کد خبر: ۴۷۶۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
همایش صلح،دموکراسی و حقوق شهروندی

مولاوردی:جریان سازی گفتمان صلح یک ضرورت جدی است

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: جریان‌سازی گفتمان صلح یک ضرورت جدی است چراکه در نبود آن صلح پایدار به خیر می افتد.
آفتاب‌‌نیوز :
شهیندخت مولاوردی در همایش "صلح،دموکراسی و حقوق شهروندی" با اشاره به روز جهانی صلح اظهار داشت: بین سه مفهوم صلح،حقوق شهروندی و دموکراسی رابطه ای وجود دارد. مفهوم دموکراسی یا مردم‌سالاری که از مردم با مردم و برای مردم است و روز بین المللی دموکراسی که حدود 10 سال است گرامی داشته می‌شود جزؤ روزهایی است که باید برای جلب توجه به این مفهوم استفاده شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در این زمینه بتوانیم مشارکت لازم را داشته باشیم و از تجارب جهانی استفاده کنیم. ما می‌توانیم به این مناسبت به عنوان فرصت نگاه کرده و بهره لازم را ببریم.

وی افزود: وقتی از دموکراسی صحبت می‌شد، همیشه انتخابات و صندوق رای یادآوری می‌شود، این تمام دموکراسی نیست بلکه بخشی از آن است. ما در دموکراسی به استقلال و وضع قوانین و مرزها توجه می کنیم، سپس به عدالت در درون حکومت توجه می کنیم. نباید این نگاه باشد که الان همه چی مطلوب است و ضعف و خلائی وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی همچنین خاطرنشان کرد: با وضعیت موجودی که در خیلی از کشورها هست، چه از بعد استقلال و عدم وابستگی به قدرت های بزرگ و چه از نظر درونی فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. به رقم اسناد بیشماری که در سازمان ملل به تصویب رسیده هنوز برای این‌که به این شاخصه‌ها برسیم فاصله زیاد است و جامعه بین‌المللی تلاش زیادی باید انجام دهد.

وی گفت: جریان‌سازی گفتمان صلح یک ضرورت جدی است ، در نبود و فقدان صلح پایدار باید ببینیم چه شکاف‌هایی ایجاد شده که اگر صلح پایدار بود، آن شکاف‌ها ایجاد نمی‌شد. شعار امسال سازمان ملل نقش دموکراسی در پیشگیری از مخاصمات است. در اینجا رابطه صلح و دموکراسی را مشاهده می‌کنیم. در این روز فرصتی برای ارزیابی شاخصه‌ها ایجاد می‌شود. باید دید این شاخصه‌ها در کشورهای دیگر چگونه تحقق یافته است.

وی سپس تصریح کرد: از طرف دیگر چنین توجهی فرصتی برای شناخت ظرفیت ها در درون جامعه برای رسیدن به فرصت ها را فراهم می کند. در جامعه ما اگر به تنوع فرهنگی نگاه کنیم به سمت تحقق اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

مولاوردی گفت: رشد معنادار جامعه مدنی و آگاهی مردم یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید نسبت به آن توجه اساسی داشته باشیم. سال گذشته شعار روز دموکراسی "فضا برای جامعه مدنی " بوده است ، فضای مدنی نقش بسیار مهمی در جامعه بر عهده دارند. حکومت و جامعه مدنی باید شریک آینده‌ای باشند که مردم می خواهند.

وی همچنین ادامه داد: در مورد صلح با دو رویکرد مواجه هستیم، یکی این که فقط جنگ نباشد، دوم آن که نگاه مثبت به مقوله صلح وجود داشته باشد؛ که ما این موضوع را صلح پایدار می‌دانیم؛ چرا که تلاش می کند برای از میان برداشتن جنگ درون ومیان جوامع کاری انجام دهد. تلاش می کند خشونتی پدیدار نشود و اگر شد به طریق صلح آمیز برطرف شود.

وی اظهار داشت: اگر عدالت از یک جامعه‌ای رخت بربسته باشد به مرور صلح را به خطر می‌اندازد، در اینجاست که به الزامات ایجاد صلح پایدار پی می‌بریم. فراموش نکنیم که با تربیت و ارائه تعالیم و آموزه هایی که جامعه ما را تاب آور کند به این وضعیت و شرایط خواهیم رسید. در این جا نقش سازمان های مردم نهاد بسیار مهم است. جامعه مدنی می تواند خلا موجود در حاکمیت و مردم بیاید و بین مردم ودولت حلقه واسطه باشند.

وی گفت: در کشور ما هنوز رویکردمان معطوف به صلح از نوع اول است و کمتر به سمت صلح پایدار رفته‌ایم. به نوعی از فقر ادبیات در این حوزه رنج میبریم. برای بر طرف کردن این خلا نقش آموزش و نظام آموزش و پرورش ما هم مهم است.

این فعال سیاسی گفت: در قانون اساسی ما هم ذکر شده که انسان حقوقی دارد که هیچ کس نمی تواند آن را از وی بگیرد. شهروندان ما هم حقوقی دارند که باید تلاش کنیم به آن برسند. ضمن این‌که ما شهروند را برخوردار از حقوق بشر می‌دانیم، مکلف است حقوق سایر شهروندان و حاکمیت را رعایت کند و از طرفی هم مکلف است مشارکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی داشته باشد. مشارکت در تصمیم گیری‌های سیاسی مربوط به حوزه حقوق شهروندی است. در این میان نقش نهادهای واسط مثل احزاب و سندیکاها بسیار مهم است که هرچه اجازه رشد داشته باشند حقوق شهروندی هم بیش‌تر رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: در مقابل اگر تمام تلاش دولت مردان مصروف مبارزه با این نهادها به جای تقویت آن ها باشد به طوری که از فرایند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند،  آغاز گر بحران هایی است که حقوق مردم در آن به مشکل می‌خورد.

وی افزود: تحقق حقوق شهروندی با احترام به حقوق بشر و حقوق اسلامی صورت می‌گیرد. در چهارچوب الزام رعایت حقوق بشر است که حقوق شهروندی هم رعایت می شود. در این میان بحث دیگری هم وجود دارد به نام شهروندی جهانی است که موضوع مفصلیست.

به گزارش ایسنا، مولاوردی در پایان یادآور شد: امروز رئیس جمهور احکام وزرا را ابلاغ کردند، این احکام پیوستی دارد که یکی از آن ها رعایت حقوق شهروندی است، این الزام ما را امیدوار می کند که حقوق شهروندی را به مرحله عمل نزدیک کنیم. در این راستا همه کمک خواهند کرد. انتظارمان از دانشگاه ها این است که کمکان کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین