کد خبر: ۴۶۶۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

رسانه ملی نیروی محرکه اقتصاد مقاومتی

جهان امروز دریافته است که توجه به آموزش، فرهنگ‌سازی و تربیت افراد نوعی سرمایه گذاری است و اگر این موارد در حوزه اقتصاد باشد می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ها را حل کند اما متاسفانه در کشور ما هنوز به اهمیت این موضوعات پی برده نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد وجدانی*-سال 1396 هم کم کم دارد به نیمه‌های خود نزدیک می‌شود و با هم تکراری از سال 1395 است! مقام معظم رهبری پس از نام‌گذاری سال 95تحت عنوان اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل اهمیت این امر را بگونه‌ای دیدند که سال 96 را نیز حول همین موضوع نام گذاری کردند اما متاسفانه با گذشت 5ماه از سال جدید هیچ اقدام درخور و ارزشمندی از جانب مسئولین و نخبگان اقتصادی در این زمینه ندیده‌ایم.

همانطور که در بندهای 21و22 سیاسیت‌های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر امر آموزش و روان‌سازی این مساله برای همگان شده است اما متاسفانه تاکنون از نه از جانب وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد و نه سازمان صدا وسیما هیچ حرکت بزرگی صورت نگرفته است.

جهان امروز دریافته است که توجه به آموزش، فرهنگ‌سازی و تربیت افراد نوعی سرمایه گذاری است و اگر این موارد در حوزه اقتصاد باشد می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ها را حل کند اما متاسفانه در کشور ما هنوز به اهمیت این موضوعات پی برده نشده است.

نقش رسانه امروزه بر کسی پوشیده نیست و مردم وقت زیادی از زندگی خود را صرف رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری می‌کنند، لذا این مساله نشان از این است که اگر میخواهیم یک آموزش همگانی برای افراد جامعه در نظر بگیریم باید از طریق رسانه این کار را انجام دهیم و رایج‌ترین رسانه ها در بین مردم رسانه ملی است.

صداوسیمای ما باید پل ارتباطی میان مقام معظم رهبری،مسئولین و کارشناسان با مردم شریف کشور باشد اما نه صرفا نمایش دادن سخنان و اخبار بلکه رسیدن به یک زبان مفاهمه!مشکلی که ما امروزه از آن رنج می بریم این است که رسانه ما فاقد زبان مفاهمه می باشد. حال سوال پیش می آید که این زبان مفاهمه چیست؟در پاسخ باید گفت زبانی است که قابل فهم برای عموم جامعه باشد و بتواند در آنها تاثیرگذار باشد و بگونه ای تربیت اقتصادی بکند.

ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مربوط به 29 بهمن ماه1392 می باشد اما هنوز برخی مسئولین،کارشناسان،دانشجویان و عمده مردم فهم درست و روشنی از اقتصاد مقاومتی ندارند.این نشان دهنده این است که ما بعد گذشت 4سال هنوز نتوانسته‌ایم مفاهیم و ارزش‌های این مهم را به جامعه بیاموزیم.

اگر امروز از مردم راجع اقتصاد مقاومتی،اقتصاد دانش بنیان،کارآفرینی،اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید ملی سوال کنیم قطعا بیشتر به این پاسخ می‌رسیم که اقتصاد مقاومتی یعنی تحمل سختی و ریاضت کشیدن و متاسفانه گاهی این حرف ها را از زبان برخی از مسئولین کشور می‌شنویم که واقعا خجالت آور است.

قطعا اقتصاد مقاومتی این نیست و بسیار فراتر از این تعاریف است و در هر واژه و گفتمانی که در این 24 بند آمده مفاهیم گسترده‌ای نهفته است که آموزش آنها به مردم وظیفه رسانه ملی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارد.

اما متاسفانه رسانه ملی ما که هنوز بی‌توجه به مساله و دغدغه اصلی مردم یعنی اقتصاد، شانه از با این مسئولیت خطیر خالی کرده است.

رسانه ملی ما نه تنها به زبان مفاهمه لازم جهت برقراری ارتباط بین رهبری،دولتمردان و کارشناسان اقتصادی با مردم نرسیده است بلکه دچار شکست تعاملی نیز شده است و با فعالیت های دیگر خود نظیر سریال ها و دیگر برنامه های تلویزیونی سبب دور شدن مردم از فضای اقتصاد مقاومتی نیز شده است.

لذا از مسئولین محترم خواهشمندم به رسانه توجه بیشتری نمایند تا بتوانیم در مسیر اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی که تنها مسیر اعتلای اقتصاد کشور است، گامهای بلندتری برداریم.

*دبیر هسته علمی عملیاتی اقتصاد و فرهنگ دانشگاه امام صادق(ع)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین