کد خبر: ۴۶۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۲۱:۰۰

از مارگارت تاچر تا مارگارت بکت

آفتاب‌‌نیوز : بکت همچنین بعد از مارگارت تاچر، نخست وزیر قدرتمند انگلیس، دومین زنی است که یکی از 4 مقام برتر دولت این کشور را از آن خود کرده است. اما با نگاهی به ویژگی ها و شرایط این دو زن سیاستمدار انگلیسی، به نظر می رسد، تفاوت های عمده ای بین آنها وجود دارد. 

مارگارت تاچر 12 سال با اقتدار بر انگلستان حکومت کرد و نقش تعیین کننده ای در تاریخ این کشور ایفا کرد. اگر چه سیاستمداری محافظه کار بود و هیچگاه هم برای جنبش زنان ارزشی قائل نشد ولی در عمل زنی قدرتمند و مستقل بود که اراده خود را به پیش می برد و یکی از رهبران مقتدر قرن بیستم به شمار می رود. 

اما مارگارت بکت، وزیر امور خارجه جدید انگلیس، با وجود اینکه سیاستمداری با تجربه است ولی مهمترین توصیفی که از او می شود، همراهی کامل او با تونی بلر نخست وزیر این کشور است. او به حرف شنوی از رئیس و وفاداری به حزب کارگر مشهور است نقشی که به کلیشه های رایج زنانه در جامعه ای مرد سالار نزدیک تر است. به این ترتیب به نظر می رسد بلر با انتخاب وی به این سمت، قصد دارد با خیالی آسوده از همراهی یک دستیار وفادار، سیاست‌هایش را در نزدیکی بیشتر به خط مشی آمریکا پیش ببرد. 

مارگارت تاچر، بانوی آهنین
نزدیک به سی سال پیش در انگلستان ناگهان نام زنی مطرح شد که می خواست صفت کبیری را دوباره به این امپراتوری کهنه و دورمانده از قافله آمریکا باز گرداند. 

اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 رکود اقتصادی در انگلستان که میراث شوک و بحران های اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم بود، سرعت و شتاب فزاینده ای گرفته بود و بیکاری و کسری بودجه به همراه بالاگرفتن موج اعتصابات کارگری، این کشور را در موقعیت شکننده ای قرار داده بود. در چنین فضایی رهبر حزب محافظه کار انگلیس «ادوارد هیث» نیز  پس از دو شکست پی در پی انتخاباتی از حزب کارگر به شدت با مشکل عدم محبوبیت مواجه شده بود.

در آن زمان کسی فکرش را نمی کرد یک زن رهبری حزب را به دست گیرد و جالب اینکه کسی «مارگارت تاچر» را که در کابینه «هیث» سمت وزیر آموزش و پرورش را با موفقیت بر عهده داشت چندان جدی نگرفته بود. ولی او که به نمایندگی مجلس عوام رسیده و در فراکسیون نیز به طور نامحسوس موقعیت بالایی کسب کرده بود، ناگهان اعلام کرد که آماده است تا رهبری حزب را به دست گیرد ودر میان ناباوری ناظران  به اتفاق آرا به این سمت انتخاب شد.
با پیروزی این حزب در انتخابات سال 1979 تاچر تا سال 1990 همچنان در عرصه قدرت سیاسی باقی ماند.
او با دو شعار اساسی آزادی و فردیت و در قالب ایدئولوژی که به تاچریسم معروف شد، نقش مهمی در تاریخ سیاسی کشورش ایفا کرد. 

مارگارت بکت، دستیاری وفادار
مارگارت بکت که در منچستر متولد شده و در رشته مهندسی متالوژی تحصیل کرده است فعالیت سیاسی خود را در حزب کارگر آغاز کرد و از سالهای 1974 تا 1979 نماینده این حزب در مجلس عوام بود. 

او در سالهای 1983 تا 1984 نیز پس از یک دوره، دوری، بار دیگر در پارلمان حضور یافت. بکت اولین زنی است که سمت معاونت رهبری حزب کارگر را بر عهده داشته است. وی در سال 1997 مدت کوتاهی به سمت وزارت تجارت و صنایع برگزیده شد و یک سال بعد رهبری مجلس عوام را بر عهده گرفت.
بکت پس از انتخابات 2001، به عنوان وزیر محیط زیست، غذا و امور مناطق روستایی در کابینه تونی بلر منصوب شد.
او در تمام مناصب خود موفق شد با نشان دادن شخصیتی غیر جنجالی و همچنین اجتناب از نقد عملکرد رهبری حزب جایگاه مناسبی در هیات حاکمه انگلیس به دست آورد.
مارگارت بکت که از جمله دستیاران وفادار تونی بلر، نخست وزیر انگلیس بود، سرانجام در (15 اردیبهشت) سال جاری در پی تغییرات کابینه بلر که پس از کاهش محبوبیت حزب کارگر در انتخابات شوراهای محلی اخیر صورت گرفت. با برکناری جک استراو که به دلیل موضع گیری های متفاوتش با تونی بلر از جمله در مورد مساله هسته ای ایران از این مقام کنار گذاشته شد، به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور تعیین شد.
 اینک بریتانیا یک مارگارت دیگر را در کابینه خود می بیند. زنی که با وجود عضویت در حزب چپ کارگر ،به دلیل  اتخاذ سیاست خارجی نزدیک به ایالات متحده ،می تواند یاد آور دوران تاچریسم باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین