کد خبر: ۴۸۷۲۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
انتصاب‌های نجفی در شهرداری تهران، انتقادهایی را در پی داشت

شهردار و چالش تاریکخانه‌های شهر تهران؛ هدف نجفی از انتصاب‌های جنجالی چیست؟

در انتصابات جدید شهردار تهران، محمدعلی فرجود به عنوان مدیرعامل سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری تهران و حامد احسان‌بخش نیز به سردبیری سایت شهرداری تهران انتخاب شده‌اند. محمد‌علی فرجود خواهر‌زاده غلامحسین غیب‌پروز رییس سازمان بسیج است و حامد احسان‌بخش نیز یکی از فعالان رسانه‌ای مخالف جریان اصلاح‌طلبی و مرحوم آیت‌الله هاشمی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پس از دوران پرفراز و نشیب مدیریت اصولگرایان بر شهرداری تهران حضور یک شهردار شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب امیدهای زیادی را در دل بدنه اجتماعی جریان اصلاحات به وجود آورد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، از بین چهره‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شد کمتر کسی فکر می‌کرد که در نهایت محمدعلی نجفی که قبل از آن عطای فعالیت در دولت روحانی به دلیل بیماری قلبی را به لقایش بخشیده بود در نهایت سکان‌دار مدیریت شهر تهران شود. نجفی در اولین گام دست به انتصاب‌هایی در شهرداری تهران زد که باعث انتقاد اصلاح‌طلبان شد. بدون شک مهم‌ترین انتصاب‌های پرسروصدای وی نیز به به‌کار‌گیری مدیران دوران قالیباف در شهرداری تهران بود. شاید مهم‌ترین این انتصاب‌ها نیز  سمیع الله حسینی مکارم معاون سرمایه‌گذاری سازمان شهرداری تهران در دوران قالیباف به سمت معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران بود. این در حالی بود که برخی از تحلیل‌گران عنوان می‌کردند انتخاب یکی از مدیران مالی دوره قالیباف به سمت معاون مالی و اقتصادی شهرداری‌، می‌تواند یک سیاست مدیریتی اعتماد‌آور تلقی شود و در هر حال حق آقای نجفی است که معاونان خود را انتخاب کند. اما نکته نگران‌کننده این است که اسم سمیع الله حسینی مکارم دوبار در ردیف‌های 14 و 15  مدیران ارشد شهرداری تهران در لیست املاک نجومی آمده است.

شهردار و چالش تاریکخانه‌های شهر تهران؛ هدف نجفی از انتصاب‌های جنجالی چیست؟

نکته دیگر نیز عدم استفاده از مدیران ارشد زن در شهرداری تهران بود که در نهایت با انتخاب دو شهردار برای مناطق هفت و ده تهران این مطالبه تاحدودی به نتیجه رسید. با این وجود نجفی به‌تازگی دو انتصاب جدید و سوال‌برانگیز انجام داده است که نشان می‌دهد شهردار جدید تهران بدون توجه به انتقادات و واکنش‌ها همچنان به راهی که در پیش گرفته ادامه خواهد داد.

در انتصابات جدید، محمدعلی فرجود به عنوان مدیرعامل سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری تهران و حامد احسان‌بخش نیز به سردبیری سایت شهرداری تهران انتخاب شده‌اند. محمد‌علی فرجود خواهر‌زاده غلامحسین غیب‌پروز رییس سازمان بسیج است و حامد احسان‌بخش نیز یکی از فعالان رسانه‌ای مخالف جریان اصلاح‌طلبی و مرحوم آیت‌الله هاشمی بود. این در حالی است که مطالبی از وی در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد که همگی برخلاف گفتمان اصلاحات بوده است. به همین دلیل نیز این سوال برای بدنه اجتماعی جریان اصلاحات به‌وجود آمده که دلیل اصلی انتصابات نجفی چیست؟ 

به نظر می‌رسد نجفی به چند دلیل از برخی از مدیران گذشته در شهرداری تهران استفاده کرده است. مهم‌ترین استراتژی نجفی استفاده از مدیران بدنه شهرداری تهران است که از تجربه کافی برخوردار باشند. شاید نجفی با این رویکرد تلاش می‌کند از سیاسی و جناحی‌شدن مدیریت شهرداری تهران اجتناب کند. این در حالی است که در دوران مدیریت اصولگرایان در شهرداری تهران مدیریت شهر تهران به شدت سیاسی شده بود و به همین دلیل مسائل مدیریت شهری به فراموشی سپرده شده بود. به نظر می‌رسد حتی انتقادهای اصلاح‌طلبان به عنوان جریانی که خاستگاه سیاسی وی است نیز دلیلی بر عدم استفاده از مدیران بدنه شهرداری نشده است. نکته دیگر اینکه نجفی به خوبی به این مسأله آگاهی دارد که آنچه مردم شهر تهران از وی مطالبه می‌کنند بهبود کیفی زندگی شهر تهران است و این مهم نیز از دست مدیرانی برمی‌آید که شناخت کافی نسبت به شهر تهران داشته باشند. شهری که از پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی برخوردار است و مدیریت آن نیاز به تجربه کافی دارد. از سوی دیگر مقاومت و ادامه انتصاب‌های پرسروصدای نجفی نشان‌دهنده این مسأله است که وی تلاش خواهد کرد در مقابل فشارهای جریان‌های سیاسی مقاومت کند. بدون شک مهم‌ترین هدف نجفی نیز دسترسی به تاریکخانه شهرداری تهران به عنوان یکی از دستگاه‌های پرسروصدای کشور در دودهه اخیر خواهد بود. هر چه نجفی تلاش کند به صورت تخصصی شهر تهران را مدیریت کند پشت‌پرده‌ها و تاریکخانه‌های شهرداری تهران بیشتر برای وی نمایان خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
3
اين بازي تكرار همون وضعيت شوراي شهر اوله كه با راي بالا رفتند شورا و همه تصميم گیریها پشت درهای بسته بود عاقبت کار به روی کار امدن احمدی نژادی ها منجر شد در واقع هر لطمه ای احمدی نژاد زد شورای شهر اول در اون سهیم است حالا این شورا ....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
1
1
معلوم است مدیران هشت ساله احمدی نژاد از تجربه زیادی برخوردارند ولی این تجربه ها درباره چی بود؟! تجربه اختلاس و خرابکاری؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
1
آقای نجفی چه کار داری می کنی ،عدم رای اعتماد مجلس نهم به جنابعالی واستیضاح آقای فرجی دانا واخراج آن از وزارت علوم از یادت چه زود رفته؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
با این گزارش ها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین