کد خبر: ۴۷۵۶۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹
گاردین مطرح کرد؛

تنش در روابط امریکا و بریتانیا بر سر برجام / اختلاف نظر بسیار جدی است

رسانه های امریکایی وبریتانیایی با اشاره به دیدار اخیر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا و بوریس جانسون همتای بریتانیایی او به اختلاف نظر دو طرف درباره چشم انداز برجام اشاره کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-روزنامه «گاردین» در گزارشی می نویسد:«بوریس جانسون وزیر امور خارجه برتیانیا و تیلرسون همتای امریکایی اش علیرغم اختلاف نظر درباره نحوه تعامل با برجام درباره میانمار نظر مشترکی داشتند و از آنگ سان سوچی خواستند تا کشتار روهینگیایی ها را محکوم کند.

به گزارش آفتاب نیوز،  اختلاف دو طرف درباره برجام اما آنجا مشخص تر شد که تیلرسون گفت که امریکا معتقد است که ایران در نظر دارد انتظارات ایجاد شده بدنبال برجام را نادیده گیرد اما جانسون اظهار کرد که جهان باور دارد که ظرفیت هایی برای ایجاد یک ایران بازتر وجود دارد. تیلرسون تکرار و تاکید کرد که تصمیم امریکا در مورد پایان دادن یا ندادن به توافق هسته ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی بستگی به ارزیابی گسترده درباره رفتارهای ایران از جمله در یمن و سوریه دارد. او به نوعی سعی کرد تا اینده برجام را به سایر موضوعات غیر مرتبط با برنامه هسته ای ایران پیوند زند. 

گاردین در ادامه می نویسد:«اختلاف نظر جانسون و تیلرسون درباره برجام بسیار جدی است. بریتانیا چون سایر امضاکنندگان برجام از جمله فرانسه، آلمان، روسیه و چین هم چنان متعهد به توافق است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش کرده که ایران به تعهدات خود برای حفظ محدودیت شدید بر روی ذخایر هسته ای و فعالیت های اتمی اش پایبند است. 

اگر ترامپ در گزارش سه ماهه ماه اکتبر خود به کنگره اعلام کند که ایران به مفاد برجام پایبند نبوده است باعث ایجاد شکاف قابل توجهی میان امریکا با متحدان اروپایی اش خواهد شد. با این حال، ظاهرا ترامپ در عزم خود مصمم است که توافق نامه امضا شده با ایران در دوران زمامداری اوباما را که دستاورد سیاست خارجی او محسوب می شد لغو کند. 

این روزنامه بریتانیایی در ادامه می نویسد:«امریکایی ها می گویند که باید کلیه فعالیت های ایران را مورد بررسی قرار داد و اجازه نداد که دیدگاه غرب تنها با توافق هسته ای تعریف شود. دیپلمات های اروپایی اما چنین تفسیری را درباره برجام رد می کنند و می گویند زمانی که توافق امضا شد واضح بود که تنها درباره برنامه هسته ای ایران و نه سایر مسائل بود و هدف از امضای برجام جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و جلوگیری از ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای بود. 

این روزنامه می افزاید:«البته جانسون نیز با تیلرسون همصدا بود که ایران باید سیاست های منطقه ای اش بخصوص در قبال یمن و سوریه را تغییر دهد با این حال، او گفت که در ایران جمعیت جوان و به زعم او لیبرالی وجود دارد که می تواند در آینده بخت بالایی برای قدرت گیری داشته باشد. او گفت که مهم است این جوانان ببینند که مزایای برجام ملموس است. در نتیجه، در بریتانیا تصمیم گیرندگان سیاسی خواستار حفظ برجام هستند». 

روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در گزارشی با اشاره به اختلاف نظر میان تیلرسون و جانسون درباره برجام می نویسد:«به گفته افراد آگاه در هفته های اخیر دیپلمات های امریکایی و مقام های پنتاگون از همتایان اروپایی خود خواسته اند ایران را متقاعد کنند که محدودیت غنی سازی اورانیوم که در سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به پایان می رسد را تمدید کنند. مقام های بریتانیایی و فرانسوی گفته اند که آنان نیز مایل به گفت و گو درباره این ایده هستند اما جانسون تاکید کرده که توافق  هسته ای کار می کند و باید پابرجا باقی بماند». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
1
2
سر و ته یه کرباسن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین