کد خبر: ۴۵۹۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

درخواست 2 اصولگرا و اصلاح‌طلب از روحانی درباره کابینه دوازدهم/وزیر کشور عوض شود/دولت وارد حاشیه نشود

عضو شورای عالی مشورتی اصلاح طلبان می گوید: روحانی حتما باید تغییراتی را متناسب با گفتمان رای دهندگان به خود، یکپارچگی کابینه و کارآمد سازی آن انجام دهد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، بخشی از گفتگو با عبدالله ناصری در ادامه می آید:

همه نگاه ها به سمت این است با انتخاباتی که رخ داد چه تحولی در کابینه رخ می دهد. آقای رئیس جمهور از یک سو و کارشناسان سیاسی از طرف دیگر صحبت از لزوم روی کار آمدن کابینه ای متفاوت کرده اند. ارزیابی و انتظار جنابعالی چیست؟ پیش بینی می کنید با چه کابینه ای رو به رو خواهیم شد؟

روحانی با توجه به گشایش هایی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی در حال شکل گیری است باید تغییراتی را در بخش اقتصادی دولت ایجاد کند. در مجموع بخش اقتصادی دولت باید سامانی دیگر پیدا کند. زیرا دولت باید در این 4 سال، کارهای اقتصادی بزرگی انجام دهد و رکود را پایان دهد. دیگر نقطه ثقل کابینه دوازدهم بخش سیاسی آن است.

این بخش نیازمند تغییراتی جدی است. 29 اردیبهشت میزان کفایت اجرایی شخص آقای وزیر کشور را نشان داد. معتقدم حدود 2 تا 3 میلیون رای روحانی به خاطر این بی تدبیری وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات کاهش پیدا کرد.

انتقاد دیگری هم به این وزارتخانه وارد است. بارها این را در مصاحبه های خود با رسانه های اصلاح طلب گفته ام که وزیر کشوری که قریب یکسال است پست معاونت سیاسی خود را خالی گذاشته و دغدغه ای هم برای آن ندارد، باید عوض شود. علاوه بر این وزارتخانه در حوزه کارکرد سیاسی، هم بخش امنیتی دولت یعنی وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز باید برای تغییر مد نظر قرار گیرد.

 اگر بخواهیم به تفکیک بخش ها این مساله را بررسی کنیم می توان گفت تقریبا تمام وزاری بخش اقتصادی دولت از نظر فکری با اصلاح طلبان همراهی کرده اند. به نظر می رسد تحول بیشتر در بخش سیاسی رخ دهد. اشکالی که بیشتر از سوی منتقدان دولت مطرح می شود این است که اگر اعضای کابینه از طیف های مختلف سیاسی نباشند ، آن همدلی لازم برای پیشبرد امور اجرایی ممکن نخواهد شد؟

یکی از مشکلات کابینه یازدهم ناهمگونی آن بود. با احتساب استانداران، فرمانداران و مدیران میانی دولت حدود 60 تا 70 درصد قوه مجریه دست طیفی بود که قرابتی با گفتمان رای دهندگان به روحانی نداشتند. ممکن است افرادی از نظر شخصی دارای قابلیت های خوبی باشند اما وقتی هماهنگ با دیگر اعضای کابینه عمل نکنند یکپارچگی لازم برای اجرای برنامه های دولت از بین می رود.

بهتر است تجربه دولت اصلاحات را مثال بزنم. دولت اول آقای خاتمی البته با دوزی پایین تر از عدم انسجام رنج می برد. رییس جمهور وقت برای رفع این نقیصه کابینه ای یکدست تر را که گفتمان وی را دنبال می کردند به کار گماشت.

صدا و سیما هم مانند امروز، نقش اپوزیسیون در مقابل دولت اصلاحات را بازی می کرد. دولت با انسجام بهتر توانست از ظرفیت های رسانه ای حداقل خود استفاده فراوانی کند و افکار عمومی را با خود همراه کند. الان شبکه های اجتماعی و رسانه های بسیار متنوع تری در اختیار آقای روحانی و دولتش است اما چون یکدستی لازم وجود ندارد کار درست جلو نمی رود

اگر بر فرض شما صحه بگذاریم ، پیام سبد رای رقیب برای رییس جمهور چیست؟

ببینید آقای رییسی اصلا اینکاره نبود. نیمی از رای ایشان ناشی از ضعف عملکرد دولت یازدهم در اقناع افکار عمومی بود. دولت با همه محدودیت هایی که داشت کارهای بزرگی انجام داده بود. هر چند همچنان از رکود می گوییم اما کابینه یازدهم دستاوردهای قابل توجهی در بخش اقتصاد داشت.

برای نمونه آقای زنگنه وزیر نفت شاهکار بزرگی در چهارسال اول کرد و نفت ایران را به بازار جهانی بازگرداند. اگر روحانی وزارت کشور یکدست تر و تیم اطلاع رسانی زبده ای داشت، حتما رای بسیار بیشتری می آورد. رقیب روحانی هرگز 16 میلیون رای نداشت.

دولت از حاشیه سازی و حاشیه پردازی پرهیز کند

همچنین ایسنا نوشت؛

محمد نبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اظهارکرد: ما از موضع رئیس مجلس دفاع می‌کنیم، دولت اگر بخواهد به مطالبات معیشتی مردم به ویژه بیکاری و اشتغال پاسخ مثبت دهد باید از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی پرهیز کند و فقط دنبال کار باشد.

او ادامه داد: نمی‌دانم چرا مجلس در خصوص قرارداد توتال ساکت است؛ وقتی دولت یک قرارداد خارجی امضا می‌کند آیا طبق اصل ۷۷ قانون اساسی نباید مجلس به آن ورود کند؟ چه دلیل قانونی و نظارتی وجود دارد که حتی نمایندگان از متن قرارداد بی‌اطلاع باشند و قرارداد برای آنها هم محرمانه باشد.

حبیبی تاکید کرد: چرا باید این هدف‌گذاری را تخطئه کنیم؟ آقای روحانی بر اساس چه برنامه‌ای، برنامه چشم‌انداز بیست ساله را نفی و هدف‌گذاری آن را تخطئه می‌کند. امروز به مدد هوشیاری ملت و رهبری نگذاشته‌ایم اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در رسیدن به رویای از نیل تا فرات تحقق پیدا کند. طعم شکست را به آنها چشانده ایم و مسلمانان جهان و منطقه از این باب خوشحال هستند؛ بنابراین به چه دلیل باید این هدف‌گذاری را رها کنیم؟

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: رئیس جمهور اگر جان بر کفان سپاه که جزو ارکان امنیت و اقتدار ملی هستند را تقویت نمی‌کند حداقل تضعیف نکند. ایشان اگر در مقام تجلیل از خدمات سپاه نیست، لااقل با در نظر داشتن مطالبی که امام و رهبری و دلسوزان انقلاب در مورد سپاه گفته‌اند سکوت بفرمایند.

حبیبی با اشاره به بیانات رهبرانقلاب در دیدار با رؤسای دادگستری‌ها و رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه همانطور که فرمودند باید پرچم‌دار آزادی‌های مشروع مردم و حقوق عامه باشد. قضات شجاع و عادل باید خود را در چنین جایگاهی ببینند. مردم سؤال می‌کنند مجازات نجومی‌بگیران چه شد؟ مجازات کسانی که در قرارداد کرسنت دست داشتند چه شد؟ مجازات کسانی که میلیاردها تومان از اموال بیت‌المال را در دولت یازدهم به غارت بردند چه شد؟ اینها حقوق عامه است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: آقای رئیس محترم قوه قضائیه حتماً توجه دارند که هر گونه فساد و ناپاکی به خصوص در قوه قضائیه چه تبعات شومی برای اداره کشور خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین