کد خبر: ۴۸۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

سید حسن خمینی در مسیر "عمو مصطفی"

امروز چهلمین سالگرد درگذشت سید مصطفی خمینی پسر ارشد امام خمینی است. رهبر فقید انقلاب، سید مصطفی را امید اسلام می‌دانست. امیدی که اما در سال 56 درست یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز : مصطفی داننده در ادامه در عصر ایران نوشت: بسیاری بر این باور بودند که سید مصطفی شبیه‌ترین عضو خاندان خمینی به امام بود؛ کسی که می‌توانست بعدها به کرسی مرجعیت شیعه تکیه بزند.

به گزارش ایسنا، در زمانی که هر دو فرزند پسر رهبرفقید انقلاب درگذشته‌اند زعامت خاندان بزرگ خمینی به سید حسن خمینی رسیده است. کسی که مانند  عموی خود «آیت‌الله مصطفی خمینی» میراث‌دار شخصیت کاریزماتیک امام خمینی است.

سید حسن  هم از نظر چهره کاریزماتیک هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد. سید حسن خمینی در این سال‌ها تلاش کرد تا یک چهره علمی و حوزوی از خود بسازد. سید حسن به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و توانست در اوج جوانی از یک طلبه تبدیل به یکی از استادان حوزه علمیه قم شود. امروز برخی در حوزه علمیه او را 'آیت‌الله' خطاب می‎‌کنند و حتی بعضی از طرفدارانش به وی لقب'علامه' داده‌اند.

همین رشد علمی باعث شده است تا بسیاری سید حسن را شبیه‌ترین فرد از خمینی‌ها به امام بدانند. در این میان حتی بسیاری بر این باور هستند که او در فقه و مسائل حوزوی در مسیر عموی خود یعنی سیدمصطفی خمینی گام برداشته است.

تولیت حرم امام خمینی که در اوج جوانی تبدیل به یکی از اساتید حوزه علمیه قم شده است، روزهای خود را به تدریس، تعلیم و تحقیق می‌گذراند و هرچه بیشتر به جایگاه مرجعیت دینی نزدیک می‌شود. او از سال 90 تدریس خارج فقه را آغاز کرده است. وی در طول دوره تحصیل خود از محضر اساتیدی چون مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی و مرحوم آیت الله پایانی و حضرات آیات عظام وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، محمد مؤمن، گرامی قمی، سید علی محقق داماد، میرزا یدالله دوزدوزانی،رضا استادی و یحیی انصاری شیرازی تلمذ کرده است.

سید حسن خمینی می‌تواند تبدیل به فقیه خاندان خمینی بعد از امام شود. درگذشت سید مصطفی اجازه نداد، خمینی‌ها رنگ یک فقیه دیگر را به خود ببینند. پدر سید حسن یعنی سید احمد خمینی نیز ترجیح داد در فضای بعد از انقلاب در کنار پدر باشد تا اینکه به سراغ درس و بحث برود.

حالا سید حسن می‌تواند فقیه خاندان خمینی بعد از امام باشد. هیچکدام از نوه‌های امام در این مسیر گام بر نداشته‌اند و تنها سید حسن خمینی است که مسیر فقاهت را در پیش گرفته است.

استاد جوان حوزه علمیه می‌خواهد بیت امام خمینی را احیا کند اما در این راه مشکلات فراوانی پیش روی اوست از جمله  کسانی که سعی می‌کنند به جامعه این گونه القا کنند که سید حسن تنها نام خمینی را یدک می‌کشد و نوه‌های واقعی امام کسان دیگری هستند. آنها 'سیدحسن خمینی' را 'سیدحسن مصطفوی' خطاب می‌کنند تا با این کنایه به وی بگویند وی مسئول و ادامه دهنده راه امام نیست.

در این میان البته می‌شود گفت هرچقدر او از نظر فقهی در مسیر عموی خود گام بر می‌دارد از نظر شخصیتی و رفتار شباهت فراوانی به امام موسی صدر دارد. می‌شود گفت که که سید حسن خمینی ترکیبی از امام موسی صدر و سیدمصطفی خمینی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین