کد خبر: ۴۷۸۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹

آمانو: بند مورد مناقشه برجام شفاف سازی شود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طرف های برجام خواست بند مورد مناقشه ای که استفاده ایران از فناوری های چند منظوره در فعالیت های هسته ای را منع می کند، شفاف سازی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو خواستار شفاف سازی در مورد بندی از برجام شد که استفاده از فناوری های چندمنظوره با امکان بکارگیری در تولید تسلیحات هسته ای را برای ایران منع می کند.

آمانو با بیان اینکه برجام گامی مهم و رو به جلو است، از این توافق هسته ای حمایت کرد اما از اظهار نظر پیرامون انتقادهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آن خودداری کرد.

این بند از برجام که بهانه ای در دست آمریکا در راستای فشار به آژانس برای بازرسی از سایت های نظامی ایران شده، ایران را از فعالیت هایی که ممکن است به ساخت تسلیحات هسته ای منجر شود، منع می کند.

در این بخش که به بند T موسوم است، استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز رایانه ای که امکان شبیه سازی بمب هسته ای و یا سامانه های انفجاری چندنقطه ای را دارند، از جمله این فعالیت ها ذکر شده است.

به نوشته رویترز، بند T برخلاف دیگر بخش های این توافق هسته ای هیچ اشاره ای به آژانس بین المللی انرژی هسته ای و یا چگونگی راستی آزمایی موارد ذکر شده در آن نکرده است.

این موضوع زمینه ای برای اختلاف میان کشورهای 1+ 5 شده است. روسیه با استناد به ذکر نشدن نام آژانس در این بند، آژانس را فاقد صلاحیت برای ورود به این مساله می داند.

این در حالی است که آمریکا و طرف های اروپایی برجام با این استدلال روسیه مخالف هستند.

یوکیا آمانو در گفت و گو با رویترز ابزارهای آژانس برای راستی آزمایی بند T را محدود توصیف کرد و گفت: ایران در دیگر بندها متعهد به شفاف سازی و ایجاد زمینه برای نظارت و دسترسی آژانس شده است، اما در این بند چنین چیزی نمی بینم.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین