کد خبر: ۴۸۸۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

هیچ خبرنگاری به‌دلیل مسائل انضباطی از ورود به مجلس منع نشده است/ تلاش برای حضور خبرنگارانی که پاسخ استعلام‌‌هایشان منفی است

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که امکان حضور تمامی خبرنگارانی که صلاحیت‌شان ازسوی نهادهای ذی‌ربط تاییدشده در مجلس وجود دارد، از تلاش این اداره‌کل برای حل مشکل خبرنگارانی که نتیجه استعلام‌هایشان منفی بوده، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی کیایی با اشاره به این‌که اداره کل فرهنگی و روابط عمومی متولی کلی امور رسانه‌ای مجلس شورای اسلامی است، گفت: واقعیت این است که هیچ خبرنگاری به‌دلیل مسائل انضباطی یا مسائلی از این دست از ورود به مجلس منع نشده و در آینده نیز منع نخواهد شد.

وی افزود: ما تلاش کردیم که بازترین فضا را برای رسانه‌ها در مجلس فراهم کنیم و چنانچه مستحضرید تمامی رسانه‌های داخلی دارای مجوز و تمامی رسانه‌های خارجی که در تهران دفتر رسمی داشته یا اجازه فعالیت موردی در کشورمان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند، فارغ از دیدگاه‌های سیاسی امکان حضور در مجلس شورای اسلامی را اعم از جلسات علنی و همچنین کوریدورهای پارلمان دارند.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باتوجه به این‌که مجلس شورای اسلامی در جایگاه «خانه ملت» بوده و قانون‌گذار نیز در قانون اساسی تصریح دارد که مذاکرات جلسات علنی باید به‌صورت پخش مستقیم و زنده ازطریق رادیوی سراسری بازتاب یابد، معلوم می‌شود که نگاه قانون‌گذار از ابتدا این بوده که موکلان و مردم بتوانند بر عملکرد وکلای خود در فضایی شفاف نظارت کنند.

وی ادامه داد:‌ مجلس شورای ملی در دوران مشروطه و همچنین در ادامه راه، مجلس شورای اسلامی همواره جایگاهی برای تماشاچیان داشته و هم‌اکنون نیز می‌بینیم این جایگاه تماشاچیان در ساختمان مشروطه که با قدمت حدود یکصد و ده سال پابرجاست. این مسئله نشان‌دهنده روح مردم‌سالاری و دموکراسی ایرانی-اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که همه مردم قادر به حضور در جلسات و نظارت مستقیم بر عملکرد وکلای خود نیستند، گفت که شاید بهترین راه حضور آزادانه اصحاب رسانه از تمامی طیف‌های سیاسی باشد.

حضور خبرنگارانی که صلاحیت‌شان ازسوی نهادهای ذی‌ربط تاییدشده، در مجلس ممکن است

کیایی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از اماکن حساس نظام است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم فضا را به گونه‌ای مدیریت کنیم که امکان حضور تمامی اصحاب رسانه که صلاحیت‌های فردی‌شان از سوی نهادهای ذی‌ربط تایید شده، فراهم شود و درواقع پس از آن‌که استعلام‌های لازم درباره افراد دریافت شد، این امکان را در اختیارشان قرار دهیم که در جلسات علنی و تمامی برنامه‌های مجلس حضور پیدا کنند.

وی همچنین در واکنش به سوالی درباره ممانعت از حضور برخی خبرنگاران در مجلس یادآور شد: نگاه هیات رییسه و بخش رسانه‌ای مجلس بر پایه تسهیل حضور خبرنگاران استوار است و ما رسانه‌ها را در کنار خود می‌بینیم و فکر می‌کنیم که رسانه‌ها بهترین فضا را برای حضور در مجلس باید در اختیار داشته باشند.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این اداره کل پیگیر و طالب حضور خبرنگاران در مجلس است، یادآور شد: اگر سطح حضور خبرنگاران در مجلس را با سایر قوا، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این سطح از تعامل با خبرنگاران در مجلس با دیگر بخش‌ها قابل مقایسه نیست.

تاکید رییس مجلس بر تسهیل تردد خبرنگاران در پارلمان

وی افزود: رییس قوه مقننه بیش از سایر روسای قوا و مسئولان با خبرنگاران ارتباط دارد و اقدام به انجام مصاحبه‌های گروهی و اختصاصی می‌کند و این درحالی است که سایر مسئولان کمتر به‌صورت تک‌تک یا گروهی با رسانه‌ها در ارتباط هستند. اما رییس مجلس به این دلیل که فردی رسانه‌ای بوده و شناخت کامل و جامعی نسبت به رسانه دارد، همواره بر تسهیل ورود و خروج خبرنگاران در پارلمان تصریح دارد.

کیایی با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگی و امور رسانه ای مجلس، نه‌تنها منعی برای حضور خبرنگاران ندارد؛ بلکه از این حضور استقبال می‌کند، گفت: علاقمندیم رسانه‌ها حضوری جدی‌تر در مجلس داشته باشند و بهتر بتوانند اخبار قوه مقننه را پوشش دهند.

وی افزود: هر زمان که صداوسیما خواستار پخش مستقیم جلسات بوده، بیشترین همکاری را انجام داده و همواره برای تسهیل پوشش رادیویی جلسات با همکاران‌مان در صدای جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی داشته و داریم. همچنین این پوشش رسانه‌ای از طریق شبکه‌های اینترنتی همچون سایت «خانه ملت» انجام شده و سعی می‌کنیم جلسات علنی را به‌صوت زنده و تصویری پوشش دهیم.

تلاش برای حضور خبرنگارانی که پاسخ استعلام‌شان منفی است!

کیایی در پاسخ به این سوال که آیا اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس برای رفع مشکلات احتمالی برخی خبرنگاران در مسیر ورود و خروج به پارلمان و پوشش اخبار قوه مقننه پیگیری داشته است، تصریح کرد: برای توسعه این روابط میان خانه ملت و رسانه‌ها تلاش ویژه‌ای داریم و حتی اگر پاسخ استعلام‌ها درمورد خبرنگاری مثبت نبوده، از طریق اداره کل روابط عمومی پیگیری‌هایی صورت گرفته و در ادامه نیز این پیگیری‌ها انجام می‌شود تا ان‌شاءالله همه اصحاب رسانه و همه کسانی که در چارچوب قانون کار می‌کنند، بتوانند برای پوشش این اخبار در مجلس حاضر شوند.
منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین