کد خبر: ۴۷۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۵۳

چاوز در انتظار پنجشنبه طوفانی

آفتاب‌‌نیوز :  این نشست در حالی برگزار خواهد شد که بهای نفت به شکل بی سابقه ای بالا رفته و در چند ماه گذشته به نزدیک بشکه ای 70 دلار رسیده است ک عمدتا به دلیل تنش های خاورمیانه و نیجریه بوده است.

 وزیر نفت و انرژی ونزوئلا می گوید " این نشست مقطعی استثنایی برای تصمیم گیری در مورد آینده بازار نفت خواهد بود و پیش بینی می کند که تصمیم به کاهش سقف تولید گرفته شود". 

این در حالی است که کاظم وزیری هامانه ،وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرده که اوپک در نشست آینده خود سقف تولید را پایین نخواهد آورد زیرا با توجه به وضعیت جهانی بهای نفت، احتمال اینکه تصمیم خاصی از سوی اوپک برای کاهش تولید گرفته شود کم خواهد بود. 

ایران چهارمین تولید کننده نفت در جهان و دومین تولید کننده نفت خام در اوپک است و سطح تولید آن حدود 4 میلیون بشکه در روز است. 

وزیری هامانه هم چنین بارها نگرانی از قطع صادرات نفت ایران را رد کرده و گفته که ایران از نفت به عنوان سلاحی سیاسی علیه کشورهای غربی در مناقشه هسته ای استفاده نمی کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارتل نفتی اوپک قصد دارد سطح تولید خود را ثابت نگه دارد. این کارتل که شامل  کشورهای  الجزایر، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا می شود، دارای دو سوم ذخایر نفتی جهان است و اخیرا از سودان هم دعوت کرده که به اوپک بپیوندد. 

اوپک در نشست آتی خود تحت فشار اقتصادهای عظیم جهان برای کاهش بهای نفت قرار دارد. در سالهای اخیر حضور چین و هند در بازار جهانی نفت و تقاضای بالای آنها نقش مهمی در رقابت کنونی بازار و بهای انرژی داشته است. 

چاوز در اوپک
در حالی که در نشست آینده اوپک در کاراکاس قرار است کشورهای عضو این کارتل به بررسی سهم تولید و بهای نفت بپردازند، 

هوگو چاوز رئیس جمهور ناسیونالیست ونزوئلا، عرصه خوبی برای ارائه سخنان ضد آمریکایی خود خواهد داشت. 
چاوز خود در اقدامی غیر معمول، در نشست وزیران اوپک سخنرانی خواهد کرد و به بیان مواضع خود خواهد پرداخت.

 ونزوئلا تنها عضو اوپک از آمریکای لاتین است که با اشاره  به ذخایر فراوان کشور های صنعتی ،خواهان کاهش تولید اوپک است ولی کارشناسان می گویند که این درخواست دولت چاوز مورد پسند اعضای دیگر اوپک از جمله عربستان قرار نخواهد گرفت. 

هم چنین احتمال می رود که ونزوئلا با حمایت ایران که در صف مخالفان آمریکا قرار دارد، بر پیشنهاد دریافت بهای نفت به یورو به جای دلار تاکید کند و از اوپک بخواهد که قیمت نهایی نفت را به حداقل 50 دلار برای هر بشکه برساند. 

ناسیونالیسم چاوز که قرار است در اجلاس اوپک بروز کند در زمان نفت بشکه ای 70 دلار صورت می گیرد و از این رو موجب نگرانی سایر کشورهای عضو این کارتل شده به طوری که عربستان سعودی، قدرتمندترین عضو اوپک و متحد آمریکا، بسیار تلاش کرده تا تصویر اوپک را از کارتلی که سلاح نفت را در اختیار دارد به تامین کننده مطمئن این ماده با قیمت ثابت تغییر دهد. 

هم چنین گروههای مخالف ونزوئلا قرار است در زمان برگزاری این اجلاس در کاراکاس تظاهراتی را صورت دهند و مقامات ونزوئلا نسبت به آن هشدار داده اند. 

به گفته این مقامات، چنین کاری با هدف نشان دادن تصویری ناآرام از ونزوئلا در خارج از کشور صورت می گیرد ولی آنها اجازه نخواهند داد که امنیت و‌ آرامش این دیدار مهم بر هم زده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین