها شوند.

استاد در پایان تاکید کرد: چون در دانشگاه‌های پیشرفته دنیا اینها بودجه‌های سنگینی دارند ولی بخش کوچکی از بودجه‌ی آن ها از بخش عمومی کشوری است و عمدتا از همین شرکت ها تامین می شود بنابراین اگر با همین روال برنامه جلو برود ما در سال‌های آتی شکوفایی خوبی را دانشگاه ها شاهد خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین