کد خبر: ۴۸۸۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

دشمن تراشی سعودی ها برای حفظ انسجام سیاسی و اجتماعی عربستان؟!

اگر چه حجم زیادی از اخبار مربوز به جنگ ایران و عربستان منتشر شده است اما همانگونه که در یاداشتهای گوناگون نوشته شده، ظرفیت جنگ با ایران نه در منطقه و دنیا و نه حتی در عربستان که با مشکلات فراوانی از جمله جنگ قدرت و رویاروئی سنت و تجدد روبرو است وجود ندارد. ممکن است چنین نظریه پردازیهائی از سوی بخشهای نظامی کشورها مطرح شود تا از امکانات مادی و معنوی بیشتری برخوردار شوند و البته سعی دارند که هدایت تحولات را هم در دست بگیرند. تلاش عربستان در دوران ما بعد باخت در خاورمیانه در مقابل ایران، از بین بردن مزیت سیاست خارجی ایران در خاورمیانه یعنی حزب الله از معادلات منطقه ائی است. امیدش بیشتر به آمریکا است که با توجه به مخاطراتی که برای ترامپ دارد ممکن است همانگونه که بارزانی تنها ماند محمد بن سلمان هم تنها بماند. این اخبار حتی بصورت نظریه پردازی از جهت سیاسی اقتصادی صلاح نیست و ایجاد تلاطم میکند.
آفتاب‌‌نیوز :
سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه سعودی ها با دشمن تراشی به دنبال حفظ انسجام سیاسی و اجتماعی هستند، گفت: اصلاح حکومت در این کشور برای جلوگیری از فروپاشی است.
خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-پیمان یزدانی: سعد حریری، نخست وزیر لبنان روز شنبه از سمت خود استعفا داد. استعفای نخست وزیر لبنان در مقر رسمی کاخ نخست وزیری صورت نگرفت، بلکه سعد حریری استعفای خود را از مقام نخست وزیری لبنان در ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کرد. خبرگزاری مهر در گفتگویی با نصرت الله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن به بررسی دلایل استعفای سعد حریری و نقش عربستان در این خصوص پرداخته است. مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید.
*استعفای حریری در عربستان سعودی بیانگر چه حقیقتی است؟ چه ارتباطی را می توان بین این استعفا و اهداف عربستان متصور بود؟
حریری بد جور اسیر سعودیها شده است! یک سیاستمدار یا چهره ملی در کشور بیگانه استعفا نمی دهد! زمان و مکان اشتباه استعفا نشان از دلایل و انگیزه های آن دارد! فهم چرائی استعفای حریری افلاطون نمی خواهد، وی آینده سیاسی اش را برای بدهی های مالی اش به سعودی خراب کرد.
زمان روبه اضمحلال رفتن داعش در عراق و سوریه زمان مناسبی برای استعفا نبود. حریری با استعفای نابموقع خود سرنوشت سیاسی اش را به روندی از تحولات منطقه گره زد که از ۶ سال پیش سعی در تشکیل خلافت در منطقه داشت. این اسعفا بار دیگر تائید دیگری بر دخیل بودن عربستان در بهم ریختن منطقه توسط داعش است. اعلام این استعفا در عربستان بیانگر میزان دخالت این کشور در اوضاع داخلی و سرنوشت کشورهای منطقه و از جمله لبنان است. عربستان به عنوان یکی از همپیمانان آمریکا در منطقه طی ۶ سال گذشته تلاش داشت با فراهم کردن شرایط جنگ نیابتی در سوریه و عراق و دامن زدن به افراط گرائی و توسعه خشونت خود را از نسیم بهار عربی نجات دهد که موفق نشد.
*با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر داعش و گروه های تروریستی در منطقه، آیا استعفای حریری موجب افزایش بی ثباتی در منطقه و لبنان خواهد شد؟
حداقل دستاورد این اشتباه مرکب برای خود حریری یک لگد بزرگ به آینده سیاسی خودش است و کمترین تبعات آن کلید زدن یک جنگ نیابتی و سیاسی داخلی در لبنان است. نه بیانیه استعفای وی که از با ادبیات غیر دیپلماتیک از تلویزیون العربیه با وضع مشکوکی قرائت شد مطلب جدیدی داشت و نه با روش مرسوم وی همراه بود و نه می شود دلایل این استعفا را در داخل لبنان جستجو کرد. از جهت زمانی نیز این اقدام خطرناک است زیرا در دوران پساداعش در سوریه و عراق، روند شکلگیری حوادث بعدی منطقه حاکی از آن است که احتمالا داعش به سمت و سویی دیگر حرکت کند.
می توان گفت لبنان یکی از مقاصد و از لحاظ ژئوپولیتیکی نیز شرایط خطرناکی است. البته خیلی ها احتمال می دهند که تنش در این کشور افزایش پیدا کند اما من خوشبین هستم و در صورت همکاری گروه های سیاسی و نیروهای تاثیرگذار زمینه ازدیاد تنشها در لبنان را زیاد نمی دانم. از مردم لبنان سوریه را در جلوی چشم خود دارند و این بحران را نیز انشاالله از سر رد خواهند کرد. اما مطامع رژیم صهیونیستی را هم باید در نظر گرفت، ممکن است آتش فتنه جدیدی را در لبنان شعله ور کند. خوشحالی نخست وزیر این رژیم بیانگر علاقه وی در بهم ریختن صحنه لبنان است. شرایط فعلی منطقه و حاکمیت ثبات و آرامش خصوصا" در سوریه و عراق، دل نگرانی ها را در زمان کنونی افزایش داده است.
*چه ارتباطی می توان بین توطئه مشترک منطقه ای کاخ سفید، ریاض و تل آویو و استعفای سعد حریری قائل بود؟
جامعه، سیاست و حکومت در عربستان در حال حاضر روی چند گسل مهم قرار دارد و امروز دوران گذار را طی می‌کنند. از یک طرف، نسل قبلی دوران پیری را سپری می‌کند و از سوی دیگر، نسل جدید ویژگی‌های متفاوت‌تری دارد. بنابراین یکی از مهمترین گسل‌های موجود در عربستان گسل نسلی است و دیگری بحران جانشینی و تحولاتی که در صحنه عربستان شاهد هستیم ناشی از مولفه‌های این دو ویژگی است.
یعنی این اقدامات شاه و ولیعهد عربستان انجام داده اند برآیند جنگ قدرت و تحکیم موقعیت ولیعهد محمد بن سلمان و همچنین اصلاح سیاست و حکومت در این کشور برای جلوگیری از فروپاشی است.
در چنین شرایطی مقامات سعودی به دنبال آن هستند که برای عبور آسان از این دوران به روش‌های فرافکنی دست بزنند؛ یعنی برای آنکه چسبندگی اجتماعی- سیاسی‌شان را حفظ کنند ناچار هستند که به نوعی دشمن خارجی بتراشند. در این راستا اقدامات ایران هراسی سعودی و ضدیت با سیاست خارجی ایران در منطقه نیز می‌تواند مفهوم پیدا کند. بنابراین عربستان با راهبرد «دشمن تراشی برای حفظ انسجام سیاسی و اجتماعی» به دنبال حل مشکلات خود است.
مقوله استعفای اینچنینی سعد حریری با فشار سعودیها بعد از تصویب کاتسا در کنگره آمریکا و انتشار اسناد القاعده در زمینه ارتباط این گروه با ایران در این قالب می‌گنجد و بدینوسله پروژه ایران هراسی دو کلید خورده است!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین