کد خبر: ۴۶۲۸۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
در روزهای اخیر امام جمعه کرمان و بیرجند استعفا کرد‌ه‌اند

از آیت‌الله هاشمی تا اما‌م‌ جمعه‌ كرمان/استعفای ائمه جمعه در تابستان

برخی ائمه‌جمعه اما استعفا می‌دهند، برخی هم مانند مرحوم آیت‌ا... هاشمی دعوت نشدند و... جالب است که بیشتر خداحافظی‌ها با تریبون نمازجمعه در فصل تابستان بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
شاید با نگاهی سطحی بتوان این‌گونه پنداشت که ائمه‌جمعه تنها نقش خطبه‌‌خوانی و اقامه نمازجمعه را دارند، اما این تصور اشتباه است و از از آیت‌الله هاشمی تا اما‌م‌ جمعه‌كرمان/استعفای ائمه جمعه در تابستانابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز آنچه از تریبون نمازجمعه پخش شده، تاثیرات زیادی در وضعیت کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی داشته است که بر همین اساس شخصیت‌هایی مجوز حضور در پشت این تریبون‌ها را دریافت می‌کنند که عالم به شرایط روز کشور باشند و بتوانند با اظهارات خود فضا را به سمتی هدایت کنند که منافع ملی تامین شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ برخی ائمه‌جمعه اما استعفا می‌دهند، برخی هم مانند مرحوم آیت‌ا... هاشمی دعوت نشدند و... جالب است که بیشتر خداحافظی‌ها با تریبون نمازجمعه در فصل تابستان بوده است.

محبوب‌ترین

آیت‌ا... هاشمی از محبوب‌ترین ائمه‌جمعه کشور بود که در تهران پشت تریبون می‌رفت. او با توجه به حضورش در سمت‌های مهم به‌خوبی از شرایط کشور آگاه بود و می‌توانست مردم را هدایت کند. 26تیر 88 آخرین حضور ایشان در نمازجمعه بود و پس از آن دیگر آیت‌ا... هاشمی پشت تریبون خطابه نمازجمعه دیده نشد. آیت‌ا... هاشمی در سال 91 اظهار داشت: «اگر بخواهم به نمازجمعه بیایم و جمعیتی همانند نمازجمعه آخری بخواهد بیاید، مساله شکل دیگری به خودش می‌گیرد. به‌علاوه اینکه مایلم افراد دیگری نمازجمعه را اقامه کنند. من همه حرف​ها را در نمازجمعه زده​ام.» البته در عین حال به این موضوع اشاره کرد که «اوایل مدتی دعوت می​کردند که من نمی​رفتم. وقتی نرفتم، دیگر دعوت نمی​کنند.» کسانی اعتقاد دارند در غیاب آیت‌ا... هاشمی از تعداد نمازگزاران در این مراسم عبادی سیاسی کاسته شده است.

حفظ جایگاه

خداحافظی از تـــریبون نمازجمعه در سال88 به آیت‌ا... هاشمی ختم نشد، چراکه چندماه بعد از آن آیت‌ا... جوادی‌آملی هم از این تریبون خداحافظی کرد. برخی دلیل این کناره‌گیری را معطوف به عملکرد دولت احمدی‌نژاد می‌دانند، اما ماجرای آیت‌ا... جوادی‌آملی و دولت احمدی‌نژاد تنها به «هاله نور» و حاشیه‌های ایجادشده و واکنش دفتر این مرجع عالی‌قدر در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بازنمی‌گردد، بلکه شکوه و گلایه حامیان دولت‌های نهم و دهم از حضرت آیت‌ا... به انتخابات نهم و حمایت ایشان از آیت‌ا... هاشمی بازمی‌گردد. آنجا که آیت‌ا... جوادی‌آملی از یاران همیشگی انقلاب و امام خمینی(ره) حمایت از هاشمی‌رفسنجانی را بر سکوت در هنگامه انتخابات ترجیح داد و در این راه هزینه‌های بسیار به جان خرید. آیت‌ا... جوادی‌آملی برای حفظ جایگاه و منزلت ائمه‌جمعه و علما ترجیح داد دیگر به نماز جمعه قم نرود.

بیرجند

چند صباحی است که موج استعفا و کناره‌گیری ائمه‌جمعه پررنگ شده است که آخرین آن استعفای امام‌جمعه بیرجند بود. حجت‌الاسلام علی‌رضایی بیرجندی، استعفای خود از امامت جمعه بیرجند را به شورای سیاستگذاری امامان جمعه تحویل داد. مدتی بود که شایعه انصراف حجت‌الاسلام علی رضایی از امامت جمعه مرکز بیرجند و رفتن وی از استان در فضاهای مجازی و واقعی قوت گرفت و هر روز بر حرف و حدیث‌ها در این زمینه افزوده می‌شد تا اینکه جمعه گذشته امام‌جمعه موقت بیرجند در جمع نمازگزاران از رفتن وی خبر داد. حجت‌الاسلام علی تابعی گفت: دکتر رضایی جمعه هفته جاری برای آخرین‌بار در بیرجند خطبه‌های نمازجمعه را خواهد خواند. روز شنبه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه استان با بیان اینکه بحث رفتن امام جمعه بیرجند از استان از قبل مطرح بود، گفت: حجت‌الاسلام رضایی به‌طور رسمی استعفای خود را از امامت‌جمعه مرکز استان ‌اعلام کرده است. همچنین زنگویی، رئیس ستاد نمازجمعه بیرجند، نیز در این زمینه بیان کرد‌: هنوز یک سال و نیم دیگر از حکم امامت جمعه حجت‌الاسلام رضایی باقی مانده است اما وی با میل خود از امامت‌جمعه بیرجند انصراف داده است.

کرمان

در هفته گذشته خبر استعفای امام‌جمعه کرمان هم خبرساز شد. استعفایی که فرزند آیت‌ا... جعفری دلیل آن را فشار بر پدرش اعلام کرد، اما ایشان ادعای پسر را رد کرد و با اشاره به اینکه هیچ اجباری در استعفای بنده نبوده است، گفت: «همه انسان‌ها روزی به سن بازنشستگی و کهولت سن می‌رسند که بنده هم از آن مستثنی نبوده و دلیل استعفایم نیز کهولت سن است.»

منبع: آرمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
2
امام جمعه بیرجند رو اضافه کنید که با فشار افراطیون شهر بخصوص مسئول اقامه نماز استان مجبور به استعفا شد .
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
آیت الله جعفری زنده باد.حمایتت میکنیم.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
افراطی های بیرجند و استان خراسان جنوبی باعث و بانی استعفا آقای رضایی هستند. همانطور که استاندار را تخریب کردند و به وی حمله کردند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین