کد خبر: ۴۷۲۹۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
سخنگوی قوه قضاییه:

شرکت‌های تعاونی اعتبار منحل شدند، ادغام نشدند

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه صحبتی مطرح شد که چند شرکت تعاونی در هم ادغام شده و به موسسه کاسپین تبدیل شده‌اند؛ این حرف صحیح نبود تعدادی از شرکت‌های تعاونی اعتبار که مشکل داشتند به واسطه بانک مرکزی ساماندهی شدند، ادغام نشده‌اند بلکه منحل شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد وهفدهمین نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مربوط به آخرین وضعیت پرونده کاسپین گفت:‌ صحبتی مطرح شد که چند شرکت تعاونی در هم ادغام شده و به موسسه کاسپین تبدیل شده‌اند؛ این حرف صحیح نبود؛ تعدادی از شرکت‌های تعاونی اعتبار که مشکل داشتند به واسطه بانک مرکزی ساماندهی شدند، ادغام نشده‌اند؛ بلکه منحل شدند. بانک مرکزی گفت ما حاضر هستیم به موسسه‌ای با عنوان کاسپین مجوز داده شود و همه شما سرمایه‌های خود را به آن منتقل کنید و به سپرده گذاران سرویس داده شود.

وی افزود:‌ برداشت من این است که بانک مرکزی اشتباهی کرده و آن این است که قبل از اینکه این موسسات کاملا منحل شوند و بررسی وضعیت حساب‌ها صورت گیرد به کاسپین مجوز دادند در حالی که هنوز تکلیف بقیه مشخص نیست. اما اقدام خوب بانک مرکزی این بود که کمر و زانوی خود را زیر این بار خم کرد و خط اعتباری را ترتیب داد. ۱۵ هزار میلیارد ریال از این خط اعتباری تا امروز استفاده شده برای پرداخت کسانی که سپرده خود را می‌خواستند همچنین جدول بندی و زمانی بندی صورت گرفته تا ۲۰۰ میلیون تومان را به نحوی پرداخت کنند و سود هم تا زمانی که توقیف نشده پرداخت نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد:‌ به کاسپین اجازه داده شده است که در ۸۰ شعبه فعالیت کند و بانک مرکزی امکان افزایش شعبات را نیز فراهم کرده است؛ از میان این موسسات که هشت مورد بود سه مورد مشکل اساسی داشتند که یکی از آنها صندوق فرشتگان بود که مسئولین اصلی این صندوق بازداشت هستند و اموالشان را در حال شناسایی است و کسری سنگین دارند.

وی عنوان کرد:‌ گره ای که از دولت و بانک مرکزی داشته و داریم این است که چرا اجازه دادید این موسسات تشکیل شوند؟ چرا باید بنشینیم تا فرشتگانی به وجود بیاید؟ مدیرعامل فرشتگان چه اموالی را که به نام همسر، فرزند و دیگر بستگان خود نکرده است؛ اینها پول‌های بادآورده‌ای است که به این ترتیب مردم و دستگاه قضا را گرفتار می‌کند؛ البته تلاش خوبی در این زمینه صورت گرفته است. با تمهیدات و خط اعتباری که برقرار شده و با هماهنگی مجلس قوه قضاییه امیدواریم کمک شود پول مردم زودتر به دستشان برسد. قوه قضاییه هم تلاش می‌کند تا اموال مردم را به دستشان برساند. البته باید دید اموال شناسایی شده باید به فروش برسد یا بانک‌ها از آن استفاده کنند. از موجودی مبلغی که پرداخت شده ۹۶۰ میلیارد یعنی نزدیک به هزار میلیارد از پول های خود آنها به سپرده گذاران پرداخت شده است.

محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد:‌از مردم خواهش می کنم وقتی شرکت لیزینگ یا تعاونی اعتبار یا موسسه ای سود زیاد می دهد حداقل شک کنید که آیا واقعا این توان وجود دارد؟ کدام شرایط اقتصادی می تواند چنین پولی را بپردازد؟ بله مدتی سود می‌دهد بعد از پول خود مردم استفاده می‌کند . بعضا مشاهده شده بعضی افراد وسایل منزل خود را فروخته اند تا در این موسسات سرمایه گذاری کنند. اما برای مثال اگر کسی مالی را ۵۰ هزار تومان بفروشد شما شک نمی‌کنید مشکل دارد یا دزدی است؟ در این زمینه ما باید کار خودمان را کنیم. مردم هم توجه کنند که سرشان کلاه نرود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا شورای نگهبان طرح کاهش مجازات اعدام برای جرایم قاچاقچیان را برای جرائم قاچاقچیان و همچنین سهمیه بندی معتادین طرح ارائه شده در مجلس را تصویب می کند عنوان کرد:‌ وقتی طرحی در مجلس مطرح می شود نمایندگان محترم اختیاراتی دارند و از این اختیارات استفاده می‌کنند اگر طرح باشد از صفر تا صد استفاده می کنند و اگر لایحه باشد نظرات خود را می گویند. قوه قضاییه در این موضوع نظر خود را مطرح کرد اما هر چه قانونی شد و مجلس آن را تصویب کرد و شورای نگهبان نیز آن را به صورت قانون ارائه داد لازم الاجرا است و ما اجابت می کنیم. نمی‌دانم شورای نگهبان به این طرح ابهام یا نقدی وارد کرده است یا نه اما این حرف دردمندانه خبرنگار را تا حدود زیادی قبول دارم . ایرادی نیست قانونی تصویب کنیم نه مواد مخدر توزیع شود نه کسی اعدام شود اما اگر بگوییم قاچاقچی اعدام نشود اما مردم بیشتر گرفتار اعتیاد شوند صحیح نیست .

محسنی اژه ای افزود:‌گزارش مواد مخدری که برای دادگستری در مورد سال ۹۶ جمع بندی کردیم که ممکن است با آمار نیروی انتظامی متفاوت باشد به این شرح است: امروز که دوازدهمین روز شهریور است ۱۴۵ هزار و ۲۴۸ کیلوگرم مواد مخدر در طول پنج ماه سال ۹۶ فقط به کشفیات انواع مواد مخدر اعم از تریاک، حشیش ، مرفین و مواد صنعتی و ... اختصاص دارد که کشفیات دادگستری هستند یعنی تنها یک پنجم از واقعیت کشف شده و همه واقعیت نیست . از این میزان ۳۱۴۶ کیلوگرم هروئین بوده است . این میزان هروئین چند نفر را بدبخت و خانمان سوز می کند؟

وی خاطر نشان کرد:‌ یا ۲۲۰ کیلوگرم از این مقدار مربوط به شیشه بوده است. ۱۱۱ کیلوگرم کراک که بسیاری از جرایم بر اساس استعمال شیشه و کراک است. این حرف دردمندانه را قبول داریم که آیا به صرف برداشتن مجازات اعدام کار تمام می شود. بله با اعدام همه چیز درست نمی شود اما چیزی را تشدید  کنیم که هم اعدام و مواد مخدر کمتر شود شاید اگر این اعدام ها نبود چه بسا از این بدتر بودیم و چه بسا اگر این مجازات برداشته شود و اقدام دیگری نباشد وضعیت بدتر شود. این میزان مواد که از بعضی از کشورهای همسایه می آید از منشا باید مورد توجه قرار گیرد. آنها هم باید تلاش کنند. مرزها،‌ لابراتورها و مجموعه اقدامات باید کنترل شود و در هر صورت نظر مجلس وقتی به تائید شورای نگهبان رسید  و قانون شد هر چه باشد قوه قضاییه اجرا می کند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص آخرین نتایج لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اظهار کرد :‌ آنچه دولت تدوین کرد حدود ۹۰ ماده است که از این میزان نزدیک به ۷۰ ماده قضایی است. این لایحه به معاونت حقوقی  قوه قضاییه آمده و از دولت و حقوق دانان برای بررسی آن دعوت شده است.

وی افزود:‌ در فرایند رسیدگی به این لایحه باید به دو مطلب مورد توجه قرار گیرد اول اینکه در سیاست های کلی ابلاغی و برنامه ششم حبس زدایی کنیم و مجازات‌هایی تعیین کنیم که از نوع حبس نباشد. همه دستگاه ها باید به سمت این برویم که کمتر حبس داشته باشیم که در این موارد ارائه شده مجازات های حبس در نظر گرفته شده که باید بررسی شود آیا می توان آن را جایگزین کرد یا نه.

محسنی اژه ای گفت:‌ دومین مسئله جرم انگاری است؛ چیزهایی که تخلف محسوب می شود را جرم انگاری کنیم مثلا اگر کسی از چراغ قرمز رد شود راهنمایی و رانندگی جریمه می کند و این موارد به دادگاه ارجاع نمی شود . آیا همه آن چه در این جا (لایحه) جرم انگاری شده ضرورت دارد یا نه. در معاونت حقوقی این موارد در حال بررسی است . امیدواریم زودتر به جمع بندی برسند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
کارمند بانک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
2
انگار نه تجربه بانکداری در این کشور وجود دارد ونه علم اقتصاد وبانکداری تدریس می شود باسیاست های عجولانه و اشتباهات پی در پی کاهش سود دستوری و یک شبه ؛اعطاء مجوز به موسسه کاسپین در اسفند 94می دهید بعد از گذشت یک سال از امضاء تان می گذرد بعد که بهمن کارهایتان آوار می شود برسر مردم دبه می فرمایید که مجوز موسسه داده اید نه شعبه
سپرده گذار کاسپین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
2
سوت نکشد ! ما سپرده گذاران موسسه کاسپین از شما قوه قضاییه انتظار داریم پشت پرده فساد ، پولشویی و غارت اموال مردم در موسسه کاسپین را رو کنید از تاریخ ۹۴/۱۲/۱۰ الی ۹۵/۰۴/۱۵ منابع مردم در موسسه کاسپین (آرمان ایرانیان یا فرشتگان سابق) از موسسه خارج شده مبالغ سنگینی پولشویی شده و مبالغ سنگینی وام بی بازگشت داده شده ، انتظار داریم بعد از دو سال که از مجوز موسسه کاسپین می گذرد و نزدیک یه یک سال است که سپرده های مردم بلوکه شده و مردم با هزاران مشکل دسترسی به سرمایه خویش ندارند ، شما بزرگواران مشخص می کردید این منابع به چه افراد خاص ، شرکت های خاص ، بانک های خاص بصورت وام بی بازگشت پرداخت شده و چرا تراز مالی موسسه مثبت شده و با داشتن زیان عملیاتی مجوز دریافت کرده ، مردم بواسطه اعتماد به مجوز بانک مرکزی در فاصله ۸ ماه اول سال ۹۵ بیش از ۶۶۰۰ میلیارد تومان سپرده گذاری کردند در صورتیکه موسسه فرشتگان سابق قبل از مجور یعنی طی مدت ۲۰ سال تا تاریخ ۹۴/۱۲/۲۷ فقط ۲۰۰۰ میلیارد تومان دارائی جذب کرده بوده و اعتماد مردم به مجوز صادره باعث افزایش دارائی های موسسه به ۸۶۰۰ میلیارد تومان شده است اکنون وظیفه نهاد حاکمیتی چیست؟ چرا دستان ناپاک پشت پرده تاکنون معرفی و محاکمه نشده اند؟ از شما بزرگواران ، انتظار شفاف سازی و برملا کردن غارتگران سپرده های مردم را داریم ممکن است خواهشا در برابر حق و حقوق بیش از دو میلیون نفر خانواده کاسپین ملاحظه هیچیک از سهامداران را نکنید و هر چه سریعتر عملا به موضوع ورود کرده و دستان ناپاک را که مردم را به هزاران بدبختی انداختند رو کنید.استدعا داریم شفاف سازی کنید تا مشکلات مردم حل شود .در راستای کمک به خلق خدا موفق و پیروز باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
2
کی پولمان رامی دهن بعد از 13 ماه و اندی ..هنوز باید منتظر بماینم .کمی خجالت ا ز شعار دادن ..پس وقت عملتان کی می رسد ..پولمان را می خواهیم
فریب خورده تانک مرکزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
2
وقتی سرمایه های ایرانیان مقیم میهن ! در یکی از بی ریسک ترین فعالیت اقتصادی یعنی سپرده گداری در موسسه مالی واعنباری کاسپین دارای مجوز از بانک مرکزی در کمال تعجبو ناباوری نصف می شود صحبت کردن از جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه خارجی یک بلوف سیاسی و ژست است برای وقت گذرانی در یک مسند کلیدی ایا این سیگنالهای منفی در دنیای رسانه به خارج از مرزها ارسال نمی شود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین