کد خبر: ۴۶۵۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

اقتصاد دانش بنیان یک راه نجات است

معاون تجاری سازی و نوآوری ریاست جمهوری کفت: اقتصاد دانش بنیان برای ایران یک انتخاب نیست، بلکه یک راه نجات برای ایرانی است که درگیر مشکلات زیست محیطی متعدد است و در عین حال دارای منابع انسانی متخصص و بزرگی است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، محمود شیخ زین الدین در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری اظهار کرد: هرجا در ایران یک دانشمند مسلمان بر مسند نشست و علم را در این کشور مبنای توسعه قرار داد اتفاقات خوبی رخ داد. برای مثال در دوره صفوی هرچه داریم به خاطر این است که یک عالم به نام شیخ بهایی دانش را مبنای توسعه قرار داد.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان در اصفهان از سال ١٣٧٥ مطرح شد و این موضوع در نهایت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ١٣٧٦ ختم شد. از آن تاریخ مقرر شد اصفهان بر مبنای علم و فناوری توسعه پیدا کند. هرچه از توسعه دانش بنیان داریم متعلق به بعد از انقلاب است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بعد از انقلاب بود که منابع انسانی به خدمت گرفته شد، خود را باور کرد و با به خدمت گرفتن علم برای توسعه اتفاقات خوبی رخ داد. امروز در جهان دیگر اقتصاد دانایی محور یک مفهوم شیک و زینتی نیست. بلکه یک حقیقت است.

شیخ زین الدین گفت: اقتصاد دانش محور و توسعه بر مبنای دانش و خلاقیت یکی از خواست‌های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی است. همچنین این موضوع یک راهکار برای نجات محیط زیست اصفهان است. اقتصاد دانش بنیان برای ما یک انتخاب نیست. بلکه یک ضرورت برای نجات ایران است. امروز با محدودیت‌های محیط زیست و منابع انسانی موجود دیگر وقت توسعه کارخانه‌های قدیمی نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات و معضلات امروز شهرها در واقع فرصت‌های اقتصادی هستند. حمل و نقل و ترافیک که امروز یه معضل شهری است، تبدیل به یک فرصت بزرگ اقتصادی شده و شاهد هستیم شرکت‌های دانش بنیان ترافیکی هفته‌ای ١٠ درصد رشد می‌کنند و توانسته‌اند تعداد سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی را به سه برابر برسانند.

معاون تجاری سازی و نوآوری ریاست جمهور گفت: این شرکت‌ها درآمد و بهره وری قابل توجهی را ایجاد کرده‌اند و اگر این شرکت‌ها ارزان‌تر می‌گیرند به این خاطر است که خدمات آنها در این بستر ارزان تر تمام می‌شود و این توانایی علم و فناوری است.

شیخ زین الدین ادامه داد: پسماند و زباله‌های شهری نیز درست به همین صورت یک فرصت است. امروز دیگر نمی‌شود همه زباله‌های شهری را در زباله سوز انداخت. کار علمی کردن و تفکیک زباله‌ها در مبدأ و بازیافت و بار استفاده از آنها از یک سمت اجتناب ناپذیر است و از سویی دیگر یک فرصت اقتصادی بزرگ است.

وی افزود: برای مثال درباره موتور سیکلت های برقی اتفاقات خوبی رخ داده است و همکاری خوبی با شهرداری اصفهان به وجود آمده است. البته شرکت اصلی بخشی از بایدهای این پروژه را هنوز انجام نداده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور گفت: در این دولت ١٠٠ هزار متر مربع فضای علمی و تحقیقاتی به فضاهای علمی ایران اسلامی اضافه شد و این مهم بدون استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان ممکن نبود. در این دولت برای اولین بار ٢ هزار میلیارد تومان علیرغم همه مشکلات به این موضوع اختصاص داده شده است.

شیخ زین الدین ادامه داد: امروز سه هزار و ١٠٠ شرکت دانش بنیان تشخیص صلاحیت داده شده‌اند و سه هزار شرکت نیز در صف تأیید صلاحیت هستند. هنوز معتقد هستیم در تأمین نیازهای شرکت‌های دانش بنیان موفق نبوده‌ایم و باید باز هم بر روی این موضوع مهم تلاش کنیم.

وی افزود: اعضای شورای اسلامی پنجم شهر اصفهان باید از همه صاحبان اندیشه دعوت کنند و از پتانسیل‌های این نیروی عظیم خلاق حداکثر استفاده را ببرد. همه مدیران اصفهان باید از این سرمایه غافل نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین