کد خبر: ۴۷۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

واشنگتن پست: مذاکره دوباره توافق هسته ای خیال پردازی صرف است

نشریه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای در سالروز واقعه یازده سپتامبر نوشت: مذاکره دوباره هسته ای ایران خیالپردازی صرف است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز سه شنبه ایرنا، واشنگتن پست دراین مقاله به قلم 'فیلیپ گوردون' (Philip Gordon) نوشت: دونالد ترامپ علی رغم وعده کارزار انتخاباتی خود مبنی بر از میان برداشتن توافقی هسته ای ایران که آنرا مصیبت آمیز توصیف کرده و اولویت شماره یک وی خواهد بود، اما او از انجام این کار خودداری ورزید.

این مقاله می نویسد: در واقع شخص رئیس جمهوری آمریکا که هشت ماه از ریاست جمهوری وی می گذرد ، تاکنون دو بار گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر پیروی ایران از توافق هسته ای را تایید امضا کرده است.

واشنگتن پست نوشت: 14سپتامبر که (پنجشنبه 23 شهریورماه) موعد مقرر بعدی برای تایید تبعیت ایران از توافق در قبال ادامه تسهیل و برداشته شدن تحریم ها به موجب این توافق است، اما انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا این مساله را مورد بازنگری دوباره قرار دهد که در آنصورت آمریکا به دلیل از بین بردن توافقی که شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و هرکشوری دیگری در جهان نظر موافق دارند که این توافق جواب داده و عمل می کند، مقصر شناخته خواهد شد.

فیلیپ گردون که به نوشته واشنگتن پست مسئول هماهنگی سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس بین سال های 2013 تا 2015میلادی بود دراین ادامه این مقاله نوشت: اما درهمین حال شنیده می شود که ترامپ و تعدادی از مقامات ارشد طرح جدیدی در سر دارند، نه آنکه این توافق را به کل نابود کنند بلکه انجام مذاکره ای مجدد برای داشتن توافقی بهتر.

واشنگتن پست نوشت: بنابرگفته 'الی لیک' (Elil Lake ) از بلومبرگ، مقامات رسمی دولت امریکا براین تصورند که می توان این مهم را با محول کردن آن به کنگره آمریکا محقق ساخت، با به کارگرفتن تهدید تحریم های جدید بعنوان یک اهرم که ایران را به یک توافقی که از اساس تغییر یابد، وادار سازند.

این تغییرات درتوافق شامل تغییر دوره محدودیت ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران، دسترسی های بیشتری برای بازرسان بین المللی به سایت ها ی نظامی و اعمال محدودیت بر توسعه موشک بالستیک ایران می باشد.
گردون درادامه این مقاله می نویسد: مطلب جالب توجه منتج از این کار این می باشد که تصور حاصل ازاین روش یک خیال پردازی است.
نویسنده این مقاله می نویسد: در واقع شانسی برای دیگر طرف هایی که دخیل در برجام بوده اند برای انجام چنین تغییراتی (در توافق) وجود ندارد، حتی در سایه تهدید ثانویه تحریم های آمریکا ، در واقع شانسی نیز و جود ندارد که ایران حتی در صورت آگاهی از وقوع انجام چنین گفت و گوهایی، موافق به چنین تغییراتی باشد.

واشنگتن پست نوشت: به جای یک 'توافق بهتر' و 'جدید'، ما باید به سرعت به جایی بازگرد یم که ایران در برتری توانایی بالقوه تسلیحات هسته ای بازنگردد و آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا این مورد را باید بپذیرد و یا آن را با نیروی نظامی بازدارد، چرا که این بار آمریکا عملا بدون حمایت بین المللی و درحالی خواهد بود که خود با بحران اضطراری هسته ای کره شمالی نیز مواجه است.
گردون که به گفته واشنگتن پست همچنین پژوهشگر ارشد در 'شورای روابط خارجی' است درادامه این مطلب نوشت: این نگرش بالقوه دولت جدید آمریکا که توسط 'مارک دابویتز' (Mark Dubowitz) کارشناس تحریم ها از 'بنیاد دفاع دمکراسی' (FDD) و هچنین توسط 'نیکی هیلی' سفیر آمریکا در سازمان ملل درحال ترویج است، می تواند شامل گزارش ترامپ به کنگره در اواسط ماه اکتبر باشد که وی دیگر بیش از این قادر به تصدیق و تایید این مورد نیست که ایران از توافق هسته ای پیروی می کند.

این مقام سابق کاخ سفید در2013 تا 2015میلادی درادامه این مقاله نوشت: ترامپ می تواند با ایراد اتهام به برخی 'خُرده نقض فنی' توسط ایران و یا به درازا کشیدن ارائه گزارش های تکراری آژانس و این که به سادگی اعلام کند که توافق در راستای امنیت ملی آمریکا نیست ، 'عدم تصدیق' (توافق) را صورت دهد.
واشنگتن پست نوشت: لزومی به توضیح ندارد چنانچه این سناریوی غمبار اتفاق بیافتد، آمریکا بعنوان کشور ناقض توافقی که جواب داده و عمل می کند خواهند نگریست، ایرانی ها آزاد خواهند بودتا فعالیت های هسته ای خود را از سر گیرند و دیگر اجماع جهانی که ایران را با تحریم های بین المللی خود وادار به نشستن در پشت میز مذاکرات کرد، میسر نخواهد بود.
این پژوهشگر ارشد در 'شورای روابط خارجی' درادامه این مقاله نوشت: نگرانی درباره توسعه موشک بالستیک ایران و فعالیت های بی ثبات کننده این کشور درخاورمیانه کاملا نابجا است؛ تحریم های بین المللی و آمریکا 'می تواند' و 'باید' برای تنبیه ایران برای چنین فعالیت هایی به کار گرفته شود و منافاتی با توافق هسته ای ندارد.

گردون می نویسد: درهمین حال می توان مذاکراتی با شرکای کلیدی بین المللی آمریکا درباره چگونگی محدودیت های توافق کنونی هسته ای در زمانی که موعد آن منقضی شود، صورت گیرد؛ اما تلاش برای آنکه ناگهان توافق جدیدی خلق کنیم که در آن تمامی زوایای مشکل ساز سیاست خارجی ایران را در بگیرد و مسیر این کشور را مسدود کند، دستور عملی است که به هیچ یک از اهداف آن دست نخواهد یافت.

واشنگتن پست نوشت: منتقدان توافق هسته ای ایران، اشاره به توافق 'ناقص' کره شمالی دارند.
گردون آنگاه در ادامه این مقاله نوشت: اما سابقه کره شمالی پیامی متفاوتی در بر دارد، پس از دولت 'بیل کلینتون' که مذاکرات و توافقی درسال 1994میلادی برای توقف برنامه هسته ای کره شمالی داشت، اکثریت جمهوریخواهان منتخب در کنگره حمایتی از این توافق به عمل نیاوردند و تاکید داشتند که دولت کلینتون باید 'توافق بهتری'داشته باشد، درنتیجه و بدون تعجب ، ما با کره شمالی نه تنها بدون یک 'توافق بهتر' بلکه 'بدون توافق' خاتمه دادیم و عذاب آور اینکه امروز ما با یک کره شمالی هسته ای سرو کار داریم، کنگره و دولت جدید آمریکا باید این سابقه را قبل از هرگونه اشتباهی درخاطر داشته باشند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین