کد خبر: ۴۸۴۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

نمونه درس‌پژوهی ابتدایی کلیه مقاطع به همراه صدها فایل درس‌پژوهی آماده

بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و تنظیم صدها نمونه درس پژوهی برای شما عزیزان نموده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مقاله حاضر در رابطه با نمونه درس‌پژوهی سعی دارد در رابطه با اهمیت و ضرورت درس پژوهی نکات قابل توجه و مثمر ثمر و مفیدی را ارائه دهد.

همانگونه که می‌دانیم و در این مقاله درس پژوهی قرار است به آن اشاره نماییم‌، درس پژوهی الگوی بهسازی گفتمان در فرایند تدریس است. می توان گفت در درس پژوهی معلمان به تفکر (تامل) و باز اندیشی در عمل تدریس خود وهمکاران می پردازند. از منظر سرکارآرانی درس پژوهی نظریه‌ای برای بهسازی عمل وساختن نظریه در عمل است.معلمان بسیاری گزارش داده اند که درس پژوهی پیش فرض های ذهنی آنهارا نسبت به نحوه تفکر دانش آموزان ، مشارکت آنها در کلاس درس و فرایند آموزش و یادگیری تغییر داده وسبب شده است که آنان یاد بگیرند چگونه درعمل،روش تدریس و شیوه های مدیریت کلاس درس خود را بهبود بخشند.در مقالات محتلف و در نمونه درس پژوهی که در کتب و سایت ها مشاهده می کنیم اینچنین بیان گردیده است که مدیران مدارس گزارش می دهند که درس پژوهی به ما یاری می رساند که شیوه ی مدیریت خود را از مسئولیت و اختیار فردی و کنکاش بی اثر به روش مشارکتی و مسئولیت پذیری جمعی(گروهی)تغییر دهیم.بسیاری از مدیران آموزشی که درس پژوهی را اجرا کرده اند براین باورند که انجام درس پژوهی ازتفکر نظام مند (سیستماتیک)حمایت می کند و به بهبود فرایند آموزش و یادگیری مستمر، از طریق طراحی، اجرا و ارزیابی روش های عمل حرفه ای در فعالیت های کلاس درس کمک می رساند.در این فرایند بهسازی مداوم آموزش معلمان ودانش آموزان به مشاهده وباز اندیشی درمحیط یادگیری خودبرانگیخته می شوند،این فرایند همچنین فرصتی ایجاد می کند تا دانش آموزان در بهبود فرایند آموزش یادگیری شریک حرفه ای معلمان خود باشند.


نمونه درس‌پژوهی ابتدایی کلیه مقاطع به همراه صدها فایل درس‌پژوهی آماده

مدیران آموزشی در نمونه درس پژوهی در منابع مختلف براین باورند که درس پژوهی به مثابه هسته های تحول در مدرسه معلمان را برای قبول و پذیرش ایده های جدید در فرایند آموزش و یادگیری بر می انگیزد و روند تغییر در مدرسه را تسهیل می کند . تجربه های ژاپنی ها نشان می دهد که درس پژوهی فرصتی برای باز اندیشی در روش های آموزشی به منظور تولید دانش حرفه ای در مدرسه است بسیاری از معلمان در این فرایند فرصت پیدا می کنندکه نوشته های خودرا درباره ی آموزش و یادگیری مرور کنند و با باز اندیشی مشارکتی درآنها نمونه های حرفه ای تازه ای خلق کنند. در واقع معلمان با شرکت در کلاس های همکاران خود به مرور و باز اندیشی تدریس خود و همتایان می پردازند.

این نوع پژوهش سطح آگاهی معلمان را ارتقا می دهد و سبب می شود که آنان خود را به عنوان یادگیرنده ،محقق ،عمل تصمیم گیرنده ی راهبرد آموزش و تولید کننده ی دانش حرفه ای در مدرسه بدانند .در این شرایط ظرفیت مدارس برای یادگیری سازمانی افزایش می یابد و مدرسه به سازمانی یادگیرنده تبدیل می شود.


نمونه درس‌پژوهی ابتدایی کلیه مقاطع به همراه صدها فایل درس‌پژوهی آماده

درس پژوهی علاوه بر فرایند یادگیری جمعی چرخه ی عمل برای بهسازی مستمر نیز محسوب می شود و فرصتی برای سهیم شدن کارگزاران آموزشی در تجربه های یکدیگر فراهم می آورد و به عنوان پیش برنده ی تغییر و ابزار موثر بهبود مستمر آموزش در مدرسه عمل می کند ، یک نمونه درس پژوهی که از آن به عنوان دانلود درس پژوهی استفاده می کنیم ،به گسترش ارزشهای زیر در مدرسه یاری می رساند:

1-گفت و گوی حرفه ای با خود و دیگران

2-به رسمیت شناختن گوناگونی گرایش ها و تنوع قابلیت های افراد

3-تاکید بیشتر بر خود گردانی امور خود پایداری در تغییر خود باز اندیش در عمل وخود آموزی مداوم

4-ترویج فرصت هایی برای داشتن اختیار و مسئولیت در برابر مدرسه

5-آزمون تجربه ها و امکان بازیافت ایده ها و داده ها

6-غلبه بر ترس از دانستن و ترویج یادگیری

7-گسترش تعامل بین فردی و مشارکت گروهی

8-درس پژوهی به معنی پژوهش برای بهسازی عمل تدریس

9-توانمند سازی افراد به عنوان پیش برنده ی تغییر و بهبود تدریجی آموزش

10-جست وجو و بکارگیری زبان و فهم مشترک

11-احساس نیاز به یادگیری مستمر برای سر تا سر زندگی

بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس‌: moallemblog.com اقدام به تهیه و تنظیم صدها نمونه درس پژوهی برای شما عزیزان نموده است. شما عزیزان می‌توانید پس از شناخت در رابطه با نمونه درس‌پژوهی از این سایت برای درس پژوهی دبستان استفاده نمایید.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین