کد خبر: ۴۷۹۲۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

همراهی یک شهر با یک نذر

مبتکر نذر فرهنگی جمع آوری زباله و ظروف یکبار مصرف از سطح شهر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: این نذر با اطلاع‌رسانی صورت گرفت و شهروندان بسیاری را همراه خود کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
میلاد تقوایی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: نذر فرهنگی در واقع نوعی خلاقیت است که افراد را بدون تحمیل هزینه‌های مادی به خود می خواند و آنان از توانمندی و وقت خود جهت انجام یک اقدام فرهنگی استفاده می‌کنند.

وی درخصوص نذر فرهنگی جمع‌آوری زباله‌ها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در اراک تصریح کرد: فرهنگ نذر در جامعه ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و با فرهنگ دینی این مردم آمیخته است. بر مبنای این رویکرد دینی و فرهنگی نیت این نذر فرهنگی در سال 94 انجام و آغاز شد و امروز بواسطه اثربخشی خود تسری یافته و فرهنگ‌سازی موثری را در پی داشته است.

این فعال زیست‌محیطی بیان کرد: در سال 1394 با توجه به وضعیت نامناسبی که در ایان محرم به دنبال رها کردن انبوهی از ظروف یک بار مصرف در سطح شهر شاهد بودیم و این مشکل در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسید، تصمیم بر جمع آوری این زباله ها از سطح شهر گرفتم.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای راه به تنهایی و در قالب نذر شخصی این کار را دنبال کردم، اما در همان دو روز عاشورا و تاسوعای حسینی سال 94 تعدادی از افراد همراهی خود را با این نذر اعلام کردند، افزود: این نذر فرهنگی با 20 نفر آغاز شد و در سال 95 با اطلاع‌رسانی در ایام محرم بویژه عاشورا و تاسوعا 40 نفر همراه این نذر شدند.

تقوایی‌راد با بیان اینکه در ابتدا این حرکت برای افراد حتی بدون توجه به نیت اصلی جذابیت داشت و اغلب جوانان به این نذر پیوستند، گفت: امسال شرایط متفاوتی را شاهد بودیم به نوعی که اثربخشی این کمپین و نذر فرهنگی را در سطح شهر شاهد بودیم و با رشد 150 درصدی مشارکت کنندگان نسبت به سال گذشته بیش از 100 نفر همراه این نذر بوده و اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر کردند، اما نسبت به سال‌های گذشته زباله کمتری جمع‌آوری شد.

وی اظهار کرد: اقدامی که امسال از سوی شهروندان شاهد بودیم حاکی از آن است که اکثر افرادی که علاقمند به گرفتن نذری بودند، ظرف با خود به همراه داشتند و با توجه به توزیع نذوراتی همچون انواع چای و شربت مردم از لیوان‌های شخصی استفاده می‌کردند که این امر خود به کاهش تولید زباله انجامید، از طرفی حتی در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف مردم زباله ها را دورن سطل یا کیسه‌های زباله همراه فعال این نذر می‌انداختند که در نوع خود اثربخشی این نذر را نشان می‌داد.

مبتکر نذر فرهنگی جمع‌آوری زباله‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در اراک عنوان کرد: حضور و حمایت مردم از این نذر به قدری بود که با وجود آنکه تعداد بیشتری کارت شناسایی برای همراهان این نذر تهیه شده بود، اما با کمبود کارت مواجه شدیم و شهروندان تنها تقاضای کیسه زباله و دستکش می‌کردند تا همراه این نذر دین خود را ادا کنند و این برای ما ارزش بالایی دارد.

وی با اشاره به تسری این فرهنگ به دیگر نقاط کشور افزود: علاوه بر شهر اراک بسیاری از افراد از روستاها و حتی از دیگر شهرها به این نذر پیوستند به طوری که حتی افرادی از لرستان همراهی خود را به عنوان نماینده در این نظر در شهر خود اعلام کردند که این حرکت قابل تقدیر است و حتی بازیگران شهره نیز به این نذر پیوستند.

تقوایی‌راد بیان کرد: با وجود آنکه سه سال از این نذر می‌گذرد، اما هنوز مجموعه شهرداری اراک این حرکت را نمی‌شناسد، البته رویکرد شورای شهر جدید نسبت به این حرکت قابل تقدیر است به طوریکه روز گذشته رئیس شورای پنجم شهر اراک نیز به این نذر پیوست.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه این حرکت با مجوز فرمانداری اراک انجام می‌شود و هزینه تامین کیسه و ملزومات نذر نیز با توجه به نیت انجام گرفته شخصا تامین می شود، تصریح کرد: امسال از خردسال تا میانسال و همه اقشار همچون کارمند، قاضی، وکیل، پزشکی، خبرنگار و دانشجو و ... همراه این نذر فرهنگی بودند و با دغدغه‌مندی به این حرکت پیوستند که بازتاب ملی نیز در پی داشت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
در ژاپن زلزله شد رسانه ها خبر دادند مردم پرهیز دارند از ساخت صف خوراک

در اغلب شهرها از ساعت ده صبح روز نهم و دهم نزدیک ظهر بالای سیصد

از ایستاده های صف نذری بپرسی ، بهانه تبرک یا شفا یا سهم خودمان از سهیمه داده شده شهرداری یا ...............
همین ها نظافت ، لیوان اب و کاسه غدا مصرف خودشان را ، مسول نمی دانند .
ازاین اشخاص رفتار تولید کالا و خدمات افتخار افرین مانع وارادات شاید انتظار نرود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین