کد خبر: ۴۷۷۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

عملیات «کمان 99» ادعای غافلگیری ارتش را در اول جنگ رد کرد

مراسم گرامیداشت عملیات‌های اولین پاسخ و «کمان ۹۹ » (۱۴۰ فروندی) و رونمایی از کتاب «تاریخ نبرهای هوایی» در مرکز آموزهای شهید خضرایی نیروی هوایی ارتش برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، در این مراسم که جمعی از پیشکسوتان و تیزپروازان نیروی هوایی ارتش حضور داشتند حجت‌الاسلام جلیلی‌صفت جانشین سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش بیان کرد: این محفل برای تجلیل از افرادی برگزار می‌شود که راه حسین (ع) را رفته‌اند. آن‌ها دلاورانه ایستادند تا ما در مقابل دشمنان‌مان قد خم نکنیم و در راه مبارزه با دشمن، «سر» دادند تا سرافراز باشیم. از همین رو این عزت و افتخار برای ما یک دستاورد ماندگار در تاریخ است.

وی  ادامه داد: به عقیده من نیروی هوایی السابقون والسابقون است و در بین همه نیروهای مسلح همواره اولین بوده است. آن‌ها توانستند در طلیعه انقلاب اسلامی حرکت عظیم و شجاعانه را در ۱۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷بیافرینند. دیدار با امام خمینی (ره) برای پرسنل نیروی هوایی ارتش همیشه یک افتخار است.

وی گفت:‌همچنین این نیرو در روز اول جنگ عملیات ۱۴۰ فروندی یا همان «کمان ۹۹ » را انجام دادند که پاسخ شکننده‌ای به تجاوز دشمن بود. این عملیات و عملیات اولین پاسخ، دنیا را مبهوت کرد چرا که حدود ۲۰۰ هواپیمای ایرانی برای انجام این مأموریت آماده شدند و خلبان‌های جان بر کف در اولین روز از جنگ به نقاط مختلف کشور عراق حمله کردند.

جانشین سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش با اشاره به دستاوردهای عملیات کمان ۹۹ توضیح داد:‌ نخست اینکه انجام این عملیات پاسخی به آن یاوه‌گویانی بود که شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند. از سوی دیگر خیال خامی که دشمن مستکبر شرق و غرب ما داشت را نقش برآب کرد. از این رو در لحظه‌ای که جهان تصور می‌کرد ایران غافلگیر شده است نیروی هوایی ارتش همه معادله‌های سیاسی و نظامی را به هم ریخت.

حجت‌الاسلام جلیلی صفت یادآور شد: تحلیل و تعبیر شخصی من این است که کارکنان شجاع نیروی هوایی «بدریون» هستند و بارزترین ویژگی جنگ بدر در صدر اسلام این است که نخستین جنگ مسلمانان بود. از همین رو خلبانان باهوش نیروی هوایی این عملیات را انجام دادند. این خلبانان ولایت‌مدارانه شجاعت خود را ثابت کردند چرا که در آن زمان وضعیت بسیار خطرناک بود. ارتش عراق در روزهای آغاز جنگ ۴۰۰ هواپیما و ۱۲ لشکر داشت. در پایان جنگ نیز ۷۰۰ هواپیما در اختیارش بود و ۵۲ لشکر نیز سازماندهی کرده بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اهانت رئیس جمهور حزب حاکم آمریکا به ایران، نشان از شکست آن‌ها دارد. استکبار جهانی کارش به جایی رسیده که به مردم اهانت می‌کند اما ما با قامتی بلند با پشتیبانی ولایت فقیه نتیجه افتخارات‌مان را مشاهده می‌کنیم.

جلیلی‌صفت یادآور شد:‌ با بریدن سر «حججی‌»ها مردم ایران اسلامی در دنیا قد می‌کشند. از سوی دیگر سردار سلیمانی هم یادآور شده است که به حول قوه الهی تا دو ماه دیگر جشن پیروزی را در منطقه برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم با حضور امیرسرتیپ حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمع دیگری از پیشکسوتان این نیرو از چند خانواده شهید نیروی هوایی تقدیر شد. همچنین جلد سوم کتاب «تاریخ نبردهای هوایی» که به عملیات ۱۴۰ فروندی اختصاص دارد، رونمایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین