کد خبر: ۴۸۵۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱

پازل ۱۸ نفره کابینه دوازدهم تکمیل شد

با رای اعتماد مجلس به دو گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو، پازل ۱۸ نفره کابینه دوازدهم با گذشت حدود سه ماه از آغاز کار دولت تکمیل شد.
آفتاب‌‌نیوز : جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ساعت ۸:۱۵ صبح به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۰ نماینده آغاز شد و دقایقی بعد رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به همراه جمعی از اعضای کابینه وارد مجلس شد.

به گزارش ایسنا، تریبون جلسه علنی در آغاز در اختیار حسن روحانی قرار گرفت تا او به دفاع از برنامه و صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی خود بپردازد و رئیس‌جمهور تمام وقت یک ساعته خود را استفاده کرد تا جایی که پس از پایان مدت یک ساعت احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه پایان مهلت سخنرانی‌اش را به وی تذکر داد.

در میانه سخنان رئیس‌جمهور و در جایی که او به بد عهدی‌های آمریکا در مسائل بین‌المللی اشاره می کرد، ابطحی نماینده خمینی شهر فریاد مرگ بر آمریکا سر داد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم او را همراهی کردند.

رئیس‌جمهور پس از سخنرانی مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت و با مشایعت آنها از جلسه علنی مجلس خارج شد. در این بین مذاکره اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس با رییس جمهور به چشم می خورد.

در این جلسه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای دفاع، اطلاعات، نفت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون علمی و معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند.

حضور نعمتی عضو فراکسیون مستقلین و نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در کنار صندلی محل استقرار محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس برای مذاکره درباره وزرای پیشنهادی جلب توجه می کرد.

پیش از آغاز جلسه علنی مجلس هر سه فراکسیون سیاسی درباره وزرای پیشنهادی به نتیجه رسیدند، فراکسیون های ولایی و مستقلین از غلامی و اردکانیان اعلام حمایت کردند اما فراکسیون امید تنها از اردکانیان اعلام حمایت کرد و در مورد غلامی قرار شد اعضای فراکسیون امید به تشخیص خود عمل کنند.

رئیس مجلس در میانه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق چند بار به نمایندگان برای حفظ نظم جلسه و استقرار روی صندلی‌هایشان تذکر داد.

جهانبخش محبی نیا که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی می کرد با انتقاد از برخی اظهارات در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو گفت: خدا را شکر که ما نعمت خاتمی و هاشمی را داریم که برخی با موافقت با آنها به نان و برخی با مخالفت با آنها به نوا برسند.

در جلسه نوبت صبح، رئیس مجلس برگزاری جلسه در نوبت عصر را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان با آن موافقت کردند. بر همین اساس جلسه نوبت صبح پیش از ساعت ۱۲ و پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم به پایان رسید و ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو به جلسه نوبت عصر موکول شد.

در جلسه نوبت بعداز ظهر نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی و همچنین رضا اردکانیان اظهارات خود را در فضایی آرامتر مطرح کردند. نهایتا رئیس مجلس آغاز رای گیری برای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را اعلا م کرد و در این حین وزرای پیشنهادی و همچنین سایر اعضای کابینه که در جلسه علنی حضور یافته بودند مجلس را ترک کردند.

نهایتا نمایندگان با ۲۲۵ رای موافق اردکانیان را به عنوان وزیر نیرو و با ۱۸۰ رای موافق غلامی را به عنوان وزیر علوم در دولت دوازدهم انتخاب کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین