کد خبر: ۴۷۷۱۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

مردم نیوزیلند فردا به پای صندوق‌های رای می‌روند

نیوزیلندی‌ها روز شنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند تا سخت‌ترین و بی‌ثبات‌ترین رقابت انتخاباتی تاریخ معاصر این کشور به نتیجه برسد. انتخاباتی که می‌تواند موجب افزایش پذیرش مهاجرت و تجارت شود و نیز تغییراتی در سیاست‌ پولی بانک مرکزی این کشور را در پی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
با اینکه "حزب ملی" بیل اینگلیش، نخست وزیر نیوزیلند که هم‌اکنون اداره این کشور را بر عهده دارد، در نظرسنجی‌های اخیر دو پیروزی با اختلاف ۱۰ درصد داشته، اما نظرسنجی‌های متغیر صورت گرفته حاکی از رقابت بسیار نزدیک نامزدها هستند.

تغییر ماه گذشته در رهبری حزب کارگر، شرایط ستاد این حزب را که پیش‌بینی می‌شد عملکرد موفقی نداشته باشد، به طرز دلهره‌آوری تغییر داده و جاسیندا آردرن (تصویر خبر)، نماینده ۳۷ ساله این حزب در انتخابات را در مسیر رقابت برای کسب عنوان سومین زن و جوان‌ترین نخست وزیر در این کشور قرار داده است.

آردرن که محبوبیتش رسانه‌ها را ترغیب کرد تا از لفظ "جنون جاسیندا" استفاده کنند، امروز (جمعه) رقابت را "تنگاتنگ" دانست و گفت: این شرایط حاکی از آن است که هر یک از آرا می‌توانند تعیین کننده باشند و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود سرنوشت این انتخابات را معین می‌کند.

حزب کارگر امیدوار است تا موج جهانی تغییر را که به تازگی امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه را به عنوان جوان‌ترین رهبر این کشور پس از ناپلئون به این سمت نشانده، ادامه دهد.

از سوی دیگر، اینگلیش ۵۵ ساله، وزیر دارایی سابق که  پس از استعفای غافلگیرکننده جان کی، نخست وزیر سابق، به این سمت دست یافت، برای دومین بار تلاش خود را می‌کند تا پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۰۲، به پیروزی برسد.

پیش‌بینی می‌شود هر دو نامزد درحوزه ملاحظات مالی موضع فعلی را حفظ کنند اما احتمال دارد سیاست‌های پولی و نیز دیدگاه آنان در حوزه تجارت و مهاجرت در برخورد با پیامدهای دلار نیوزیلند که یازدهمین واحد پول رایج در تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ شناخته شده، متفاوت باشد.

آردرن قصد دارد استخدام را به حکم مبارزه با تورم بانک مرکزی اضافه کند که این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تاثیرگذاری سیاست‌های پولی باشد. وی همچنین قصد دارد مهاجرت را کاهش دهد و درباره قراردادهای قطعی تجاری مذاکره کند؛ قراردادهایی که نگرانی‌هایی را درباره  آسیب رساندن به دو منبع کلیدی رشد اقتصاد کوچک نیوزیلند که به اقتصاد خارجی وابسته است، برانگیخته‌اند.

به گفته فیلیپ بورکین، یک اقتصاددان ارشد گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند موسوم به ANZ، احتمالا انتخابات، با افزایش احتیاط شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری و استخدام، تاثیری موقت در اقتصاد این کشور داشته باشد.

وی افزود: درآمد محدود می‌تواند بر ارزش پول نیوزیلند تاثر بگذارد و درباره تغییراتی در دولت هشدار دهد. اگر این اتفاق بیفتند و احتمال بروز تغییری در دولت را نشان دهد، تصور می‌کنم این می‌تواند عاملی برای تاثیر بر ارزش پول کشور باشد.

اولیور هاردویچ، مدیر اجرایی اتاق فکر ابتکار نیوزلند نیز گفت: با کاهش تکانه‌ها در کمپین انتخاباتی حزب کارگر، آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که وینستون پیترز، رهبر حزب ملی‌گرای اول نیوزیلند به حزب ملی این کشور خواهد پیوست.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: در صورت عقب بودن ۸ تا ۹ درصدی آرا حزب ملی، توضیح این مسئله که چرا پیترز قصد دارد به حزب کارگر ملحق شود، می‌تواند برای او دشوار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین