کد خبر: ۴۵۹۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کارشناسان و نخبگان سیاسی پاسخ می‌دهند

یک منطقه درهم/پس از داعش چه در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟

ابرامز اشاره می‌کند که تضعیف داعش سبب می‌شود تا مداخلات امریکا در خاورمیانه افزایش یابد. او در می‌نویسد: «تا زمانی که ایران سعی در تسلط بر کل منطقه را داشته باشد و گروه‌های افراطی سنی امریکا را هدف قرار می‌دهند امریکا نمی‌تواند نفوذش را در خاورمیانه کاهش دهد».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «فارین پالسی» همزمان با شکست داعش در موصل عراق این پرسش را از کارشناسان مسائل سیاسی و استراتژیک امریکایی مطرح کرده است که با سقوط داعش در موصل و به احتمال زیاد در رقه آیا شاهد آغاز درگیری تازه‌ای در منطقه خواهیم بود؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ «الیوت ابرامز» مشاور سابق سیاست خارحی دولت جورج دابلیو بوش معتقد است که شکست داعش دو پرسش را در برابر امریکا قرار می‌دهد: نخست آن که کدام بازیگران از خلاء ایجاد شده استفاده می‌کنند و آن را پر می‌کنند؟ او می‌نویسد: «واضح است که ائتلاف تازه ایران، حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی و روسیه می‌گویند که ما گروه پرکننده خلاء خواهیم بود. این پاسخی که امریکا آن را باید رد کند. چنین سناریویی باعث ایجاد یک ائتلاف ضدامریکایی می‌شود که اردن و اسرائیل را تهدید می‌کند و باعث افزایش قدرت ایران در منطقه می شود». 

یک منطقه درهم/پس از داعش چه تحولاتی در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟

ابرامز معتقد است که درگیری در سوریه هرگونه امکانی برای یافتن فرمولی ساده برای متحد کردن آن کشور را از بین برده است اما در میان مدت به نظر او امریکا می‌تواند در گفت‌وگو با روسیه به منافع مشترکی برسد و سبب کاهش خشونت‌ها و بازگشت برخی از پناهجویان به کشورشان شود. او می‌نویسد این موضوع تنها زمانی روی خواهد داد که روسیه نیز به این نتیجه برسد که مصالحه با امریکا ضروری است. 

او نسبت به نابودی داعش بدبین است و اشاره می‌کند همان‌گونه که القاعده و دیگر گروه‌های افراطی ناپدید نشدند داعش نیز کاملا از بین نمی‌رود. او اشاره می‌کند که سوال دوم پیش‌روی امریکا آن است که چگونه می‌توان علیه تندروهای سنی مبارزه را ادامه داد در حالی که همچنان علیه امریکا اقدام می‌کنند؟ 

ابرامز اشاره می‌کند که تضعیف داعش سبب می‌شود تا مداخلات امریکا در خاورمیانه افزایش یابد. او در پایان می‌نویسد: «تا زمانی که ایران سعی در تسلط بر کل منطقه را داشته باشد و گروه‌های افراطی سنی امریکا را هدف قرار می‌دهند امریکا نمی‌تواند نفوذش را در خاورمیانه کاهش دهد». 

یک منطقه درهم/پس از داعش چه تحولاتی در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟

«رابرت مالی» معاون رییس گروه بین‌المللی بحران و از دستیاران ویژه پیشین باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا در امور مبارزه با داعش و هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و خلیج فارس در یادداشتی در «فارین پالسی» اشاره می‌کند که تا همین ماه‌های اخیر مبارزه علیه داعش هرگز نگرانی اصلی برای متحدان امریکا در خاورمیانه نبود. او می‌نویسد: «برای ترکیه مبارزه علیه کردها اهمیت داشت، برای عربستان سعودی ایران و مسابقه منطقه‌ای با آن کشور اهمیت داشته است. در این بین رقابت بین کشورهای بیشتر اسلام‌گرا یعنی قطر و ترکیه و کمتر اسلامگرا یعنی مصر و امارات در جریان بوده است. اکنون که گرد و خاک کمی فروخوابیده است واشنگتن با یک خاورمیانه درهم مواجه است: چقدر باید در آن درگیر شد؟ اکنون ترامپ با امارات و عربستان سعودی علیه تهران همصدا شده است. دولت ترامپ وسوسه شده که جانب یک طرف را در خاورمیانه علیه اردوگاه مقابل بگیرد اما این شرط بندی با باخت همراه خواهد بود». 

دستیار ویژه پیشین اوباما در ادامه با هشدار به ترامپ هشدار، می‌افزاید: «راه بهینه حفاظت از منافع امریکا در دوران پساداعش پیوستن یا تشدید اختلافات که موجب افزایش هرج و مرج و فرقه‌گرایی شود نخواهد بود. در چنین شرایطی  تنها بستر برای رشد گروه‌های تروریستی مشابه داعش فراهم می‌شود. این سیاست موجب تشدید منازعه بین عربستان و قطر و عربستان با ایران می‌شود». 

یک منطقه درهم/پس از داعش چه تحولاتی در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
5
این ها همه بهانه است آمریکا یک بازار برای فروش اسلحه می خواهد همین برایش مهم نیست که چه بلایی بر سر کشورها می آورد ایران نباشد قطر قطر نباشد یمن یمن نباشد عمان دقیقا از حماقت کشورهای ثروتمند عرب برای فروش اسلحه و باز هم فروش اسلحه استفاده خواهد کرد
ترجیح هم می دهد که نیرویی اینجا نداشته باشد و فقط خاورمیانه را تبدیل به انبار اسلحه کند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین