کد خبر: ۴۶۴۲۳۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
روی این گمانه‌زنی شرطبندی و حساب نکنید

آیا حکیم، رهبر مهمترین ائتلاف شیعه عراق به ایران پشت کرده است؟

در جولای گذشته، یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در میان سیاستمداران و چهره‌های عراقی یعنی نوری مالکی اشاره کرد که خود را از ایران دور می‌کند اگرچه در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی در دوره نخست‌وزیری‌اش او یکی از اصلی‌ترین متحدان ایران در جهان عرب بود و عراق را به طور کامل درمدار ایران قرار داد و با استفاده از حزب الدعوه به حضور شیعیان در نیروهای مسلح عراق کمک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در روزهای اخیر در نشریات نزدیک به عربستان سعودی موضوعی مطرح شده مبیی بر این که سید عمار حکیم رهبر مهمترین گروه شیعه عراقی به ایران پشت کرده و دیگر خواستار روابط نزدیک با تهران نیست. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه «آسیا تایمز» اما اشاره می‌کند که تلاش حکیم برای ارائه برندی تازه با هدف جلا دادن تصویر خود او و جریانش در محافل غیرشیعه است و این‌که نشان دهند به طور انحصاری صرفا در خدمت شیعیان نیستند و سایر فرقه‌های جامعه عراق را نیز مدنظر قرار می‌دهد. 

آیا حکیم، رهبر مهمترین ائتلاف شیعه عراق به ایران پشت کرده است؟

این نشریه می‌نویسد: «پیش از این مقتدی صدر از دیگر روحانیون قدرتمند شیعه از بشار اسد رییس جمهوری سوریه خواستار کناره‌گیری از قدرت شده بود. او که رهبری قوی‌ترین گروه شبه نظامی شیعه را در عراق برعهده دارد پیش از این با دمشق تا سال ۲۰۱۲ میلادی رابطه خوبی داشت. برخی از ناظران مسائل منطقه اظهارات او را نشانه‌ای از دوری‌اش از ایران قلمداد کردند اما واقعیت آن است که سه ماه شواهد نشان داد او روابط عمیق خود را با تهران حفظ کرده است. 

این نشریه می‌افزاید: «این ماه عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق جریانی که در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط عمو و پدرش تاسیس شده بود استعفا داد. حکیم حزب تازه‌ای را با عنوان حزبی مستقل و جنبشی ملی تشکیل داده است که نظامی شدن جامعه عراق را محکوم کرده و از آن انتقاد می‌کند. حکیم می‎گوید که حزب جدید او ابزار نفوذ ایران در عراق نیست و می‌گوید از اعضای سنی، مسیحی و کردهای عراقی استقبال می‌کند. 

روزنامه الحیات از این موضوع به عنوان شکاف واضحی میان حکیم و ایران یاد کرده است. در جولای گذشته، یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در میان سیاستمداران و چهره‌های عراقی یعنی نوری مالکی اشاره کرد که خود را از ایران دور می‌کند اگرچه در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی در دوره نخست‌وزیری‌اش او یکی از اصلی‌ترین متحدان ایران در جهان عرب بود و عراق را به طور کامل درمدار ایران قرار داد و با استفاده از حزب الدعوه به حضور شیعیان در نیروهای مسلح عراق کمک کرد. 

مالکی در سفر اخیر خود به سنت پتیرزبورگ در دیدار با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و پوتین رییس جمهوری آن کشور از روس‌ها خواست تا به ایفای نقش بیشتری در امور عراق بپردازند. اگر چنین اتفاقی بیفتد این امر به نفع ایران خواهد بود.

آسیاتایمز می‌نویسد: واقعیت آن است که هر سه شخصیت ذکر شده در دهه‌های گذشته از حمایت ایران برخوردار بوده‌اند و موضع تازه آنان درباره دوری از ایران برای‌شان راحت نخواهد بود. در واقع، اگر حمایت ایران از آنان نبود این چهره‌ها و جریانات  نمی‌توانستند از خود محافظت کنند.

این نشریه در پایان می‌نویسد: اظهارات اینچنینی درباره دوری از ایران از سوی سیاستمداران شیعه بیشتر تلاشی برای برندسازی دوباره آنان است و نه یک تولد دوباره. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
22
پولا رو که‌میخورن یواش میزنن کنار
مهدی
|
-
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
24
مونده هنوز رفقا....تا بفهمین هیچ عربی با ایران متحد نخواهد شد....کارشون که در رفت دیگه مثل یه دسمال کاغذی مچامون میکنن و میندازن بیرون...
سوریه رو هم میتونین در آینده ببینین....
متاسفاه ماها حافظه خیلی ضعیفی داریم
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
به امید انتشار
اگه دوستان بدونن سوریه تنها کشوری بود که تا پایان جنگ تحمیلی با مابود
تو همون زمانا فرانسه خون الوده به ایدز به ایران فرستاد .... لیبی هم تا یک زمانی به ایران کمک می کرد
رهبر شیعه های عراقم در اصل آیت الله سیستانی که با یک فتوا عراق نجات داد
دوستان کمی دقت کنید تاریخ چند هزار سال پیش نیست که 40 سال از انقلاب گذشته
سيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
22
بعد از نمكدان شكستن سردمداران حماس ، يواش يواش به پشت كردن عراقى ها به ايران انهم پس از انهمه كمك به انان ، روبرو مى شويم ، باز هم انها را برادر بناميم و بازهم امكانات و منابع مردم در سختى ايران زمين را صرف اين ناسپاسان نمائيم.
مهدی
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
15
وقتی سیر شدی باید از سفره بری کنار و سفره رو نگاه نکنی تا دوباره وقت غذا برسه و بیای سر سفره..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
12
اینا که اصل ژن کوفه گری دارند.
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
14
عرب ها هیچ وقت با ما نبودند حتی زمانی که ما نفت مجانی به سوریه می دادیم رای سوریه همیشه به نفع اتحادیه اعراب بود همین آقایان هم دنبال پول هستند چنانچه به آن نرسند به نفع اتحادیه اعراب می روند مانند هنیه و سایر اعراب دیگر ما همیشه هزینه کردیم و هیچ چیز عایدمان نشده . عادت کردیم آب در هوانگ بکوبیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
5
امروز فردا با ترامپ هم ملاقات میکنند!!!!!!!!
تازه موصل را آزاد کردیم........
ما عادت داریم به این برخوردها متاسفانه.....
مطمئن باشید به زودی امیر قطر نیز با پادشاه عربستان و ترامپ دیدار میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
9
رسم بازی همین است هر کسی بیشتر پول خرج کند طرف اون می روند حیف اون همه دلار ملت ایران که خرج اینا شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
2
3
این حکیم بی حکمت ، ساده لوحی تا مرز عقب افتادگی ، از سرو رویش می بارد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین