کد خبر: ۴۸۸۹۳۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
با خوش‌باوری در مذاکره شرکت نکردیم

صالحی خطاب به مخالفان توافق‌هسته‌ای: اگر برجام بهم بخورد، آنها را حیرت‌زده خواهیم کرد/پیش‌بینی‌هایی برای برگشت‌پذیری

رییس سازمان انرژی اتمی ایران بر مفید بودن برجام برای همه طرف ها تأکید کرد و گفت: امیدواریم این اتفاق (خروج از برجام توسط دیگران) پیش نیاید، ولی اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرت زده خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر صالحی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران که در سالن دکتر حسابی این سازمان برگزار شد، صالحی خطاب به مخالفان توافق‌هسته‌ای: اگر برجام بهم بخورد، آنها را حیرت‌زده خواهیم کردضمن تقدیر از اساتید دانشگاهی در حوزه صنعت هسته ای، گفت: ما در حال حاضر در امر رادیوداروها قدم های بلندی را برمی داریم و مسئولین بخوبی کار را پیش می برند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، وی افزود: خوشبختانه در بحث جی ام پی کار ساختمانی و طراحی‌ها آغاز شده است. این کار، کار بزرگی است و قریب به 60 میلیون یورو هزینه دارد که امیدواریم در چهار سال آینده تکمیل شود و تا بتوانیم در عرصه رادیودارو و در چارچوب (جی ام پی) در غرب آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

رییس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر از سخنانش به امضای پیمان ان پی تی توسط ایران اشاره کرد و افزود: پس از مرور روند تحول علوم و فناوری هسته‌ای، متوجه شدم برای اینکه وارد عرصه فناوری هسته‌ای شویم با فشار امریکا باید ان پی تی را امضا می‌کردیم؛ با این وجود مسئولین وقت سازمان بسیار هوشمندانه حرکت کرده بودند. 

وی ادامه داد: آنها نه فقط ساخت نیروگاه و تامین نیازهای آن، بلکه همه صنعت هسته‌ای را در نظر گرفته بودند. پیش‌بینی شده بود تا اگر نیروگاهی خریداری می‌شود، نیروی انسانی لازم و دیگر الزامات از جمله سوخت آن را نیز تأمین کنند تا در ارتباط با ادامه حیات نیروگاه، اگر نگویم خودکفا، خوداتکا باشیم. 

وی با تقدیر از پیش‌بینی‌های انجام شده، اضافه کرد: نمی‌توان نیروگاه داشت و میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرد و نسبت به سوخت آن بی توجه بود.

رییس سازمان انرژی اتمی با تقدیر از اساتید صنعت هسته‌ای، یادآور شد: بنده افتخار می‌کنم که این توفیق را یافته‌ایم که میراث‌دار این عزیزان باشیم. حداقل کاری که انجام می‌دهیم این است که باید رو به جلو حرکت کنیم و به عقب برنگردیم و خشتی بر خشت‌هایی که پیشکسوتان روی هم گذاشته اند، قرار دهیم.
 
وی سپس موضوع فرایند اکتشاف در سازمان نیز اشاره کرد و گفت: از سال 88 که افتخار حضور در سازمان پیدا کردم با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری گرفتیم، توانستیم جستجوی هوایی را انجام دهیم و امکاناتی را از خارج وارد کنیم. الان قریب به 73 تا 74 درصد برداشت هوایی از خاک ایران انجام شده است. این رقم با نسبت 20 درصدی که حداکثر قبل از انقلاب انجام شده بود قابل مقایسه نیست. 

وی به مقایسه شرایط پیشین با وضعیت امروز کشور در این حوزه پرداخت و گفت: قبلاً در شرایطی بودیم که اگر می‌خواستیم کاری انجام دهیم لاجرم باید سریع انجام می‌دادیم و خیلی زمان نداشتیم. الان زمانی است که می توانیم به صورت منطقی جلو برویم. 

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه سانتریفیوژ از ابتدای خلق فکر یک سانتریفیوژ جدید تا زمان تولید آن به 8 سال زمان نیاز است و ما هم همین مسیر را طی می کنیم و خوشبختانه توفیق زیادی هم نصیبمان شده است. در حال حاضر با چین و کشورهای دیگر مذاکره می کنیم. البته این کشورها شرایطی مثل پیوستن به یک سری کنوانسیون ها، ایمنی و ... دارند و ما خیلی شتابی برای پیوستن به کنوانسیون های بین المللی نداریم لذا با تأمل جلو می رویم. 

صالحی به ساخت دو نیروگاه با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: به خاطر شرایط آب و هوایی نیروگاه‌های بزرگ را باید در جنوب و یا در شمال ایجاد کنیم ولی نیروگاه های کوچک را می توانیم در محل مصرف ایجاد کنیم. 

وی سپس به افکار عمومی و ذهنیتی که در آنها از انرژی هسته‌ای وجود دارد اشاره کرد و افزود: متأسفانه تصور اذهان عمومی از انرژی هسته‌ای غالباً موضوعاتی نظیر سانتریفیوژ و غنی سازی است در حالیکه صنعت هسته‌ای کاربردهای دیگری در کشاورزی، صنعت و سلامت نیز دارد. 

معاون رییس جمهوری با اشاره به احداث بیمارستان هسته ای در کشور، ادامه داد: 95 درصد از کارهای قراردادی آن به اتمام رسیده است و تنها بخش مربوط به ضمانت بانکی آن با کشور اتریش باقی مانده که در حال انجام آن هستیم. ان شاالله شاهد بیمارستانی مدرن در غرب آسیا خواهیم بود. 

صالحی به مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در موضوع هسته‌ای طرف مقابل ممکن بود عهدشکنی کند، پیش‌بینی‌هایی را برای برگشت‌پذیری کرده بودیم. ما با خوش‌باوری در مذاکره شرکت نکرده بودیم.

وی برجام را برای همه طرف‌ها مفید دانست و تأکید کرد: این برنامه برای ما، برای جامعه بین‌المللی و هم برای استحکام بخشیدن به ان پی تی مهم است. اگر برجام بهم بخورد هیچ کنوانسیونی نمی‌تواند از استحکام لازم برخوردار باشد. امیدواریم این اتفاق پیش نیاید. ولی اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرت‌زده خواهیم کرد.

صالحی به چالش صنعت هسته‌ای در سال 88 اشاره کرد و گفت: وقتی برای اولین بار عهده دار مسئولیت در سازمان شدم، سوخت راکتور رو به اتمام بود. آقای آقازاده نامه‌ای به آقای البرادعی نوشته بودند که ما 20 درصدمان در حال اتمام هست بفرمایید که آرژانتین و یا هر کشور دیگری مانند گذشته آن را در اختیار ایران بگذارند. 

وی ادامه داد: بنده که به سازمان آمدم آن نامه را پی گیری کردم. چون مدتی در وین بودم با آقای البرادعی هم روابطی داشتم، ایشان نامه آقای آقازاده را نشان داد و گفت شما که پیگیری می‌کنید، این بار برای تحویل سوخت 20 در صد هم شرایط گذاشته‌اند. 

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: نامه‌ای غیررسمی توسط آمریکا و روسیه نوشته شده بود که اعلام کرده بودند حاضریم 20 درصد را در قبال پذیرش شروطی تأمین کنیم، من هم گفتم هیچ دلیلی ندارد که ما آن شروط را بپذیریم. این شروط حاکمیت ملی ما را زیر سؤال می‌برد. راکتور ما برای تولید رادیودارو است و قبلا هم سوخت 20 درصد را گرفته بودیم. 

وی ادامه داد: زمانی که من از مذاکره با آقای البرادعی بازگشتم، به رییس‌جمهور وقت گفتم اینها به ما 20 درصد را نخواهند داد، اجازه بدهید ما کار را شروع کنیم. بنده به گونه‌ای کار را آغاز می‌کنم که نه با مقررات بین المللی در تعارض باشیم و نه سر و صدا می کنیم، ولی کار را آغاز می کنیم. 

صالحی به نقش شهید شهریاری در پیشبرد این موضوع اشاره و گفت: دکتر شهریاری عزیز بخشی از محاسبات را عهده دار بودند و افرادی را نیز تربیت کردند. به این ترتیب مقدمات 20 درصد را فراهم کردیم و دو ساله توانستیم 20 درصد را زیر صفر تأمین کنیم.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان و نخبگان عرصه راکتور تحقیقاتی تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ایرانی
|
-
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
3
هیچ کاری نمی کنید.خودتون بهتر از همه میدونید چقدر دستتون خالیه برای مواجهه با چنین شرایطی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
3
0
خیانتهای کسانیکه انرژی وتوان هسته ای ایران را ازبین بردند وبه خودر تاریخ خواهد ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
1
0
تا حالا که ناراضی بودین حالا که اونا خالی بندی میکنن طلبکار شدین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
1
0
هرچه زودتر همه رو حیرت زده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
منکه دهنم از حیرت واااااااااااااااااااااا مونده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
1
به امید نابودی برجام و برگشتن تحریم های پربرکت نفتی ومالی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین