کد خبر: ۴۸۹۴۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

میزان وام بلاعوض و تسهیلات نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در زلزله غرب کشور مشخص شد

بنیاد مسکن اعلام کرد میزان وام بلاعوض و تسهیلات نوسازی و بازسازی در خانه‌هایی که زلزله غرب کشور باعث آسیب به آنها و تخریب‌شان، مشخص شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز رئیس جمهور در استان کرمانشاه به مردم قول داد برای اختصاص وام و تسهیلات بلاعوض و تسهیلات بلندمدت برای نوسازی و بازسازی واحدهای آسیب دیده اقدام می شود. مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سرویس مشکلات مردم از جزییات این تسهیلات خبر دادند.

در این راستا مجید جودی مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن گفتگویی کوتاهی با ما داشت که در ادامه می خوانید:

چه تعداد واحد مسکونی در زلزله غرب کشور آسیب دیده است؟
اقدامات بنیاد مسکن از دیروز آغاز شد و برآورد واحدهای آسیب دیده انجام شد. بر اساس برآورد طی این دو روز مشخص شد حدود 11 هزار واحد مسکونی روستایی کاملا ویران شده و نیاز به احداث مجدد دارند و 4500 باب واحد مسکونی شهری هم باید نوسازی شوند. در همین راستا مشخص شد 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به ترمیم دارند.

رئیس جمهور درباره تسهیلات بلاعوض و وامهای طولانی مدت به مردم غرب کشور قول داد. میزان این وامها مشخص شده؟
بله، مصوب شد واحدهای مسکونی که باید در شهرها احداث شوند از 35 میلیون تومان وام کم بهره با 5 درصد سود با مدت بازپرداخت 15 ساله برخوردار شوند. همچنین به این واحدها 6 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض تعلق گرفت. در روستاها نیز خانه هایی که نیاز به بازسازی کامل دارند، از 25 میلیون تومان وام 4 درصد با دوره بازپرداخت 15 ساله برخوردار می شوند و به صاحبان این واحدها هم 5 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می شود. برای واحدهای مسکونی که نیاز به تعمیر دارند هم وام 15 میلیون تومانی با بازپرداخت 7 ساله و سود 4 درصد در نظر گرفته شده است و به صاحبان این واحدها هم 2 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود.

چه زمانی بنیاد مسکن وارد عملیات بازسازی و نوسازی می شود؟
ما عملا از دیروز بعد از حادثه، کار بازسازی را شروع کردیم چون فرآیند بازسازی با برآورد خسارت آغاز می شود و عملیات برآورد خسارات، جزئی از بازسازی است. پس از برآورد خسارات، ارزیابی واحدها از امروز شروع شده و پس از پایان عملیات امداد و نجات بلافاصله برنامه های نرم افزاری برای طراحی واحدهای تخریب شده شروع می شود.

در زلزله اخیر موضوع کیفیت سازه و تخریب سازه هایی با اسکلت فلزی و سقفهای بتنی مورد اعتراض زیادی واقع شد. روند نظارت بر نوسازی و بازسازی واحدهای آینده چطور خواهد بود تا از تکرار این وضعیت جلوگیری شود؟
ما در روستاها، کمتر واحد تازه ساز داریم که تخریب شده باشد. عموما در داخل شهرها تخریب واحدها با این کیفیت مشاهده می شود. در زمین لرزه اخیر هم شدت زلزله بالا بود و هم در نظارت در ساخت برخی از خانه ها سهل انگاری شده باشد. در بازسازی، امیدواریم مراحل نظارت با دقت انجام شود تا شاهد تکرار این آسیبها نباشیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
امان از دست این سودهای لعنتی. همیشه همراه ماست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین