کد خبر: ۴۷۵۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

«ریفاینانس»، اعتبار اسنادی برای واردات کالا

مدرس دانشگاه پیام‌نور و کارشناس ارشد اقتصاد گفت: به اعتبارات اسنادی بابت واردات کالا را اصطلاحاً «ریفاینانس» گفته می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«یاشا سلیمانی» ، اظهار کرد: به موجب بخشنامه شماره 1113/60 مورخ 31 شهریورماه سال 83 بانک مرکزی استفاده از خطوط اعتباری کوتاه‌مدت بین بانکی حداکثر یکساله برای گشایش اعتبارات اسنادی بابت واردات کالا را اصطلاحاً «ریفاینانس» عنوان می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: همه واردکنندگان کالا و خدمات می‌توانند اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی کنند.

وی با اشاره به ریفاینانس، افزود: ریفاینانس نوعی گشایش اعتبار اسنادی است که فروشنده/ ذی‌نفع در زمان معامله اسناد طبق شرایط اعتبار وجه اسناد را به‌صورت نقد از بانک کارگزار دریافت می‌کنند و خریدار با توجه به قرارداد منعقده با بانک در زمان تعیین شده در قرارداد اقدام به پرداخت وجه اسناد می‌کنند. هم‌چنین حداکثر مهلت خریدار برای پرداخت وجه اسناد یک سال است که واردکننده ایرانی می‌تواند نسبت به خرید کالا به صورت مدت‌دار اقدام کند و وجه کالای وارداتی را به صورت اقساطی پرداخت کند در حالی‌که فروشنده، وجه کالای خود را به‌صورت نقدی در زمان ارائه اسناد حمل دریافت می‌کند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: اعتبار اسنادی ریفاینانس (یا یوزانس داخلی) نوعی تسهیلات اعتباری است که در چارچوب یک خط اعتباری کوتاه‌مدت برقرار شده میان دو بانک یا دو مؤسسه مالی تحت یک قرارداد(Agreement) اعطا می‌شود. از راه این خط اعتباری وجه کالای مورد معامله بین خریدار(Applicant ) و فروشنده(Beneficiary) در زمان معامله اسناد حمل به‌صورت نقدی(at sight) به فروشنده پرداخت می‌شود و سپس بانک گشایش‌کننده(Issuing Bank) وجه پرداخت شده به فروشنده توسط بانک کارگزار(Financier ) را یک سال بعد به همراه بهره متعلقه از خریدار دریافت کرده و بازپرداخت می‌کند.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به تفاوت فاینانس و ریفاینانس، یادآور شد: حداکثر مدت جهت اعطای تسهیلات ریفاینانس تا یک سال و برای فاینانس بیش از یکسال است و نیز بازپرداخت تسهیلات به بانک‌های خارجی در ریفاینانس توسط بانک‌های تجاری و در فاینانس توسط بانک مرکزی تضمین شده است. همچنین از تسهیلات فاینانس برای خرید و احداث پروژه‌های سرمایه‌ای و تجهیزات، ماشین‌آلات خطوط تولیدی و خدمات اعم از نصب و راه‌اندازی، آموزش و دانش فنی استفاده می‌شود، در حالی که از تسهیلات ریفاینانس برای ورود کالاهای خاصی است که بانک تعیین می‌کند استفاده می‌شود.
منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین