کد خبر: ۴۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

ساخت کوچک‌ترین حافظه نوری کوانتومی

گروهی از محققان بین‌المللی با مدیریت موسسه تکنولوژی کالیفرنیا موفق به ساخت کوچک‌ترین حافظه نوری کوانتومی شدند که حداقل هزار برابر کوچک‌تر از تمام نسخه‌های پیشین است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، در طول چند سال اخیر مطالعات برای تجاری‌سازی صنعت ساخت حافظه نوری مبتنی بر کوانتوم به منظور کدبندی اطلاعات از طریق حالت کوانتوم فوتون‌های نور افزایش یافته است.

حافظه نوری کوانتوم یک ابزار کاربردی با هدف کدبندی اطلاعات براساس شکل کوانتوم فوتون است که با توجه به پیچیدگی‌های فراتر از انتظار این فناوری تاکنون تمام مدل‌های ساخته شده بسیار بزرگ و فاقد کارایی لازم برای عملکرد روی تراشه بوده‌اند.

این دستاورد بین‌المللی که با همکاری محققان اروپایی و آمریکایی حاصل شد در نهایت منجر به ساخت کریستالی از جنس عنصر نئودیوم شد که در آن شرایط لازم برای افزایش واکنش بین فوتون‌های نور به صورت انفرادی مهیا شده است.

کوچکترین حافظه نوری جهان تنها به کمک عنصر کمیاب و گرانقیمت نئودیوم قادر به فعالیت است، به‌طوریکه برای عملکرد صحیح این حافظه باید اتم‌های این عنصر در کریستالی از جنس ایریدیوم محصور شوند.

عملکرد کریستال ایریدیوم موسوم به YVO در این حافظه صرفا جهت جذب فوتون و افزایش فعل و انفعال بین اتم‌های نئودیوم و نور ورودی است.

فرایند ذخیره‌سازی فوتون‌ها در این فناوری به صورت گروهی بوده و تابش پالس‌های منظم لیزر فوتون‌ها را شبیه به شانه در عنصر میزبان جذب می‌کند. استفاده از این شکل هندسی به منظور اطمینان از فرایند بازتاش نور بعد از 75 نانو ثانیه معادل 75 میلیاردم یک ثانیه است.

پس از موفقیت دانشمندان در جذب فوتون‌های نور در اتم نئودیوم، تابش بعدی لیزر به منظور تاخیر در فرایند تابش مجدد تا 10 نانوثانیه آغاز می‌شود. در پایان با توجه به سرعت و شدت تابش‌های لیزر، امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در این فناوری ممکن می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین