آفتابنیوز : رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا با اعلام بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در ۵ سال آینده گفت: برای اینکه بتوانیم در مواجهه با این مشکل از آسیبهای قابل پیش بینی جلوگیری کنیم، باید در راستای برنامهای هدفمند و بر پایه برآوردهای دقیقِ شرایط ۵ سال آینده، عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان ابتدایی از جمله بازنشستگان ۵ سال آینده آموزش و پرورش هستند، افزود: ما برآوردهای لازم را درباره تعداد معلمان بازنشسته این مقطع تا ۵ سال آینده، انجام داده و بر پایه آن به این نتیجه رسیدهایم که ظرفیتِ تربیت نیروی انسانی که آمورش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان پیش بینی کرده، قطعاً کفاف جایگزینی بازنشستگان را نخواهد داد.
حکیمزاده ادامه داد: به همین دلیل، گزارشی را تهیه و در آن ضمن مشخص کردن ابعاد مسئله، پیشنهادات خود را ارائه دادهایم. بر این اساس معتقد به این هستیم که باید از تمام ظرفیتهای رشتههای علوم تربیتیِ متناسب با شغل معلمی هم که بهترین جوانان ما در دانشگاههای مختلف کشور، مشغول به تحصیل در آن رشتهها هستند، برای جذب نیروی انسانی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان نیز در عین حال که تعدادی از نیروها را تربیت میکند، باید نقش محوریِ دیگرش را با برگزاری دورههای آماده سازی برای این عزیزان، ایفا کند.
او با اشاره به تکمیل این گزارش و برنامهریزیهایی که بتوان با اجرای آن به نسبت نیروهای خروجی، نیروهای کارآمد را جذب کرد، افزود: قطعاً با توجه به نیازهای موجود، تا حد امکان سعی داریم در مقطع ابتدایی نیروهای جوان، تازه نفس و با انگیزه را به کار بگیریم. با این وجود اما برنامهای هم داریم که در صورت تمایلِ خودِ همکاران باسابقه و بازنشسته از ظرفیت و تجارب بسیار ارزشمندشان برای هدایت و انتقالِ این تجربیات به معلمان جوان بهرمند شویم. ترجیح ما این است که به این شکل از این عزیزان استفاده شود تا اینکه پس از بازنشستگی صرفاً در کلاسهای درس حاضر شوند.
حکیمزاده با بیان اینکه معلم مهمترین رکن کیفیتبخشی آموزشی است و توانمندسازی او از برنامههای اصلی ما به شمار می رود، از "طرح کارآمد" بعنوان یکی از برنامههای اصلیِ معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقاء کیفی آموزش یاد کرد و گفت: در این طرح که در راستای توانمندسازی معلمان اجرا میشود، با استفاده از روشهای نوین و ظرفیتهای بالقوه، تجربیات خودِ معلمان را جایگزین دورههای روتینِ ضمن خدمتی که بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی معلمان برگزار میشود، خواهیم کرد.
او اضافه کرد: با استفاده از روشهای گفتوشنود و روایتی، با محورِ شناسایی نیازها توسطِ مدرسه، مدیر مدرسه و معلمان و استفاد از همافزایی، سعی میکنیم علاوه بر چارچوبِ مبتنی بر منابع علمی و تحلیلِ خودمان، از نقطه نظرات و ظرفیتهای مخاطبان اصلی خود یعنی معلمان نیز برای نیازسنجی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین از آسیبشناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی، بعنوان یکی دیگر از کارهایی که ذیل برنامههای کلان این معاونت در حال پیگیری است، یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی توصیفی به دلیل فراهم نشدنِ زیرساختهای لازم و عدم آگاهسازی و تغییر نگرشها متناسب با طرح، در زمان اجرا باعث بروز مشکلات متعددی شد.
او افزود: ما بجای اینکه از پذیرفتن این موضوع طفره رفته و آن را کتمان کنیم، صادقانه اعلام میکنیم این مشکلات و چالشها را به رسمیت میشناسیم؛ چالشهایی که بخشی از آن مطالبات خانوادهها و معلمان است، لذا با اذعان به اینکه این طرح دستاوردهای مثبتی هم داشته است، تلاش میکنیم که بر اساس تحلیلها و پژوهشهای علمی و در جهت پایش استانداردِ سطحِ سواد دانش آموزان بخصوص در پایههای سوم و ششم، عوامل بروز مشکل در ارزشیابی توصیفی را شناسایی و آن را اصلاح کنیم که از جمله این عوامل شاید بتوان به آشنا نبودنِ برخی معلمان بعد از گذشت چند سال با ساز و کار آن اشاره کرد.
وی همچنین گفت: برنامه دیگری که در دست اجرا داریم، این است که تا جای ممکن، بخشی از تصمیمگیریها را در مدارس متمرکز کنیم و کارها را به مدارس و مدیران بسپاریم و خود در ستاد، بیشتر به مبحث سیاستگذاری ها بپردازیم و فرصت کافی برای تصمیمهای مبتنی بر پژوهشهای علمی داشته باشیم.
حکیمزاده افزود: ما بر این باور هستیم؛ این چرخه نتیجهبخشی نیست که ما مدام طرح بفرستیم برای مدارس و انتظار داشته باشیم که معلمان که در شرایط سخت و خاصی کار میکنند، مرتباً فقط مجری طرحهای مختلف باشند. ما اعتقاد داریم که باید بیشتر به آنها اعتماد کرده و احترام بگذاریم و در بخشی از تصمیمات مشارکت داشته باشند. معلمان سرمایه اصلی ما هستند و ما به جد پیگیر این هستیم سختیِ کارِ معلمان ابتدایی باید حتماً در ارزشیابیها و ارتقاء اداری آنها به رسمیت شناخته و لحاظ شود.