کد خبر: ۴۶۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۱

مواجهه غیردیپلماتیک هتل والدورف ادامه می یابد؟

آفتاب‌‌نیوز :  در این دیدار آن طور که برخی دیپلمات های اروپایی و آمریکایی اظهار داشتند، لاوروف که به وضوح از انتقادات دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا که چند روز پیش در مورد دموکراسی روسیه اظهار داشته بود، عصبانی بود و از سیاست آمریکا در مقابل ایران شدیدا انتقاد کرد. سپس رایس این انتقادات را مردود شمرد و یک لحظه تصویر جبهه متحد جهانی برای توقف ایران از ادامه فعالیت هسته ای به نظر ناپدید شد. به نوشته نایت ریدر، این اتفاق نامعمول نشان داد که چگونه تخریب روابط میان روسیه و آمریکا، موجب پیچیدگی دیپلماسی آنها در قبال ایران خواهد شد که چالش امنیتی شماره یک پرزیدنت بوش به شمار می رود. 

روسیه می گوید که با تحریم مخالف است و با این اقدام شورای امنیت مخالفت کرده است زیرا از این نگران است که این کار بعدها استفاده از گزینه نظامی را علیه تأسیسات هسته ای ایران توجیه کند. 

یکی از مقامات آمریکایی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی معتقد است که حتی اگر روابط روسیه و آمریکا هم بهتر می بود، مشخص نبود که مسکو با اقدام علیه ایران موافقت کند زیرا روسیه با همان تهدیدی که آمریکا از جانب ایران احساس می کند، مواجه نیست. 

نایت ریدر به نقل از وی آورده که رایس و همکارانش باید اعتبار لازم را برای جلب همکاری روسیه در دیپلماسی به دست آورند ولی گویا این تلاش ها به نتیجه نمی رسد و در مقطعی روسیه راه خود را از آمریکا جدا می کند. 

دیپلمات های آمریکایی که نمی خواهند نامشان فاش شود گفته اند که در میان همکاران بوش به ویژه میان رایس، که کارشناس امور روسیه است و چنی اختلاف وجود دارد. 

دیک چنی دو هفته قبل از دیدار رایس لاوروف در سخنرانی خود در کشور لیتوانی که عملا در نزدیکی روسیه هم قرار دارد، از روند اصلاحات دموکراتیک روسیه انتقاد کرده و دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور را متهم به استفاده از نفت و گاز روسیه برای «ارعاب و تهدید» کرد. 

رایس گفته که متن سخنرانی چنی را پیش از ایراد آن دیده و یکی از مقامات آمریکایی هم اعلام کرده که متن آن با «استفان هادلی»، مشاور امنیت ملی دولت بوش هماهنگی شده بود. در واقع محتوای انتقادات چنی مشابه آنچه رایس و دیگران هم علنا می گفتند، بود ولی لحن آن تندتر شده بود. 

برخی از دیپلمات های اروپایی هم معتقدند دیک چنی که شدیدا در مورد تأثیر دیپلماسی در مورد ایران تردید دارد، سعی داشته همکاری روسیه را در این زمینه از بین ببرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین