کد خبر: ۴۷۳۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

پاسخ یک استادحوزه به سخنگوی شورای نگهبان: ممنوعیت زن برای پست ریاست جمهوری فقط یک نظریه است

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه آفتاب یزد نوشت: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه اخیر خود رجل سیاسی را نه یک بحث سیاسی بلکه فقهی معرفی کرده و می گوید: «رجل سیاسی هرچند در رسانه‌ها فقط به‌عنوان بحث سیاسی مطرح می‌شود، اما بحث سیاسی نیست بلکه بحث فقهی و قدیمی است و بحثی نیست که در طول دوره انقلاب به آن رسیده باشیم. این‌یک نظریه فقهی است که زن نمی‌تواند به مفهوم شرعی ولایت داشته باشد وعده‌ای می‌گویند ریاست جمهوری و وزارت چون جزئی از آن ولایت است پس زن نمی‌تواند وزیر و رئیس‌جمهور شود.»

در همین حال محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به سخنان کدخدایی می‌گوید: مسئله‌ای که آقای کدخدایی مطرح کرده صرفاً یک نظریه حساب می‌آید و در همین رابطه نظرات دیگری هم وجود دارد که زنان حتی می‌توانند در مقام قضاوت حکم صادر کنند که خود به‌نوعی ولایت قضایی به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: در مسئله شهادت که در کتاب‌های فقهی مانند جواهر در کنار بحث قضا آمده است در برخی از مسائل تنها شهادت زنان موردقبول واقع می‌شود و شهادت مردان مورداستفاده ندارد. این موارد نشان می‌دهد که در بعضی از مسائل زنان هم ولایت دارند به‌خصوص اگر به این نکته توجه شود که اصل ولایت ربطی به جنسیت ندارد. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: اصل ولایت به دانش، علم و تخصص مربوط می‌شود و اگر در یک زمینه‌ای زنان متخصص و از دانش مربوطه برخوردار باشند در همان محدوده آنان صاحب‌ولایت هم هستند زیرا قرآن می‌فرماید: «بپرسید از اهل دانش و تخصص اگر خودتان نمی‌دانید»

بر همین اساس در مسائلی که تنها زنان دانش و تخصص دارند از ولایت هم برخوردار هستند. غرویان درباره استفاده از این دلیل برای ایجاد ممانعت جهت ورود زنان به وزارتخانه‌ها تصریح کرد: دلیل مورداشاره تام نیست و درصورتی‌که وزارتخانه‌ای باشد که امور مربوط به آن از بین زنان کسی باشد که تخصص و دانش‌اش بیشتر از مردان است، آن زن می‌تواند وزیر هم بشود. وی در این خصوص که چنین تفسیری می‌تواند از دلایل عدم معرفی وزیر زن توسط حسن روحانی برای دولت دوازدهم باشد، توضیح داد: احساس می‌شود که این مسائل نسبت به هم بی‌ارتباط نیست ولی دلیلی که آقای کدخدایی به آن اشاره‌کرده، ازنظر فقهی کامل نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تاکید کرد: آقای دکتر روحانی باید در چنین مسائلی به نظرات فقها و مجتهدان آگاه به زمان امروز و نواندیش مراجعه کنند. این گروه دارای نظرات کاربردی هستند که برای حل مشکلاتی ازاین‌دست مناسب است.

غرویان درباره تعریف رجل سیاسی نیز افزود: رجل سیاسی می‌تواند زن باشد زیرا ناظر به جنسیت نیست و منظور شخصیت سیاسی است که شخصیت هم به دانش، تخصص، تجربه و توانمندی برمی‌گردد و زن یا مردم بودن آن مطرح نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
تاریخ ایران که هیچ همان در تاریخ اعراب هم زنان زیادی بوده اند که توانسته اند بر سنت ها و فرهنگ جامعه غلبه کنند و در حکومت نقشی داشته باشند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین