کد خبر: ۴۷۱۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

موگرینی: توافق هسته‌ای یک تعهد بین‌المللی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک تعهد میان جامعه بین‌الملل و ایران است، گفت: توافق با ایران مسیر اتحادیه اروپا به سمت سیاست خارجی را نشان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در سخنرانی خود در نشست آغازین کنفرانس سفیران اروپایی در بروکسل موگرینی: توافق هسته‌ای یک تعهد بین‌المللی استبا اشاره به مسئله هسته‌ای کره شمالی گفت: متحدان اتحادیه اروپا در آسیا و فراتر از آن خواهان مشارکت این اتحادیه برای حل این مسئله هستند زیرا آنها می‌دانند که ما همواره به دنبال یک راه حل دیپلماتیک هستیم. چراکه ما می‌دانیم حتی فکر کردن به یک راه‌حل نظامی برای چنین تنشی نه تنها خطرناک است بلکه به هیچ وجه مشکل را حل نمی‌کند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا موگرینی در ادامه سخنان خود به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در 2015 اشاره کرد و گفت: آنها می دانند که ما به دنبال یک راه حل چندجانبه خواهیم بود. آنها از تجربه ما در عدم اشاعه، به ویژه آن‌چه در جریان مذاکرات با ایران حاصل شد استقبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا،وی ادامه داد: در حقیقت اگر من از شبه جزیره کره به ایران بروم توافق هسته‌ای با ایران مسیر اروپایی به سمت سیاست خارجی را نشان می‌دهد. این یک توافق میان دو کشور نبود. من بارها و بارها تکرار کرده‌ام و بازهم احساس می‌کنم لازم است که در ماه‌های پیش رو باید این را بارها و بارها تکرار کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: توافق هسته‌ای تعهدی بود که از یک طرف میان کل جامعه بین‌الملل و از طرف دیگر ایران حاصل شد و در یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و به طور مکرر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است.

موگرینی افزود: امروز نیز پس از گذشت دو سال پایبندی به توافق توسط آژانس و کمیسیون مشترک که من رهبری آن را با پشتیبانی قوی هلگا اشمیت (معاون موگرینی) بر عهده دارم و نه فقط از سوی تنها یک کشور تایید شده است. اکنون لازم است که ما در ماه‌های پیش‌رو هر جایی که هستیم این تجربه را بار دیگر تکرار کنیم. چراکه موضوع امنیت بین‌الملل، ایمنی جهانی و به علاوه مسئله اعتبار توافقات بین‌المللی در میان است.

وی در ادامه به سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مراسم تحلیف درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: من بسیار خرسندم که در ابتدای ماه جاری (میلادی) از زبان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مراسم تحلیف وی شنیدم که بر تعهد شخصی‌اش برای ادامه اجرای تعهدات این کشور در توافقات هسته‌ای تاکید کرد. بنابراین متحدان ما می دانند که می‌توانند روی ما حساب کنند. زیرا آنها می‌دانند که موضع ما چیست و اهداف استراتژیک ما چه چیزهایی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین