کد خبر: ۴۶۹۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
اماراتی‌ها رهبران عربستان سعودی را هم مسخره می‌کردند

افشای ایمیلی از مکاتبات سفیر امارات/ نقش اماراتی‌ها در ولیعهدی محمد بن‌سلمان

این ایمیل‌ها از طریق گروه هکر «گلوبال لیکس» به دست آمده‌اند. در یکی از ایمیل‌ها عطیبه عربستان سعودی را مسخره می‌کند و به همسر مصری‌اش می‌گوید که پلیس عربستان سعودی در سال ۲۰۰۸ میلادی استفاده و هدیه دادن گل‌های رز قرمز در روز ولنتاین را ممنوع کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت «میدل ایست آی» در افشاگری دیگری از مجموعه ایمیل‌های بدست آمده در گزارشی اشاره کرده که «یوسف افشای ایمیلی از مکاتبات سفیر امارات/ نقش اماراتی‌ها در ولیعهدی محمد بن سلمان /آن‌ها رهبران عربستان سعودی را هم مسخره می‌کردندعطیبه» سفیر امارات متحده عربی در مکاتبات ایمیلی خود رهبران عربستان سعودی را با لحنی بی‌ادبانه و تحقیرآمیز مسخره کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، او در این مکاتبات با ناسزاگویی جنسی رهبران عربستان سعودی را خطاب قرار داده و از آنان با واژه «لعنتی» یاد کرده است. میدل ایست ای اشاره می‌کند که این ایمل نشان می‌دهد که اماراتی‌ها سال‌ها نسبت به نخبگان پیر و قدیمی ریاض در ارائه اسراتژی روشن ناامید شده بوده‌اند. 

این ایمیل‌ها از طریق گروه هکر «گلوبال لیکس» به دست آمده‌اند. در یکی از ایمیل‌ها عطیبه عربستان سعودی را مسخره می‌کند و به همسر مصری‌اش می‌گوید که پلیس عربستان سعودی در سال ۲۰۰۸ میلادی استفاده و هدیه دادن گل‌های رز قرمز در روز ولنتاین را ممنوع کرده است. 

در ایمیل دیگری، یوسف العطیبه نوشته است که ابوظبی ۲۰۰ سال است که با سعودی‌ها در مورد وهابی‌گری جنگیده است و این‌که اماراتی‌ها تاریخ روابط بدی با عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری داشته‌اند. در ایمیل دیگری او اشاره می‌کند که سیاست عربستان سعودی ناخوشایند بوده است و محافظه‌کاران مذهبی درآن کشور امید به هرگونه اصلاحات را کشته‌اند. نکته حائز اهمیت آن‌که اکنون محمد بن سلمان ولیعهد جوان سال در عربستان سعودی نیز مدعی است که هدفش مقابله با محافظه‌کاران مذهبی برای اصلاحات اجتماعی‌ است. 

در یکی از ایمیل‌ها که عطیبه به برایان کاتولیس از پژوهشگران مرکز برای پیشرفت امریکا نوشته او اشاره کرده که محمد بن سلمان کمی کم‌تجربه‌تر از سایرین است اما یک اصلاح‌طلب است آن چیزی که اماراتی‌ها منتظرش بودند. یک ماه پیش از آن اما او در ایمیلی به مارتین ایندیک سفیر سابق امریکا در اسرائیل نوشته بود که امید زیادی ندارد که رهبر عملگراتری را در عربستان سعودی ببیند. 

در ایمیل دیگری او از بن سلمان به عنوان یک اصلاح‌طلب که ماموریت‌اش کارآمدتر ساختن دولت عربستان سعودی است حمایت می‌کند. او در ایمیلی به استیون کوک یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی نوشته بود: «سرانجام به من نظر من او به اصلاحات باور دارد. محمد بن سلمان به شدت به آن‌چه در امارات متحده به آن اعتقاد راسخ وجود دارد باور دارد. او توانمندسازی جوانان و ایجاد مسئولیت‌پذیری در دولت را می‌خواهد. او یک فرد نتیجه‌گراست». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که با این حال عطیبه از قواعد سیاست در خاندان آل سعود آگاه بوده است. او می‌دانسته که محمد بن سلمان در مسیر رویارویی با محمد بن نایف قرار خواهد گرفت. بن نایف در امریکا از محبوبیت برخوردار بود چرا که در مبارزه با تروریسم در همکاری با امریکا بوده است. یک سال قبل از این که بن نایف در ماه ژوئن از ولیعهدی به اتهام اعتیاد به مواد مخدر عزل شود ایمیل‌ها نشان می‌دهند که عطیبه کارزاری نفوذی را در واشنگتن اغاز کرد و شایعاتی را درباره وضعیت ذهنی محمد بن نایف پخش کرد. 

در یک ایمیل فاش‌شده در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی سفیر امارات به دیوید پترائوس مدیر سابق سیا و فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق در پاسخ به این پرسش که آیا محمد بن نایف هنوز نفوذ دارد یا خیر می‌نویسد: «محمد بن سلمان مطمئنا فعال‌تر از او در بسیاری از مسائل روز است. به نظر می‌رسد محمد بن نایف قدرت بازی بالایی ندارد». 

افشای ایمیلی از مکاتبات سفیر امارات/ نقش اماراتی‌ها در ولیعهدی محمد بن سلمان /آن‌ها رهبران عربستان سعودی را هم مسخره می‌کردند

او شش ماه بعد به استیون کوک نامه‌ای نوشته بود و افزوده بود که اخیرا محمد بن نایف را دیده و او دیگر قدرت سابق را ندارد و خیلی کم فروغ شده است. 

«میدل ایست ای» چند روز پیش نیز به نقل از ایمیل‌های فاش‌شده اشاره کرده بود که محمد بن سلمان خواستار پایان جنگ در یمن و بهبود روابط با ایران بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین