کد خبر: ۴۸۲۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

به خودمان گل نزنیم

آمریکایی که به راحتی از «یونسکو» با آن میزان اهمیت جهانی خارج می‌شود، نمی‌تواند از برجام خارج شود. ترامپ درحال چنگ زدن به هر وسیله‌ای است که بتواند خروج از برجام را قانونی و مثبت نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
حدود ۴۰ سال است روسای جمهور آمریکا علیه ایران سخن می‌گویند. سخنانی که همیشه تند و گزنده بوده است. بسیاری از تحریم‌هایی جهانی  که بر سر ایران سایه افکنده بود حاصل تصمیم رییس جمهور آمریکا بود. رییس جمهور آمریکا تصمیم می‌گرفت و بسیاری از کشورهای جهان آن را اجرا می‌کردند.

دیشب اما خرق عادت شد. ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا پشت تریبون قرار گرفت و تندترین حرف‌ها را علیه ایران و برجام زد. او تصور می‌کرد همچون نطق‌های اسلاف خود، صدای احسنت از گوشه کنار جهان بلند می‌شود و همه ترامپ را تایید می‌کنند.

سخنان ترامپ به پایان رسید و اکثر کشورهای جهان علیه ترامپ موضع گرفتند. باورش سخت است اما این معنا اتفاق افتاد. برجام، آمریکا و رییس جمهورش را به گوشه رینگ برده است.

آمریکایی که به راحتی از «یونسکو» با آن میزان اهمیت جهانی خارج می‌شود، نمی‌تواند از برجام خارج شود. ترامپ درحال چنگ زدن به هر وسیله‌ای است که بتواند خروج از برجام را قانونی و مثبت نشان دهد.

 

امروز جهان برخلاف گذشته طرف ایران است. ترامپ می‌گوید ایران برجام را نقض کرده و دنیا می‌گوید :«نه» اتفاقا ایران به تمام بندهای برجام پایبند است.

حمایت گسترده کشورهای جهان از توافق هسته‌ای را می‌توان بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک ایران بعد پیروزی انقلاب دانست. روحانی و وزیر خارجه‌اش توانسته‌اند ایران را به کشوری پر دوست در جهان تبدیل کنند.

آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی مثلث مخالف برجام هستند. آنها هر کاری می‌کنند تا این توافق به نقطه پایان خود برسد. در آن سو بسیاری از کشورهای جهان قرار دارند که خواهان تداوم برجام و یا حتی الگو شدن آن برای دیگر مسائل و بحران‌های بین المللی هستند.

توپ در زمین آمریکا است و جهان علیه ترامپ است. ایران باید از این فرصت استفاده کند و اجازه ندهد این دستاورد بزرگ با خدشه روبرو شود.

نباید اجازه بدهیم توپ از زمین آمریکا خارج شود. ترامپ و متحدانش منتظر یک اشتباه از سوی ایران هستند. آنها می‌خواهند جهان را از ایران بترسانند و بگویند ایران چه با برجام و چه بی‌برجام خطری برای جهان است. منتهی برجام باعث می‌شود ایران تبدیل به کشوری پولدار شود. ایران پولدار به مراتب خطرناک‌تر از ایران تحت تحریم است.

نباید اجازه داد دستاورد بزرگ امروز ایران به سادگی از دست برود. اتفاقات شب گذشته در عرصه بین الملل نشان داد دیپلماسی ایران مسیر درستی را پیش گرفته  و توانسته است به دستاوردهای بزرگی برسد. یک اشتباه از سوی می‌تواند تمام این دستاوردها را نقش بر آب کند.

امروز آمریکا تمام چشم شده است تا از یک اشتباه کوچک ایران علیه برجام استفاده کند. ترامپ می‌خواهد جهان را قانع کند که ایران کشور خطرناکی است و ما نباید این بهانه را به بدست آنها بدهیم.

در جهانی که یک سوی آن ترامپ است بهترین روش دیپلماسی و گفت‌وگو است. سفر رییس جمهور فرانسه به ایران بعد از تمام تلاش‌های ترامپ برای منزوی کردن ایران به خوبی نشان دهنده همین معناست. ترامپ به جز شیوخ عرب حوزه خلیج فارس و سران اسرائیل دوست پای کاری در جهان ندارد.

ما اگر به خودمان گل نزنیم می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی در عرصه بین المللی برسیم. دستاوردهایی که می‌تواند هم چرخ اقتصاد را بچرخاند هم سانتریفیوژها را.

منبع: عصر ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین