کد خبر: ۴۶۶۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی

جدل لفظی قاضی و شریک بابک زنجانی در دادگاه/از ماجرای فلاح وزارت اطلاعات تا پرداخت هزینه ماساژور از بودجه بیت‌المال+تصاویر

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در آغاز نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، رییس شعبه با اعلام اینکه نماینده دادستان، متهمان و وکلای آن‌ها در جلسه حضور دارند و جلسه رسمی است از متهم ردیف سوم درخواست کرد که در جایگاه قرار بگیرد و خواست ضمن اینکه به حاشیه نرود و وقت دادگاه را با سخنرانی نگیرد، ادامه دفاعیات خود را بخواند.

جدل لفظی قاضی و شریک بابک زنجانی در دادگاه/ماجرای فلاح وزارت اطلاعات+تصاویر

«ح.ف.ه»  متهم ردیف سوم در بیان دفاعیات خود اظهار کرد: در جلسه گذشته ذکر شد که من در تاسیس بانک «اف آی آی بی» (FIIB) نقش داشتم اما اینطور نبوده است. زنجانی قبل از من این بانک را افتتاح کرده بود. بابک زنجانی در اظهارات خود گفته است من به عنوان همراه با او بودم و نقش عملیاتی در این موضوع نداشتم. هیچ مستندی وجود ندارد که من سهامدار یا عضو هیات مدیره باشم.

این متهم خاطرنشان کرد: در جلسه قبل از سوی نماینده دادستان برگه‌ای ارائه شد و ایشان اذعان کردند که براساس این سند من سهامدار هستم اما در آن سند از من به عنوان دایرکتور یاد شده است. امکان دارد دایرکتور به معنی سهامدار ترجمه شود اما در اینجا به معنی عضو هیات مدیره است و اشتباه ترجمه کرده‌اید. صددرصد سهام متعلق به زنجانی بود. اصلاً برای اینکه در مالزی عضو هیات مدیره یک بانک شوید شرایطی وجود دارد. مثلاً باید حتماً تابعیت کشور مالزی و سابقه بانکداری داشته باشید که من هیچ‌کدام از این‌ها را نداشتم.

مقیسه در واکنش به اظهارات « ح. ف. ه» گفت: برداشت شما از مدارک به گونه‌ای است که قصد دارید حرف‌های خود را ثابت کنید. طبق اظهارات بابک زنجانی که در پرونده موجود است شما از بدو تاسیس کنت بانک و بانک FIIB حضور داشته‌اید و در تمام سفر‌ها همراه بابک زنجانی بودید. شما در زمان معامله با بانک ملت در آن جلسه حضور داشتید و امضای شما زیر قرارداد وجود دارد. زنجانی گفته است که شما در هیات مدیره این بانک‌ها بوده‌اید، در هولدینگ با او همکاری می‌کردید و مجموعاً دو درصد سود دریافت می‌کردید. شما بعد از فروش FIIB به بانک ملت ۵ میلیون دلار سود دریافت کرده‌اید. خودتان اقرار کرده‌اید که دو سفر برای پیگیری مسائل مربوط به بانک FIIB به مالزی داشته‌اید.

«ح.ف.ه» متهم این پرونده بیان کرد: شما باز عجله کردید.

قاضی مقیسه از او پرسید: آیا اقرارهای خود را قبول دارید؟ همراه به معنی شریک است.

متهم جواب داد: اینهایی که من خودم نوشتم را قبول دارم. همراه به معنی شریک نمی‌شود.

رییس دادگاه واکنش نشان داد و گفت: شما در تمام جلسات بوده‌اید، زیر قرارداد را امضا کرده‌اید، ۵ میلیون یورو کمیسیون گرفته‌اید آن وقت می‌گویید شریک نبودم؟

متهم گفت: من ۵ میلیون یورو را نگرفته‌ام اگر مدرکی دارید بیاورید و ثابت کنید.

نماینده دادستان واکنش نشان داد و گفت: این ۵ میلیون در حساب شما تها‌تر شده است.

فلاحتی یکی از وکلای حاضر در جلسه خواست حرف بزند که قاضی مقیسه به او تذکر داد که شما اجازه صحبت کردن ندارید و اگر تکرار شود شما را از جلسه بیرون می‌کنم.

نماینده دادستان ادامه داد: می‌فرمایند دایرکتور درست ترجمه نشده است. باید بگویم که ما اصلاً سندی را ترجمه نکرده‌ایم، اصل سند را ارائه داده‌ایم. اینکه شما و بابک زنجانی شرایط بانکداری در مالزی را نداشته‌اید درست است و به همین علت صددرصد سهام FIIB متعلق به کنت‌بانک بود و شما جزو هیات مدیره پوششی بودید.

قاضی مقیسه گفت: شما اقرار کرده‌اید که جزو هیات مدیره بوده‌اید.

متهم ردیف سوم واکنش نشان داد و گفت: حتماً می‌خواهید بگویید هیات مدیره پوششی؟

قاضی مقیسه جواب داد: شما از این راه منافع کسب کرده‌اید. پوششی و غیر پوششی ندارد. شما اقرار کرده‌اید به علت اینکه من جزو هیات مدیره بودم و حضورم چشمگیر بود زنجانی برای اینکه به طرف‌های خود بفهماند که تنها نیست من را علم می‌کرد.

قاضی مقیسه افزود: چون شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات کار کردید و همه شما را به عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند همیشه با او بودید.

متهم گفت: شما تقدم و تاخر را رعایت نمی‌کنید.

قاضی مقیسه گفت: جواب این را به من بده، تاخر و تقدم چیست. آیا این اقرار خود را قبول دارید؟

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پاسخ داد: من این‌ها را با صداقت نوشتم و می‌گویم چرا.

قاضی مقیسه گفت: خیلی خب، تمام شد. ما صداقت شما را تحسین می‌کنیم. پس نزد رسانه‌ها این موضوع را تکذیب نکنید.

متهم این پرونده خاطرنشان کرد: من برنامه خودم را برای دفاع تنظیم کرده بودم اما شما از این شاخه به آن شاخه می‌کنید. زنجانی برای انتقال ۴میلیون دلار از کنت‌بانک نامه‌ای نوشته بود، اسم مرا نوشت و یک امضای دیگر زیر آن زد.

مقیسه گفت: چرا وقتی فهمیدی شکایت نکردید. هیچ امضایی بدون اطلاع شما جعل نمی‌شد.

متهم ادامه داد: من در تاریخ ۹/۲/۹۶ شکایت کردم. مدرک بیاورید که جایی امضای من در سوئیفت‌ها باشد.

نماینده دادستان به درخواست قاضی دادگاه پاسخ داد: حرف‌هایی که می‌زنیم براساس گزارش بانک مرکزی است که کنت‌بانک شما را به عنوان نماینده امنیتی در امر سوئیفت‌ها معرفی کرده است. این‌ها امروز ادعای جعل می‌کنند و الا این موضوع در جلسه قبل از نقض رای نیز بیان شده بود، چرا آن موقع نگفتند؟

متهم گفت: من آن زمان این حرف را گفتم اما چون جلسه بزرگ بود و قاضی دادگاه مثل حاج‌آقا ریز نمی‌شد تعجب نکردم.

او در ادامه دفاعیات خود گفت: ساده‌ترین و قوی‌ترین استدلال برای اینکه مشخص شود من چه نقشی در FIIB داشتم رجوع به این بانک و جاهایی است که من سمت داشتم. ببینید که من چه کارهایی کردم. شما فقط با پیش‌داوری می‌گویید که من نقش موثری داشتم.

قاضی مقیسه گفت: شما انسان عاقلی هستید. خودتان در جلد ۳۰ پرونده اقرار کردید که عضو هیات مدیره هستید.

متهم گفت: من عضو هیات مدیره FCTبنکر بودم.

رییس دادگاه گفت: FCT ماهی صادر می‌کرده، ماهی می‌فروخته، FCT چه کار می‌کرده؟

متهم گفت: FCT یک هولدینگ بود و یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است.

قاضی مقیسه پرسید: این شرکت در انگلستان ساختمان‌ها را خرید؟

متهم پاسخ داد: مگر در انگلستان ساختمان خریده‌اند؟

قاضی مقیسه پاسخ داد: «م.ش» متهم ردیف دوم اقرار کرده است. شما عضو هیات مدیره FCTبنکر بودید. از نماینده دادستان می‌خواهم راجع به این مسئله توضیح دهد.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: من متاسفم که به جهت کتمان حقایق از جانب متهم ردیف سوم مدام مجبور به پاسخگویی می‌شوم. او در تمام شرکت‌های زنجانی سمت داشته است. به طور مثال رئیس هولدینگ سورینت بود، نایب رئیس FCTبنکر، همچنین در قشم‌ایر مجموعه هتل‌های سورینت و بانک FIIB نیز سهامدار یا عضو هیات مدیره بوده است. در امور کیفری ما اصلاً دنبال این ظواهر نیستیم. ما دنبال سوءنیت‌ها هستیم و با این قالب‌ها کاری نداریم.

متهم بیان کرد: من در بانک FIIB اقدام خاصی نکردم.

نماینده دادستان گفت: مشیری نماینده بانک ملت اذعان کرده که ما در بانک FIIB عملاً کاره‌ای نبودیم. آقای قاضی ال‌سی‌ها توسط همین FCTبنکر در تهران صادر می‌شد و زیر نظر شخص زنجانی بود. شما که این همه اطلاعات دارید مگر می‌شود یک همراه ساده باشید؟ همه سرورهای اصلی FCTبنکر در تهران بود و کار‌ها توسط خانم مهربانی صورت می‌گرفت.

نماینده دادستان ادامه داد: در جلد ۱۰۶ پرونده متهم ردیف سوم اذعان کرده که به عنوان هیات مدیره پوششی نقش داشته است. طبیعی است که مالزی اجازه نمی‌داده شما جزو هیات مدیره بانک باشید اما در اینکه شما در خفا FIIB را مدیریت می‌کردید شکی نیست. ۵ میلیون دلار از طریق تها‌تر به شما پرداخت شده است. بابک زنجانی اقرار کرده شما دیوان‌دره‌ای را به او معرفی کرده‌اید.

متهم ردیف سوم متذکر شد: شما این مطالب را قبلاً خوانده‌اید بگذارید من دفاعیه‌ام را بگویم.

نماینده دادستان گفت: من می‌خواهم نقش شما را در این کار‌ها بگویم. خانم فریده آقایی نماینده بانک ملت در FIIB اذعان داشته ما آنجا آنقدر بیکار بودیم گل‌ها را آب می‌دادیم.

نماینده دادستان از «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم پرسید: شما به چه عنوان ادعا می‌کنید که ۲ درصد سود می‌گرفتید. زنجانی در جاهایی اقرار کرده که متهم ردیف سوم درخواست سود ۵ درصد کرده که بعداً با هم توافق کردیم که ۳ درصد پرداخت شود. اظهارات دیوان‌دره‌ای نقش متهم ردیف سوم را روشن‌تر می‌کند.

فلاحتی وکیل متهمان گفت: این اظهارات مگر حجت است؟

نماینده دادستان گفت: هرجا پا می‌گذاریم، نقش متهم ردیف سوم پررنگ است.

قاضی مقیسه گفت: شما راجع به اینکه عضو هیات مدیره بوده‌اید یا نه پاسخ دهید.

متهم گفت: از کلمه استفاده ابزاری نکنید.

نماینده دادستان گفت: ما با شما مشکل نداریم، با اعمال شما مشکل داریم. از نظر ما شما هم یک انسان هستید و شایسته احترام.

متهم ردیف سوم اظهار کرد: چه کسی می‌تواند ثابت کند من سهامدار بودم.

قاضی مقیسه گفت: برو جلو‌تر، نقش شما در تحویل نفت و غارت بیت‌المال موثر بوده است.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پاسخ داد: من در موضوع نفت نقشی نداشتم.

نماینده دادستان اجازه برای پاسخگویی خواست، که متهم  واکنش نشان داد و گفت: بگذار من حرفم را بزنم.

مقیسه از نماینده دادستان خواست که صحبت کند.

نماینده دادستان گفت: «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم به گفته مدیر بخش بین‌الملل بانک ملت، آقای سعیدی، آی‌وان را که یک سیستم انتقال پول است به بانک ملت معرفی کرد.

متهم گفت: آقای هرمزی نماینده بانک ملت در ترکیه این را معرفی کرده، نه من. من در جعل ال‌سی‌ها نقشی نداشتم. حسین شیرازی‌منش شریک بابک زنجانی اقرار کرده که ال‌سی‌ها توسط خانم مهربانی با اجازه زنجانی صادر می‌شده که اگر من نقشی در آنجا داشتم شیرازی منش از من اسم می‌آورد.

مقیسه گفت: شما در هیات مدیره FCTبنکر بوده‌اید. نقش شما آنجا چه بود. آیا با زنجانی مرتبط بودید یا نه.

متهم گفت: سهمی به عنوان امانت به ما سپرده شده بود.

قاضی مقیسه گفت: حتی اگر نیم درصد هم باشد ارتباط است.

رییس دادگاه از نماینده تامین اجتماعی خواست تا صحبت کند و نماینده تامین اجتماعی هم گفت: من فقط بخشی از اظهارات متهم ردیف سوم که مکاتبه بین ایشان و بابک زنجانی است را می‌خوانم و از ایشان می‌خواهم خودشان اظهارنظر کنند. ایشان در مکاتبه‌ای با زنجانی گفته است در بازپرسی از من شکایتی شده است ۱۰۰ میلیون تومان برای من قرار صادر شده، من کارمند شما نبودم که مرا اخراج کنید، عضو هیات مدیره بودم و دارای اختیاراتی هستم که قانون تجارت به عهده من گذاشته است.

وکیل متهم اجازه خواست حرف بزند که قاضی مقیسه گفت: برای بار آخر است که به شما اخطار می‌کنم بدون اجازه حرف نزنید والا اخراج می‌شوید. دادگاه را به مسخره نگیرید. آیا کسی به شما گفته است که دفاع کنید، شما چه کاره‌اید؟

نماینده تامین اجتماعی گفت: طبق قانون تجارت فردی بین عضو موظف و غیر موظف هیات مدیره وجود ندارد.

مقیسه از متهم پرسید: راجع به این حرف‌های نماینده تامین اجتماعی چه پاسخی دارید؟

متهم گفت: اولاً من نگفتم که عضو هیچ هیات مدیره‌ای نیستم، این حرف‌ها نادرست است.

قاضی مقیسه پاسخ داد: هیچ‌کدام از ما خدایی ناکرده منافع شخصی در این پرونده ندارد. این آقا نماینده سازمان تامین اجتماعی است که آمده از منافع ملت، محرومین و کسانی که امیدشان به سازمان تامین اجتماعی است دفاع کند. شما پول نداده از تامین اجتماعی پول گرفتید و آن را به وزارت نفت دادید.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی گفت: ‌در تامین اجتماعی چیزی جابجا نشده است.

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: پس آن ۵ فقره چک چه بوده است.

متهم گفت: من کیسه بوکس شده‌ام. هرکسی از یک طرف به من ضربه می‌زند. بهتر است که کمی تحمل کنید.

مقیسه گفت: درست است، هیچ‌کس به غیر از شما و شوهر خواهرتان تحمل ندارد.

او افزود:‌ جزء به جزء هزینه‌های زندگی شما توسط زنجانی و با پول بیت‌المال پرداخت شده است. مثلاً هزینه بلیط‌های سفر مالزی و خرید بلیط مالزی برای دختر و دامادتان و همچنین  هزینه ماساژور و حتی هزینه روکش صندلی خودروی شما توسط زنجانی از بیت المال پرداخت شده است. اینها نشان می‌دهد که شما برای زنجانی آدم مهمی بوده‌اید. پس چطور می شود  که شما صرفا نقش همراه کننده داشته باشید اما این همه هزینه برای شما صرف شده باشد؟

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
1
0
این چه دادگاهیست؟ تکلیف یک اتهام روشن نشده اتهامی دیگه وارد میشه و بدون ارائه اسناد و مدارک مثبته برای موارد اتهامی. واقعا اینها مجرمند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین