کد خبر: ۴۸۵۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
سازوکارهایی برای بررسی موارد نقض برجام وجود دارد

لاریجانی: تفسیر شهید‌بهشتی این بود که اقلیت‌ها هم می‌‌توانند در شوراها حضور داشته باشند/نظر من با شورای نگهبان متفاوت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به اذعان کشورهای عضو ۱+۵ برجام را نقض می‌کند، گفت که مساله از برجام عبور کرده و آمریکایی‌ها وارد حوزه‌هایی شده‌اند که ما روی آن حساس هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده محلات در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (یکشنبه) مجلس اظهار کرد: آمریکایی ها با اقدامات مکرر خود از توافق برجام تخلف می‌کنند و مساله آن قدر روشن است که کشورهای عضو ۱+۵ اذعان دارند این تخلف‌ها موجب نقض توافق می شود. البته ساز و کارهایی وجود دارد که موارد نقض بررسی شود.

وی افزود: مساله از برجام عبور کرده و آنها در مسائل دیگری هم ورود می‌کنند که ما روی آن حساس هستیم و این بحث جامع‌تری را می‌طلبد.

لاریجانی یادآور شد: ما از کمیسیون امنیت ملی خواسته‌ایم گزارش وزارت خارجه در اجرای برجام را به مجلس ارائه کنند تا نمایندگان در جریان اقدامات مختلف قرار بگیرند.

پیش از اظهارات رئیس مجلس علیرضا سلیمی در تذکری اظهار داشت: مجلس نمایندگان آمریکا درشت‌گویی کرده و آنها با مصوبات خود می‌خواهند دردسر ایجاد کنند. ما هم قانون اقدام متقابل را داشتیم و کمیسیون امنیت ملی هم می گوید طبق گزارش وزارت خارجه حداقل ۱۸ مورد نقض فاحش برجام صورت گرفته است اما گزارشی درباره اجرای قانون اقدام متقابل ارائه نشده است.

این نماینده مجلس همچنین درباره قرارداد توتال نیز گفت: می‌خواهند این قرارداد را یک طرفه نقض کنند و ما باید ببینیم در این باره چه تصمیمی اتخاذ شده است.

به گزارش ایسنا، نماینده محلات همچنین با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه ششم برای تعیین مستمری خانواده مددجویان کمیته امداد و بهزیستی گفت که این قانون تا امروز اجرا نشده و گزارشی از آن به مجلس ارائه نشده است که رئیس مجلس گفت: این قانون اجرایی شده و در صورت وجود ابهام می توان گزارشی از اجرای آن را دریافت کرد.

 تفسیر شهید بهشتی این بود که اقلیت ها هم میتوانند در شوراها حضور داشته باشند

همچنین رئیس مجلس در پاسخ به تذکری در مورد مساله وضعیت عضویت سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد در صحن علنی مجلس گفت: وقتی در اصول قانون «شرایط عضویت اقلیت‌های مذهبی» در شوراها آمده است یعنی در مورد عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورا بحثی نداریم و این مساله جزیی از قانون است.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، لاریجانی ادامه داد: من به مشروح مذاکرات شورای خبرگان قانون اساسی در مورد عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراها مراجعه کردم و در آنجا دیدم که بحث‌های مختلفی در این مورد مطرح شده است اما در نهایت وقتی از عنوان «شورای اسلامی» استفاده می‌شود منظور به تفسیر شهید بهشتی این است که شوراها به صورت اسلامی اداره شوند نه این که اقلیت‌های مذهبی حق عضویت در شوراهای اسلامی را نداشته باشند.

وی گفت: در بحث اخیر برداشت من با شورای نگهبان در مورد مساله عضویت اقلیت‌ها در شورای اسلامی یکسان نیست اما بحث مجلس و شورای نگهبان فارغ از فضای رسانه‌ای ایجاد شده و در جریان است و باید بتوانیم در این مورد به جمع‌بندی برسیم. اگر شورای نگهبان بخواهد تفسیر تازه‌ای از قانون ارائه دهد باید برای آن تفسیر هم تصویب مجلس را داشته باشد و این طور نیست که شورای نگهبان بتواند فارغ از تصمیم مجلس هر زمانی که تصمیم گرفت به این نتیجه برسد که یکی از قوانین تصویب شده توسط مجلس در گذشته خلاف اسلام بوده است. برای چنین تصمیمی روند و فرصت قانونی وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
0
هر وقت یه شهروند عادی تونست بگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
1
0
جناب لاریجانی شما رییس مجلس هستید نه شورای نگهبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
ممنون خواهش می کنیم کوتاه نیایید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین