کد خبر: ۴۸۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
با اشاره به بررسی اصلاح قانون انتخابات شوراها

احتمال تعیین سهمیه برای اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به بررسی قانون انتخابات شوراها در کمیته انتخابات این کمیسیون، گفت که یکی از پیشنهادات مطروحه، تعیین سهمیه برای اقلیت‌های دینی در شورای شهرهایی است که تعداد قابل توجهی از پیروان اقلیت‌های دینی در آن ساکن هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد محمودی شاه‌نشین در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: در راستای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه انتخابات، آقای لاریجانی دستور بررسی قانون انتخابات شوراها را به کمیسیون شوراها داده بودند که بر اساس آن کمیته انتخابات در حال رسیدگی به این قانون است و پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می دهد چرا که مطابق با نظر هیات رییسه و اعضای کمیسیون شوراها، بخش هایی از قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.

وی افزود: یکی از پیشنهادات مطروحه این است که در انتخابات شوراها هم مثل انتخابات مجلس عمل شود و در شهرهایی که پیروان اقلیت های دینی در آن جمعیت قابل توجهی دارند سهمیه ای برای آنها در شورای شهر در نظر گرفته شود. مثلا اگر شورای یک شهر ۷ نفره است به نسبت جمعیت اقلیت های دینی یک کرسی از ۷  کرسی شورا به اقلیت های دینی اختصاص یابد. البته این پیشنهادات هنوز خام است و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهادات دیگری هم مطرح است از جمله اینکه یک عده به دنبال این هستند که نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان سپرده شود و برخی دیگر نیز می گویند باید دبیرخانه دائمی انتخابات شوراها در مجلس تشکیل شود و مثلا مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات هم ناظر بر عملکرد شوراها باشند.

وی یادآور شد: پیشنهاد دیگر این است که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها همه از نمایندگان نباشند بلکه تعدادی از آنها از سوی کمیسیون شوراها و تعدادی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به صحن علنی معرفی شوند و با رای مجلس انتخاب شوند. یا اینکه یکسری اعضای ثابت در این هیات حضور داشته باشند.

محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات شوراها با حضور کارشناسان وزارت کشور، مرکز پژوهش ها و شورای عالی استان ها در کمیته انتخابات کمیسیون شوراها در حال بررسی است، گفت که با جمع بندی نهایی این پیشنهادات در قالب لایحه دولت یا طرح مجلس مطرح خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین