کد خبر: ۴۷۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
رشد سرمایه‌گذاری به ۷.۱ درصد رسیده است/بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکا خواهد بود

سخنگوی دولت: از محدودشدن آزادی مردم حمایت نمی‌کنیم/توضیح درباره تغییراستانداران

سخنگوی دولت اعلام کرد: طبق گزارش مرکز آمار برای بهار ۹۶ رشد اقتصادی با نفت ۶.۵ درصد و بدون نفت ۷ درصد بوده و رشد سرمایه‌گذاری به ۷.۱ درصد رسیده ضمن اینکه رشد بخش ساختمان و مسکن هم ۷.۱ درصد شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت تاکید کرد: خوشبختانه در بهار امسال و زمستان سال گذشته رشد ساختمان مثبت شد و به این ترتیب دو عاملی که رشد اقتصادی ما را به گذار منفی سوق داده بود، گام‌های مثبتی برداشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به آمار انتشار یافته از سوی مرکز آمار گفت: دولت برنامه‌ای را از سال گذشته آغاز کرد که درباره موفقیت آن می‌تواند اطلاعاتی در اختیار مردم قرار دهد.

سخنگوی دولت:رشد سرمایه‌گذاری به ۷.۱ درصد رسیده است

وی یادآور شد: رشد منفی ۷ را در کشور داشتیم و ما آن را با رشد اقتصادی مثبت کردیم که استمرار آن مهم‌تر است.

۴۲ هزار میلیارد تومان به بخش‌های عمرانی دولتی اختصاص دادیم
 
سخنگوی دولت با بیان این که برای رشد باید دو اقدام را انجام داد،‌ اظهار داشت: اعطای تسهیلات به واحدهای بخش خصوصی و ترزیق اعتبار به طرح‌های عمرانی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های خصوصی و ۴۲ هزار میلیارد تومان به بخش‌های عمرانی دولتی اختصاص دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: برای ما مهم استمرار رشد اقتصادی بود که بر اساس آمار مرکز آمار، رشد اقتصادی با نفت ۶/۵ درصد و بدون نفت ۷ درصد است. رشد تولیدی ما بدون نفت ۰/۵ درصد بیشتر شد و سرمایه‌گذاری ما در دو فصل زمستان و بهار مثبت شد.

سخنگوی دولت با اشاره به رشد منفی بازار مسکن گفت: خوشبختانه در بهار امسال و زمستان سال گذشته رشد ساختمان مثبت شد و به این ترتیب دو عاملی که رشد اقتصادی ما را به گذار منفی سوق داده بود، گام‌های مثبتی برداشت.

بیش از ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست داریم

وی در ادامه تشریح کرد: در سه گروه صنعت، کشاورزی و خدمات ما رشد مثبت داشته‌ایم. کشاورزی ۳/۱، صعنت ۵/۱ و خدمات ۸/۸ رشد اقتصادی داشته‌اند . رشد اقتصادی ما بدون نفت افزایش چشم گیری داشته است. این نگرانی وجود داشت که رشد اقتصادی با مهار تورم رکود در کشور به وجود بیاید که با سرمایه‌گذاری برطرف شد.

نوبخت اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست داریم و یک بسته اشتغال که در حال اجرا است.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: روز گذشته پیشرفت پروژه‌ها را از مسؤلان شنیدم که خوب بود. دولت قصد دارد مشکلات را برطرف کند که البته با آن چیزی که در شأن مردم است فاصله داریم و تلاش خود را خواهیم کرد.

تا ۱۹ شهریور ۵۴ هزار و ۸۳۶ هزار تاکسی جایگزین شده است

نوبخت ادامه داد: امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است، تا تاریخ ۲۶ شهریور ۸ میلیون و ۸۵۴ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان خریداری شده است که ۷ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۳ هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان آن باقی ماند و در کل ۶۷ درصد طلب گندم‌کاران پرداخت شده است.

سخنگوی دولت: از محدودشدن آزادی مردم حمایت نمی‌کنیم/توضیح درباره تغییراستانداران

سخنگوی دولت در خصوص جایگزینی تاکسی فرسوده هم گفت : طبق برنامه‌ریزی باید ۹۰ هزار تاکسی جدید در سیستم حمل و نقل وارد می‌شد که تا ۱۹ شهریور ۵۴ هزار و ۸۳۶ هزار تاکسی جایگزین شده است.

چشم‌اندازهای خود تا ۱۴۰۰ می‌دانیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت بر نظارت و پایش برنامه‌های اجرایی تاکید دارد و ما چشم‌اندازهای خود تا ۱۴۰۰ می‌دانیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این طرح مشخص شد که برخی از سازمان دریافتی که می‌گیرند بیشتر از مأموریت‌های است که دارند و دیگر تکرار نخواهد شد، پس گلایه نکنند.

ممکن است با برخی از استانداران و فرمانداران همکاری نداشته باشیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص باقی ماندن برخی استانداران و فرمانداران عنوان کرد، گفت: تغییرات در سطح عالی استان‌ها در حال انجام است و ممکن است با برخی از دوستان همکاری نداشته باشیم، از بعضی دیگر  شاید در استان‌های دیگر همکاری کنند. وزیر کشور با تامل و سرعت لازم پیگیر این موضوع است.

بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکا خواهد بود

سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر علی اکبر صالحی مبنی بر پایبندی ایران در خصوص برجام عنوان کرد: برجام یک معاهده بین ایران و ۶ کشور است. بنابراین کشوری که بخواهد از برجام خارج شود، خودش ایزلوله خواهد شد.

وی تاکید کرد : ما بهترین تصمیم را در این خصوص با توجه به اجماع تمامی نهادهای نظام خواهیم گرفت. بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکا خواهد بود.

نوبخت درپاسخ به این سوال که آیا ایران اجازه بازرسی کنترل شده از مراکز هسته‌ای را خواهد داد، عنوان کرد: اظهارات آقای آمانو بسیار صریح بود و نشان داد ایران پایبند است و حرف‌های امریکا بی‌اساس است.

سخنگوی دولت: از محدودشدن آزادی مردم حمایت نمی‌کنیم/توضیح درباره تغییراستانداران

از همه ابزارهای دیپلماسی برای کمک به مسلمانان میانمار استفاده خواهیم کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا مبنی براین در حالی این روزها شاهد فجایع میانمار هستیم که تاکنون چندین بار این موضوع در دستور کار شورای امنیت سازان ملل قرار گرفته اما به جایی نرسیده و عمده دلیل آن وتو و مخالفت چین و روسیه با پرداختن به این موضوع است با توجه به همکاری‌ها و تعامل جدی ایران با این دو کشور آیا قرار نیست مقام‌های ایران برای جلوگیری از این بحران با کشورهای چین و روسیه وارد مذاکره شوند، گفت : رخ‌داد غم انگیز و واقعا تاسف‌برانگیز فجایع انسانی در کشور میانمار در حال انجام است. دولت و ارتش این کشور مسئول کشتار و قتل‌عام مردم بی پناه و مظلوم میانمار است.

نوبخت ادامه داد: ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان مظلوم میانمار ابراز همدردی می‌کند. شما شاهد بودید که آقای رئیس جمهور در سفر به قزاقستان این مطلب را عنوان کردند و این اجلاس را فرصتی برای تهیج سایر کشورها در رساندن کمک به آسیب‌دیدگان دانستند.جمعیت هلال احمر ما کمک‌های گسترده‌ای به مسلمان میانمار کرده است. نمی‌توانیم نسبت به این اتفاق باشیم .

وی تاکید کرد: سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت از مظلومان و محرومان جهان است.

نوبخت درباره اینکه آیا ایران مذاکراتی را با چین و روسیه خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد: ما از همه ابزارهای دیپلماسی خود استفاده خواهیم کرد. اما متاسفانه واکنش مناسبی از مراجع جهانی تاکنون ندیده‌ایم .

دولت فقط آن میز بیضی شکل که کابینه دور آن جمع می‌شود، نیست

سخنگوی دولت درباره وعده رئیس جمهور مبنی بر به کارگیری زنان در کابینه گفت: آقای رئیس‌جمهور به وزرای خود اعلام کرده‌اند که معاونان و مدیران خود را از زنان و جوانان بگذارند که این امر در حال انجام است.

وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه که من مسئولیت آن را بر عهده دارم، بانوان و جوانانی به کار گرفته شده‌اند. بدانید دولت فقط آن میز بیضی شکل که کابینه دور آن جمع می‌شود نیست همه باید تلاش کنند.

نوبخت در خصوص حضور شهردار تهران در جلسات دولت عنوان کرد: بدون شک با این حضور می‌توانیم خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه خواهیم کرد.

تاکنون خبری مبنی بر اینکه کلانتری گزینه وزارت نیرو باشد، مطرح نبوده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارت رئیس سازمان محیط زیست و مکدر شدن رئیس‌جمهور عنوان کرد: خیر چنین چیزی نیست. رئیس سازمان محیط زیست فرد دانشمند و ممتازی هستند. در پرسش و پاسخ هر شخصی صراحت لهجه‌ای دارد و از شما خبرنگاران می‌خواهم با ایشان مدارا کنید.

وی تأکید کرد: ایشان نظرات خوبی در بخش آب دارند و تاکنون خبری هم مبنی بر اینکه ایشان گزینه وزارت نیرو باشند، نبوده است.

سخنگوی دولت: از محدودشدن آزادی مردم حمایت نمی‌کنیم/توضیح درباره تغییراستانداران

دولت از هیچ اقدامی که آزادی مردم را محدود کند، حمایت نمی‌کند

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر محدود کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: دولت از هیچ اقدامی که آزادی مردم را محدود کند، حمایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: از طرفی هم نمی‌توانیم استقلال کشور را فدای آزادی کنیم دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها دفاع می‌کند.

دفاع استانداران از عملکرد دولتدر دوره انتخابات طبیعی است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تخلف برخی از مدیران دولتی در ایام انتخابات، تصریح کرد: در این زمینه بحث جدی در دولت صورت گرفت. آنها وظایف قانونی‌شان را انجام دادند، اینکه استانداری در دوره انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت دفاع کند نه از کاندیدا، طبعا کارش را انجام داده است، البته برای قوه قضائیه حق استقلال و انصاف قائلیم و می‌دانیم اگر در این زمینه شکایتی هم از جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، این قوه شفاف و با انصاف رسیدگی خواهد کرد.

هنوز بازار آمادگی یکسان‌سازی نرخ ارز را ندارد

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز مسافرتی و این که آیا این مهم نخستین گام در جهت تک نرخی کردن ارز است، گفت: این ارز برای یک بار و آن هم در حد ۳۰۰ دلار داده می‌شد و آنچنان اتفاق ویژه اقتصادی که تاثیرگذار باشد، نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما از این سرمایه برای امر واردات کالاهای واسطه‌ای که می‌تواند به تولیدمان کمک کند و موجب افزایش صادرات شود، استفاده خواهیم کرد.

وی  افزود: این ارز برای زائران اربعین در حد ۲۰۰ دلار همچنان اجرا خواهد شد و شاید بشود این را به عنوان یک گام در جهت یکسان‌سازی تلقی کرد. یکسان‌سازی به این معنی نیست که ما نرخ بازار غیررسمی امروز را به عنوان نرخ مبنا بپذیریم، قطعا تغییراتی باید صورت بگیرد و ما در حال تلاش هستیم. ما در سال گذشته یک بار هم با عزم راسخ‌تری به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز پیش رفتیم اما با توجه به نوسان و التهابی که در بازار بود نشان داده شد که هنوز بازار این آمادگی را ندارد.

نمی‌خواهیم با هر قیمتی شاهد تضعیف پول ملی شویم

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم با هر قیمتی برای ارز حاضر شده و شاهد تضعیف پول ملی شویم؛ می‌خواهیم یکسان سازی انجام دهیم که فرع کار است اصل کار مسأله تقویت پول ملی است به همین جهت سال گذشته با وجود اینکه بانک مرکزی مهیا بود که این را به انجام برساند، رییس جمهوری با این موضوع موافقت نکردند. ایشان معتقد بودند که اول باید یک ثبات در این بازار ایجاد شود. ما با صراحت موضع دولت را بیان می‌کنیم اما عده‌ای گمانه‌زنی می‌کنند که ما از ذهن دولت می‌فهمیم که مایل است قیمت ارز افزایش پیدا کند. فرض کنید قیمت ارز افزایش پیدا کند و ما از تبدیل دلار به ریال یک مقدار ریال بیشتری به دست آوریم آن آثار تورمی که به اقتصادمان خواهد گذاشت، بیشتر خواهد بود.

نوبخت افزود: همین پول را باید یک چیزی سر آن بگذاریم بقیه آثار ناشی از آثار سوء آن افزایش قیمت را جبران کنیم و دولت این را معتقد نیست و با قاطعیت بگویم دولت این قیمت شناور را مدیریت می‌کند و نمی‌گذارد که نوسان داشته باشد.

وزارت کار در حال شناسی افراد دهک‌های بالا است

وی درباره پیشنهاد رئیس کمیته امداد گفت: آقای فتاح به خود بنده هم گلایه‌شان را منعکس کردند و ما هم آمادگی داریم.

نوبخت با بیان اینکه آئین‌نامه هدفمندی یارانه ثابت است اما سال به سال با توجه به درآمدها تغییر می‌کند، گفت: در خصوص حذف دهک‌های بالا، وزارت کار و رفاه اجتماعی در حال شناسی این افراد است.

سخنگوی دولت در مورد گله فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر محدود شدن اختیارات این ستاد توضیح داد: فلسفه وجودی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای یک انسجام بوده است چون محدوده فعالیت این ستاد قوه مجریه است و تلاش این ستاد برای اقداماتی است که فراتر از قوه مجریه باشد تا اختیارات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گسترش یابد.

کسری بودجه داریم اما عدم تحقق بودجه خیر 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کسری بودجه دولت عنوان کرد: بودجه یک پیش بینی از منابع و محل‌های درآمد است، که سه محل مصرف و درآمد داریم که مشخص است.

وی تاکید کرد: ما در لایحه بودجه پیش‌بینی کردیم از این سه محل ۳۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که بر اساس درآمدهای نفتی و غیر نفتی تقسیم کردیم. پیش‌بینی ما ۳۰۹ هزار تومان است که با همین مقدار سر حرف خودمان می‌مانیم و تا پایان سال با این بودجه امور را اداره می‌کنیم. کسری بودجه داریم اما عدم تحقق خیر نداریم.

سخنگوی دولت درباره معاونت اجرایی گفت: پاسخ این سوال را هفته آینده می‌دهم.

وی در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته، اما در لحظات آخر ممکن است اتفاقاتی بیفتند و سفر انجام نشود و یا مسائل دیگری رخ دهد. جازه بدهید در زمان خودش صحبت کنیم اما اقدامات انجام شده است. به خاطر دارید برداشتن تحریم‌ها در سال ۹۲ در حاشیه همین سفر بود.

حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها باید آهسته مسیر خود را طی کند

نوبخت درباره حاشیه بازی ایران و سوریه و عدم حضور زنان ایرانی در استادیوم آزادی گفت: می‌دانید که در گذشته هم اقداماتی انجام شد اما چون ناهنجاری از سوی برخی تلقی می‌شود این امر باید آهسته مسیر خود را طی کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای رئیس جمهور بر اجرای حقوق شهروندی دارد و طبق سوگندی که خورده‌ایم باید تلاش خود را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص دستاوردهای سفر قزاقستان رئیس‌جمهور عنوان کرد: آقای رئیس‌جمهور در فرودگاه برای رسانه‌ها یک نشست خبری داشتند که به اختصار توضیحاتی داده‌اند.

نظرات دولت را سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه بیان می‌کنند

وی درباره سخنان علی اکبر صالحی و اینکه آیا این مسائل نظر دولت است یا خیر اظهار داشت: ایشان در زمینه فوق مطلع هستند و حتی اگر از نظر دولت بیان نکنند بسیار دقیق است، اما نظرات دولت را سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه بیان می‌کنند.

وی تاکید کرد: آقای صالحی دارای اطلاعات و نقش هستند و نکات سنجیده را بیان می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف برچسب مواد غذایی گفت: این قانون در ارتباط با همه کالاها نیست و عمدتا این کالاها بهداشتی هستند اما از آقای شریعتمداری می‌خواهم توضیخاتی را ارائه کنند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین