کد خبر: ۴۶۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳

جامعه روحانیت؛ مانده در دوراهی هاشمی و مصباح

آفتاب‌‌نیوز : تشکلی که گرچه در جریان شناسی نیروهای سیاسی جزو راست سنتی شناخته می شود، اما آنقدر تحت تأثیر جریانهایی چون طیف مصباح قرار دارد که اتخاذ تصمیمی مستقل از خواست و رویکرد انتخاباتی این جریان برایش سخت است. 

این وضعیت البته بیش از آنکه بر موقعیت انتخاباتی مصباح یزدی و یا هاشمی رفسنجانی در خبرگان آینده مؤثر باشد، تصویری از وضعیت مبهم و آینده سیاسی جامعه روحانیت به دست می دهد. چرا که هم هاشمی رفسنجانی و هم مصباح یزدی حامیان خود در انتخابات آتی خبرگان را دارند و حمایت یا رقابت جامعه روحانیت با نامزدی هرکدام، چندان تأثیری در وضعیتشان ندارد. 

هاشمی رفسنجانی تشکلهای حامی خود همچون کارگزاران سازندگی، خانه کارگر، حزب اعتدال و توسعه، حزب اسلامی کار و طیفی از تکنوکراتهای جریان راست را با خود دارد. تشکلها و جریاناتی که هرگاه هاشمی در عرصه انتخابات حاضر شده، به حمایت از او برخاسته اند. چه زمانی که رقیب وی همچون انتخابات مجلس ششم از اصلاح طلبان بوده اند و چه زمانی همچون انتخابات ریاست جمهوری 84 که رقبای وی از رادیکالترین طیفهای جناح راست برخاسته اند. 

هاشمی این بار اما، حمایت جدی تشکلهای اصلاح طلب را هم با خود دارد و حتی بعید نیست که در صدر فهرست آنها قرار گیرد. اظهارات «هادی قابل» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در گفت و گو با آفتاب مبنی بر حمایت این حزب از نامزدی هاشمی در انتخابات خبرگان و نیز حضور «حسن روحانی» چهره نزدیک به هاشمی رفسنجانی در جلسه اخیر شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه این پیش بینی را تقویت کرده است. 

از سوی دیگر، مصباح یزدی هم چندان نیازی به حمایت جامعه روحانیت احساس نمی کند. چرا که او هم از نظر لجستیک و سازماندهی و هم تئوری و بحث انگیزی به تنهایی از مجموعه نیروهای حاضر در جامعه روحانیت مؤثرتر است. بویژه آنکه او طیف گسترده ای از شاگردان جوان و تحصیلکرده را در پژوهشکده تحت مدیریت خود تربیت کرده که انتظار می رود شانس بسیار بیشتری نسبت به روحانیون سنتی و کهنسال برای پیروزی در خبرگان داشته باشند. 

بدین ترتیب، می توان گفت که جامعه روحانیت در قرار دادن توأمان نام هاشمی رفسنجانی و مصباح یزدی در فهرست انتخاباتی خود، بیش از آنکه یک تدبیر سیاسی را بروز داده می شود، وضعیت مبهم خویش را آشکار ساخته است. 

وضعیتی که در آن، نه می تواند به صراحت با هاشمی رفسنجانی و احتمالا چپ همراه شود و نه آنکه دوستان قدیم را کاملا واگذارد و با مصباح یزدی و طیف جوان روحانیت راست همراه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین