کد خبر: ۴۸۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۰

تهدیدات نفتی ایران تکرار می شوند

آفتاب‌‌نیوز : با این حال بر اساس گزارش آسوشتیدپرس، بهای نفت سبک پس از این اظهارات هامانه 19 سنت کاهش یافت و به بشکه ای 68/70 دلار رسید. نفت خام برنت هم با قیمت بشکه ای 77/69 دلار روز گذشته در بورس لندن معامله شد. 

بهای نفت خام در هفته گذشته بشکه ای 70 دلار بود که مسائل مربوط به ایران و مناقشه هسته ای این کشور با غرب از جمله علت های افزایش آن در هفته های اخیر محسوب می شد. 

در واقع برای دومین بار متوالی در ماه جاری است که ایران تهدید به قطع جریان نفت در صورت اعمال تحریم می کند. نخستین بار (مقام معظم )رهبری ایران طی سخنانی به آمریکا هشدار داد که اگر مرتکب خطایی شود، جریان انرژی در منطقه به خطر می افتد. 

قطع نفت، آخرین راه چاره
پس از صحبت های وزیری هامانه در مورد احتمال قطع صادرات نفت ایران، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت این کشور اظهار داشت که قطع صادرات نفت، آخرین سلاح ایران در مناقشه هسته ای است و اضافه کرد دلیلی وجود ندارد که از چنین ابزارهایی برای حفظ منافع کشور استفاده نشود.

 وی تاکید کرد که این تهدیدات متوجه آنهایی است که در پی استفاده از زور هستند و ایران هیچ قصد ندارد در فضای کنونی و شرایط فعلی چنین برنامه هایی را پیاده کند.

 به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت ایران هم که گفته بود در صورت حمله به ایران، این کشور از تمامی ابزار در دسترس از جمله نفت، به عنوان سلاح استفاده می کند، اشاره دقیقی به چگونگی استفاده از نفت نکرد و پیش از آن (مقام معظم)رهبری ایران نیز مشخص نکرده بود که ایران ممکن است چه کاری انجام دهد.
 
در سال جاری بهای نفت خام به دلیل تنش های هسته ای ایران و مساله غنی سازی اورانیوم در این کشور به بالاترین میزان خود تاکنون رسیده بود و حدود 18 درصد افزایش داشت. در اوایل اردیبهشت امسال (21 آوریل) بهای نفت به بشکه ای 35/75 دلار رسید که این میزان از زمان آغاز به کار بورس نفتی نیویورک در سال 1983 بی سابقه بوده است. در حال حاضر بهای نفت در این بورس بشکه ای 59/70 دلار است. 

هشدار عربستان به غرب
هفته پیش سفیر عربستان در آمریکا هشدار داده بود که اگر مناقشه هسته ای ایران منجر به درگیری نظامی شود، بهای نفت در جهان ممکن است دو یا سه برابر شود.
 
وی با اشاره به اینکه کنترل بهای نفت در بازارهای جهانی در دست ایران قرار گرفته است، گفته بود از آنجایی که نفت تمامی تولید کنندگان خاورمیانه باید از تنگه هرمز گذر کند، هرگونه عملیات نظامی در منطقه علیه ایران، جریان نفت را به خطر خواهد انداخت. سخنان هفته گذشته این مقام سعودی در واقع مهر تاییدی است بر اظهارات اخیر مقامات ایرانی در مورد جریان نفت که واکنش بسیاری در رسانه ها داشته است. 

تنگه باب المندب جايگزين تنگه هرمز!(کلیک کنید)

تنگه هرمز در حال حاضر مسیر انتقال نفت تولید شده در کشورهای حاشیه خلیج فارس است و بستن آن از سوی ایران تحت شرایط خاص پیامدهای جبران ناپذیری برای این کشورها به دنبال دارد به طوری که آنها طرحی احتمالی برای جایگزین کردن تنگه هرمز با تنگه باب المندب دارند که هر چند هزینه بیشتری در بر خواهد داشت ولی می تواند در صورت هرگونه اقدامی از سوی ایران، راه گریزی برای عرب های همسایه ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین