کد خبر: ۴۸۴۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
چشم امید دولت به فراکسیون امید برای رای اعتماد به ۲ وزیر پیشنهادی

راند دوم رأی‌ اعتماد به وزرا؛ چالش سخت وزیر‌پیشنهادی علوم

فراکسیون امید مدت‌هاست از ضعف مدیریت هیأت رییسه و همچنین تناقضات درونی رنج می‌برد و احتمال این وجود دارد که نتواند از قدرت مانور کافی برای رأی اعتماد به این دو وزیر استفاده کند و دوباره اتفاقی که برای بیطرف رخ داد تکرار شود. روحانی امید دارد فراکسیون امید نمایندگان منتقد به رویکرد دولت را برای رأی اعتماد به این دو وزیر اقناع کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- با معرفی رضا اردکانیان و منصور غلامی به عنوان دو وزیر نیرو و علوم توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، رویکرد مجلس و دولت وارد فاز جدیدی شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، کابینه دوازدهم در حالی شکل گرفت که مجلس دهم به دوازده وزیر از شانزده وزیر پیشنهادی حسن روحانی بیش از دویست رأی داد. در نتیجه مجلس در فاز اول رأی اعتماد به وزرای دولت حسن روحانی سعه صدر و رویکرد حمایتی خود را نسبت به سیاست‌های دولت در چهار سال آینده نشان داد. با این وجود از گوشه و کنار خبر می‌رسد که برخی نمایندگان از عملکرد برخی وزرای پیشنهادی دولت ‌دلخور هستند و به همین دلیل احتمال تغییر رویکرد مجلس نسبت به دولت  درباره دو وزیر پیشنهادی روحانی وجود خواهد داشت.

راند دوم رأی‌اعتماد به وزرای دولت‌روحانی؛ چالش سخت وزیر‌پیشنهادی علوم

به اعتقاد عده‌ای از نمایندگان، برخی وزرای پیشنهادی دولت که با رویکرد مخالف در مجلس مواجه شده‌ بودند، تلاش کردند با لابی‌های گسترده و همچنین اطمینان‌خاطر به نمایندگان برای حل مشکلات منطقه‌ای آنها زمینه رأی اعتماد خود را فراهم کنند. با این وجود پس از رأی اعتماد مجلس رویکرد دیگری در پیش گرفته‌اند و نسبت به تعهدات خود وفادار نبوده‌اند. غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در این‌باره تصریح می‌کند: «‌رویکرد دولت پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس به صورتی شکل گرفته که کار آقای روحانی برای معرفی دو وزیر باقی مانده دولت بسیار سخت شده است و نمایندگان به دنبال این هستند که به دو وزیر باقی مانده یعنی وزرای نیرو و علوم به راحتی رأی اعتماد ندهند و دولت را موظف به انجام برخی مسائل کنند». وی حتی ضمن هشدار به دولت عنوان می‌کند: «‌بنده با مشاهده فضای مجلس می‌توانم به صراحت عنوان کنم که هر وزیری که در مجلس استیضاح شود رأی خواهد آورد و هیچ وزیری از استیضاح نمایندگان جان سالم به در نخواهد برد. وضعیت سه و یا چهار وزیر که بسیار خطرناک و لب مرز است و هر لحظه احتمال استیضاح آنها وجود دارد». 

از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس نسبت به انتخاب استانداران برخی مناطق کشور انتقاد دارند و معتقدند دولت در انتخاب استانداران مناطق خود با آنها مشورت نکرده و رأسا در این زمینه تصمیم گرفته است. در نتیجه در شرایط کنونی دلخوری برخی از نمایندگان مجلس نسبت به رویکردی که دولت پس از رأی اعتماد در پیش گرفته سبب شده که نتوان چشم‌انداز روشنی از رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم در مجلس در نظر گرفت.

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد رضا اردکانیان که برای وزرات نیرو به مجلس معرفی شده با اقبال بهتری در مجلس مواجه شود اما وضعیت منصور غلامی تاحدودی پیچیده‌تر از اردکانیان است. شرایط به شکلی است که پس از معرفی غلامی به عنوان وزیر علوم واکنش‌های متفاوتی نسبت به این انتخاب صورت گرفت. از جمله اینکه ۵۰۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی از مدیریت غلامی انتقاد کرده‌اند. از جمله انتقادهای آنان به غلامی «صادر نشدن مجوز یک تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب»، «حمایت نکردن از فعالیت‌های دانشجویی» و «انتصاب یک فرد نزدیک به جبهه پایداری به عنوان معاون فرهنگی» دورهٔ مدیریت او در دانشگاه بوعلی سینا اعلام شده‌است. 

این در حالی است که برخی نمایندگان اصولگرا از جمله حاجی‌بابایی نماینده همدان از غلامی حمایت کرده‌اند. برخی نمایندگان اصلاح‌طلب از جمله محمود صادقی نیز با این که او را گزینهٔ ایده آل ندانسته‌اند، وی را قابل قبول خوانده‌اند. به نظر می‌رسد چالش انتخاب وزیر علوم در دولت دوازدهم نیز مانند دولت یازدهم برای حسن روحانی تکرار شده است. تنها تفاوت این انتخاب در دولت دوازدهم این بود که روحانی به‌جای اینکه گزینه وزرات علوم را معرفی کند و مورد تأیید مجلس قرار نگیرد تلاش کرد از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده کند و در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهد.

این در حالی است که از گوشه و کنار خبر می‌رسد گزینه اصلی روحانی برای وزرات علوم رضا فرجی‌دانا وزیر استیضاح‌شده علوم در‌ دولت یازدهم بوده که رئیس‌جمهور براساس برخی ملاحظات سیاسی از معرفی مجدد وی به مجلس خودداری کرده است. از سوی دیگر نام‌های زیادی و از جمله الهام امین‌زاده،حسین سلیمی و حتی جواد اطاعت نیز برای وزارت علوم مطرح بودند. بدون شک چشم امید روحانی برای رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی به فراکسیون امید و مدیریت محمدرضا عارف خواهد بود.

فراکسیون امید نیز مدت‌هاست از ضعف مدیریت هیأت رییسه و همچنین تناقضات درونی رنج می‌برد و احتمال این وجود دارد که نتواند از قدرت مانور کافی برای رأی اعتماد به این دو وزیر استفاده کند و دوباره اتفاقی که برای بیطرف رخ داد تکرار شود. روحانی امید دارد فراکسیون امید نمایندگان منتقد به رویکرد دولت را برای رأی اعتماد به این دو وزیر اقناع کند. اقدامی که به نظر در شرایط کنونی کمی سخت و دور از ذهن خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
از نمایندگان استدعا داریم در مورد وزیر علوم با هیت علمی دانشگاه بوعلی و دانشجویانش یک مشورت بعمل آورند . متاسفانه حرکت در جهت باد های غالب دارد میشود مسیر موفقیت
مدیران .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین