کد خبر: ۴۸۷۱۳۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
"فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری است"

نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد/ادعاهای تند سعد حریری علیه ایران

سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان امروز در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد.حریری که به تازگی به عربستان سفر کرده بود از روز گذشته نیز در عربستان به سر می‌برد و گویا در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه سعودی العربیه امروز در خبری فوری از استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان خبر داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این شبکه به نقل از حریری گزارش داد، فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان است.

حریری که به تازگی به عربستان سفر کرده بود از روز گذشته نیز در عربستان به سر می‌برد و گویا در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرده است.

نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد/ادعاهای سعد حریری علیه ایران

ادعاهای ضد ایرانی سعد حریری درباره ایران پس از استعفا

همچنین رسانه‌های سعودی به نقل از نخست وزیر لبنان پس از استعفا از سمت خود اظهاراتی ضد ایرانی منتشر کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از العربیه، سعد الحریری که به ریاض سفر کرده است پس از استعفا از سمت خود مدعی شده که هر جا ایران حضور یابد، فتنه به وجود می‌آید.

وی ضمن اشاره به این‌که دست‌های ایران در منطقه قطع خواهند شد، مدعی شده است: ایران تلاش می‌کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت.

به نوشته ایسنا، سعد الحریری ضمن رد ادعای استفاده حزب الله از سلاح علیه ملت سوریه و لبنان  مدعی شد: هرچند که دخالت‌های حزب‌الله باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است.

اخیرا ثامر السبهان، وزیر سعودی در امور کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته بود،‌ از اینکه دولت لبنان نسبت به مشارکت حزب‌الله در جنگ علیه عربستان سکوت کرده، تعجب می‌کند.

حریری که به تازگی از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از توقف کوتاهی در بیروت از روز گذشته بار دیگر به عربستان رفته و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرد. او حتی با رئیس جمهور لبنان که روی کار آمدن هر دوی آنها بر اساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته بود.

ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، میشل عون، رئیس‌جمهور تماس تلفنی را از سعد حریری دریافت کرده و حریری در این تماس او را در جریان استعفایش گذاشته است.

ریاست جمهوری لبنان افزود:‌ عون منتظر بازگشت حریری به لبنان است تا از شرایط استعفایش بیشتر مطلع شود.

این در حالی است که منابع وزارتی لبنان در این باره گفتند، اعمال فشارهای زیادی روی حریری برای اعلام استعفایش وجود داشته است.

این منابع افزودند، ریاست جمهوری لبنان شدیدا از شیوه اعلام استعفای سعد حریری ناراضی است. اما رئیس‌جمهور هر آنچه لازم است برای ادامه حیات یک کشور دموکرات انجام خواهد داد.

به گفته این منابع، منابع وزارتی احتمال می‌دهند میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان سفرش را که قرار بود فردا (یکشنبه) به کویت باشد، به تاخیر بیندازد.

ولید جنبلاط،‌ رهبر دروزی‌های لبنان در این باره با بیان اینکه هرگز درباره استعفای حریری نظر نمی‌دهد، گفت: لبنان کوچکتر و ضعیف‌تر از آن است که پیامدهای اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت کنندگان به مذاکره بین عربستان و ایران باقی خواهم ماند.

سلیم جریصاتی،‌ وزیر دادگستری لبنان نیز اظهار داشت:‌ استعفای حریری مبهم و مشکوک بود چه به لحاظ زمانی،‌ چه مکانی و چه مضمون دلایل استعفایش.

وئام وهاب، رئیس حزب توحید عربی نیز درباره استعفای حریری گفت:‌ استعفای حریری در این زمان بسیار تاسف بار است اما سوال اینجاست که چرا از ریاض اعلام شد. آیا او در حصر خانگی است یا مجبور به استعفا شده است؟

اعلام استعفای حریری از نخست وزیری لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودی‌ها کاری بی‌سابقه‌ نه تنها برای لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همین اساس او در سخنانی که از روی کاغذ با استرس و دقت می‌خواند تمام دلیل این استعفا را ایران و حزب‌الله دانسته است؛ امری که فشار سعودهای برای اتخاذ این تصمیم را به خوبی نشان می‌دهد.

بسیاری از سخنانی که امروز حریری بر زبان جاری کرد پیشتر به اشکال گوناگون از حنجره مسئولان سعودی نیز شنیده شده است از جمله این سخن او که "شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت" در واقع همان حرف‌هایی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چندی پیش علیه ایران مطرح کرد و به نوعی تلاش کرد به زعم خود با آن ایران را تهدید کند.

این اقدام سعد حریری احتمالا بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی خواهد کشاند و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله آتی در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند به ویژه آنکه در زمان روی کار آمدن حریری که در طرف مقابل به ریاست جمهوری میشل عون، همپیمان حزب‌الله انجامید، سعودی‌ها خود را بازنده بازی در لبنان می‌دیدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
زیادی خورده ازقدیم گفتندلطف مکررمیشه حق مسلم
ممدخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
استعفای سعد حریری رابطه مستقیم به شکست های سعودی در سوریه و عراق دارد .بعد از فروپاشی داعش در این دو کشور سعودی ها دلارهای نفتی خود را در مسیرهای دیگر علیه ایران و مقاومت خرج می کنند و با این دم زدن های خالصانه نزد صیهونیست ها اهداف دیگری را در منطقه دنبال می کنند .دلارهای نفتی سعودی ها ممکن است این بار در بخش های اقتصادی در عراق و سوریه علیه ایران وارد عمل شود تا دست ایران را از این منطقه کوتاه کند و رضایت عرب های این دو کشور نسبت به خود جلب نمایند .
دلارهای نفتی این بار در بخش های سیاسی لبنان وارد شده است ونخستین هدف سعد حریری است .در واقع بودجه داعش بعد از اضمحلال این گروه تروریستی در این نقاط متمرکز خواهد شد . اما مطمئنا شکست خواهد خورد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
3
حرامتان این همه کمک ایران به شما ازنان سفره خود زذیم وحالا این هم تشکرتان
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
خدا میدونه چقدر عربستان دلارتوجیب حریری کرده که دست به چنین اقدامی زده وتوهین به کشورمان کرده مثل ترامپ که خلیج فارس را خلیج ع رب ی خواند چقدر عربستان حساب بانکی ترامپ واریز کرد
عاشق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
بازنده ملت عوام عرب هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین