کد خبر: ۴۷۰۲۲۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰

جزئیات نرخ جدید سودبانکی/تکلیف بانک‌ها به پرداخت سود علی الحساب

معاون اقتصادی بانک مرکزی از دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی خبر داد و گفت که از روز شنبه همزمان با ١١ شهریور ماه بانک‌ها ملکف خواهند بود نرخ سود علی الحساب سپرده‌های یکساله را حداکثر ۱۵ و برای سپرده‌های کوتاه مدت و روزشمار تا ۱۰ درصد تعیین کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
پیمان قربانی در نشست خبری امروز- سه‌شنبه- که با محوریت سود بانکی برگزار شد به تشریح ابعاد دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی پرداخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم در دولت یازدهم عنوان کرد که علی رغم کاهش تورم، چسبندگی نرخ سود در نظام بانکی از معضلات محسوب می شود این در حالی است که با توجه به بانک محور بودن اقتصاد، این چسبندگی در سود موجب تحت تاثیر قرار دادن تامین مالی از مجرای بانکی شده است.

دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی

قربانی به برخی عوامل بر هم زننده تعادل در سود بانکی اشاره کرد و گفت: وجود موسسات غیر مجاز، فعالیت غیرمتعارف خودروسازان در جذب سپرده و یا فعالیت برخی نهادهای مالی غیر بانکی موجب این موضوع بودند که در راستای رفع این موانع اقداماتی شد که اهم آن اصلاح نظام بانکی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: برای هماهنگی در انتشار اوراق دولتی برنامه‌هایی در دستور کار است که برخی مسایل مربوط به اوراق مرابحه و سخاب را برطرف خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده زمینه‌های لازم برای پایداری و تغییر در سود ایجاد شده است گفت که با این حال سعی شده که نرخ سود برای ذینفعان نیز مورد توجه بوده و همچنان نرخ برای سپرده گذاران در مقایسه با تورم مثبت باشد.

قربانی معتقد است تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده به طور حتم دارای آثار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

وی در توضیح بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: از روز شنبه تمام موسسات اعتباری و بانکها موظف هستند نرخ سود سالانه را تا ١٥ درصد به طور علی الحساب و کوتاه مدت روزشمار تا ١٠ درصد تعیین کنند. بر این اساس نرخ‌های سود علی الحساب بوده و تسویه و تعیین سود قطعی در پایان سال مالی خواهد بود. نرخ های سود بخشنامه ناظر بر سپرده‌هایی است که از این به بعد قرارداد آن منعقد خواهد شد.

قربانی تاکید کرد: قرارداد قبلی حتما با شرایط جدید تمدید خواهد شد. هر گونه افزایش سرمایه در سپرده‌ها بر اساس قرارداد قبلی ممنوع است و به عبارتی هرگونه سپرده که قبلا افتتاح حساب شده با شرایط قبلی است، اما استمرار قرارداد قبلی حتما با شرایط جدید است. اگر کسی سپرده یکساله داشته و قرار است قبل از سر رسید آن را برداشت کند نرخ سود روزشمار ١٠ درصد به آن تعلق میگیرد. اما در کوتاه مدت باید سپرده حداقل یک ماه در حساب بماند اگر بعد از آن برداشت شد به آن جریمه‌ای تعلق نخواهد گرفت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه توضیح داد که سود موجود نظام بانکی با توجه به تورم موجود همچنان شرایط جذابی برای نگهداری پول در بانکهاست.

وی عنوان کرد که با شرایطی که فراهم شده هزینه‌ها کاهش یافته و موجب ریزش سود تسهیلات خواهد شد که در مجموع موجب کاهش هزینه تامین مالی اقتصاد و به تبع آن اثر مثبت در تولید و اشتغال خواهد شد.

قربانی یادآور شد که بانک مرکزی نظارت جدی بر اجرای این بخشنامه داشته و با هر گونه دور زدن دستورالعمل برخورد خواهد کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
2
ت خ تسهیلات چی
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
2
شما اگر خیلی کار بلدی سود وام ها رو کم کن ، حداقل یک نگاهی به سودی که کشورهای اروپائی و امریکائیاز مردم میگرن بنداز بعد ببین بانکداری کدوم کشور اسلامی و بدون رباه است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
1
اینگونه حرف ها سالی یکبار زده می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
1
موجب ریزش سود تسهیلات خواهد شد .

چند سال این خبر با موضوع ، اقتصاد اسلامی ، منتشر می شود . ریزش ، ریز هم ، اتفاق نیفتاده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
موجب ریزش سود تسهیلات خواهد شد .

چند سال این خبر با موضوع ، اقتصاد اسلامی ، منتشر می شود . ریزش ، ریز هم ، اتفاق نیفتاده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بانک رفا مستقر درسال نود چهار وام پنجاه میلیون بیست و شش درصد با گرو سند ، هنوز زحمات و تدبیر مسولان در پسا تحریم به کاهش سود تسهیلات به مدرسان دانشگاه اطلاع رسانی نشده
.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
1
باز هم ضرر از جیب مردم. یعنی سپرده گذاران ضرر کنند افرادی که تسهیلات گرفتند و اگر در بخش های تولیدی و اقتصادی سود ی کردند حاضرند بدرستی شهادت دهند که چقدر سود عایدشان شده است بانکها اولین کاری که میکنند چون قفل وکلید صندوق بانک دست خودشان هست هم سهم دولت را باید پرداخت کنند سپس هرچه ماند به سپرده گذار میرسد بنابر این دولت هم بدش نمی آید که مردم خودشان پولها را از بانکها از سر ناچار خارج کنند و دوباره مصرف پول در مسیر مسکن و زمین و ماشین و طلا و ارز ببرند چون سپرده گذار نمی خواهد ارزش سرمایه اش از دیگر کالاها کمتر شود فکرکنم اینکار اشکال اساسی دارد که پس قضیه هدایت سرمایه به سمت تولید چه میشود چون بانک مردم را مجبور میکند پولشان هر طور مختارند مصرف کنند شاید سیاست اقتصادی این باشد که فعلا چند صباحی اشتغالی انجام شود اما اشتغال مولد نخواهد بود ولی زمانی اتفاق میفتد که تورم واقعی 3درصد باشد تا زمانی ارزش سپرده مردم در نزد بانک نسبت به دیگر کالاها و بازار سرمایه ای بورس و خدمات کمتر باشد نباید خوشبین بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین