کد خبر: ۴۷۸۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱

المعلم:مدارکی داریم که بالگردهای آمریکایی عناصر داعش را جابجا می کنند

'ولید المعلم' وزیر خارجه سوریه گفت: مدارک و اطلاعاتی درباره نقل و انتقال عناصر گروه تروریستی داعش توسط بالگردهای آمریکایی در اختیار داریم.
آفتاب‌‌نیوز : ولید المعلم در گفت و گو با شبکه المیادین که روز سه شنبه منتشر شد افزود: شاید آمریکا قصد دارد تروریست های داعشی را برای استفاده از آن ها در دیگر مناطق حفظ کند.

به گزارش ایرنا، المعلم درباره همه پرسی کردستان عراق بیان کرد: آنچه امروز در شمال عراق و سوریه درجریان است، نتیجه حمایت ترکیه از تروریست هاست و هنگامی که اهداف ترکیه در سوریه محقق نشد، موضوع کردی پر رنگ شد.

وی اضافه کرد: به ابراهیم الجعفری وزیرخارجه عراق اعلام کردیم که سوریه فقط عراق یکپارچه را به رسمیت می شناسد و هر گامی در راستای تقسیم، از طرف سوریه محکوم و غیرقابل پذیرش است.

معاون نخست وزیر سوریه از کشته شدن 'والری آساپوف' ژنرال روسی در سوریه ابراز تاسف کرد و گفت: گروه تروریستی داعش اطلاعات محل وجود این ژنرال روس را دریافت کرده بود و به همین دلیل توانست آنجا را هدف قراردهد.

المعلم اظهارداشت: باید میان حضور آمریکا و روسیه در سوریه تفاوت گذاشت زیرا حضور نیروهای آمریکایی تجاوز به خاک سوریه است.
وی با بیان ای نکه از بین رفتن تروریسم به سود آمریکا نیست افزود: جنگنده های نیروی هوایی آمریکا هزاران غیرنظامی سوری را به بهانه مبارزه با داعش در استان های رقه و دیرالزور کشته است.

المعلم گفت: سوریه در سایه پیروزی های ارتش، دوستانه و هم پیمان درحال نوشتن آخرین فصل از بحران است.
وی افزود: شاهد تحولی در مواضع برخی کشورهای حامی گروه های تروریستی هستیم.
وزیرخارجه سوریه اظهارداشت: دولت سوریه امنیت و سلامت شهروندانی که قصد بازگشت را دارند تامین می کند ولی نمی تواند آن را به بازگشت مجبور کند.

المعلم درباره دیدار با 'جبران باسیل' وزیرخارجه لبنان گفت: این دیدار طبیعی بود و واقعیت های تاریخی و جغرافیایی چنین چیزی را ضروری می کند و من از دیدار برادرم جبران باسیل بسیار خوشحال هستم و درباره موضوعات مورد اهتمام دو کشور باهم گفت و گو کردیم.
وی اضافه کرد: موضوع دیدار مخالفان لبنانی ما از سوریه یک موضوع دوجانبه است و باید اجازه دهیم کسانی که در لبنان با ما مخالفت و در ریختن خون ملت سوریه مشارکت کردند، خودشان را بازخواست و محاکمه کنند و ما کسی را بازخواست نمی کنیم.

المعلم درباره حمله 'اسرائیل' به حومه حماه نیز گفت: سرنگون کردن موشک های اسرائیلی از نظر فنی غیرممکن بود و جنگنده های اسرائیلی وارد آسمان سوریه نشدند بلکه از فضای هوایی لبنان اقدام به شلیک کردند.
وی بیان کرد: روسیه نقش مهمی در نهادینه کردن اصول سازمان ملل متحد و عدالت در روابط بین المللی دارد و تجربه همکاری با اتحاد شوروی ثابت کرد که دراین اتحاد، مواضع خود را تحمیل نمی کند.

وزیرخارجه سوریه اظهارداشت: موضوع کردهای سوریه یک موضوع داخلی است و حکومت سوریه آن را از طریق گفت و گو حل و فصل می کند.
المعلم گفت: واشنگتن همواره همپیمان های خود را به خاطر منافع خود تنها می گذارد و پایگاه های آمریکا در سوریه موقت است و بهترین دلیل دراین باره، پایگاه التنف بود.
وی درباره ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب نیز بیان کرد: این یک آزمون برای ترکیه است تا نشان دهد که سیاست های خود را در قبال سوریه تغییر داده است و اگر این آزمون دربازگرداندن ادلب به آغوش سوریه موفق بود مشخص می شود که ترکیه سیاست های خود را اصلاح کرده است.

المعلم درباره روند بازسازی سوریه نیز گفت: دمشق نمی تواند با مشارکت کسانی که در کشتار ملت سوریه دست داشته اند در بازسازی کشور موافقت کند و سوری ها و کشورهایی که نسبت به سوریه توطئه چینی نکرده اند در ساختن کشور شرکت خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین