کد خبر: ۴۸۹۴۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
انتقاد از تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس

وزیر آموزش و پرورش: ۲۶ هزار نیرو هر سال در مرخصی زایمان هستند/پیگیر وضعیت معلمان زندانی هستم/وضعیت استخدام در آموزش و پرورش/دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته؟

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش صبح امروز سه شنبه 23 آبان در محل این وزارتخانه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش) طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه گفت: مهم‌ترین سرفصل برنامه‌های ما توجه به سند تحول بنیادین است. ما امروز این سند را بررسی کردیم و مشخص شده در چه بخش‌هایی رشد داشته و در چه بخش‌هایی رشد نداشته است. متاسفانه نقشه توزیع استقرار راهکارها و اجرای سند؛ نامتقارن است.

به گزارش‌ آفتاب‌‌نیوز، وی ادامه داد: برنامه‌های سال 96 و آنچه تا پایان سال باقی مانده و همچنین برنامه سال 97 براساس این بررسی‌ها اصلاح می‌شود و ما به سمتی حرکت می‌کنیم که توسعه سند تحول متوازن انجام شود و به شکلی باشد که سند تحول همه برنامه‌های آموزش و پرورش را دربربگیرد.

وزیر آموزش و پرورش: ۲۶ هزار نیرو هر سال در مرخصی زایمان هستند/پیگیر وضعیت معلمان زندانی هستم/وضعیت استخدام در آموزش و پرورش/دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته؟

بطحایی بر شایسته‌سالاری در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: گام اول در نظام شایسته‌سالاری انتخاب و انتصاب مدیران مدارس است. ما فراخوانی را در آبان‌ماه منتشر کردیم و از همکاران خود خواستیم نظرات خود را در این باره بیان کنند. همچنین یک سامانه طراحی می‌شود تا هر مدرسه‌ای که به مدیری نیازمند است شرایط مدیر مورد نیاز خود را اعلام کند و مدیرانی که آماده فعالیت هستند صلاحیت خود را برای خدمت اعلام کنند و با این روند دیگر به شکل سابق که مستقیم فقط وزارتخانه درباره انتصاب مدیران مدارس نظر می‌داد، وجود نخواهد داشت.

وی افزود: طراحی این سامانه تا پایان دی‌ماه تمام می‌شود و به دنبال اجرایی آن هستیم و در سال 97 انتخاب و انتصاب مدیران براساس این روش خواهد بود ضمن آنکه دستورالعملی که در سال 94 درباره انتصاب نوشته شده؛ بازنویسی خواهد شد.

بطحایی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان اصلاح می‌شود. متاسفانه علی‌رغم بحث‌هایی که در رسانه‌ها و در عموم مطرح شده؛ از سال 94 تا 95 نرخ و میزان سهم شراکت و سوددهی صندوق میانگین 9/17 درصد بوده است. البته برخی شرکت‌های وابسته به صندوق مشکلات مالی داشته‌اند اما ارزش آنها بالا رفته است.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که مشکلات صندوق حل شود و خبرهایی که بعضا منتشر می‌شود در این‌باره که همه دارایی‌های صندوق به یغما رفته است، درست نیست و این مبالغه‌آمیزی‌ها درباره صندوق فرهنگیان به ارزش سهام و سهامداران لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می‌کنیم که به علت مصاحبه یک مقام مسئول که اثرگذار است؛ سهام یک شرکت تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند لذا از کسانی که سخنرانی می‌کنند و پیرامون این مساله اطلاع‌رسانی می‌کنند توقع دارم  در دادن اطلاعات دقت کنند. ما به دنبال آن هستیم که سبد سرمایه‌گذاری را در این صندوق به شکلی اصلاح کنیم که تخلف به صفر برسد.

وی ادامه داد: پرونده تحقیق و تفحص از ذخیره صندوق فرهنگیان تا دو هفته دیگر توسط مجلس ارائه می‌شود. ابعاد مختلف تخلف در بانک سرمایه واکاوی شده است و ارائه می‌شود.

بطحایی افزود: صحبت‌هایی درباره تاسیس بانک فرهنگیان مطرح شده که این مساله فقط در حد یک ایده است و هنوز مجلس شورای اسلامی درباره آن نظری نداده است. این ایده از طرف فرهنگیان مطرح شد که علاقه دارند دریافت حقوق و مزایای خود را از طریق این بانک انجام بدهند تا بتوانند به طور مثال وام‌های خوبی نیز دریافت کنند.

بطحایی درباره برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای دانش‌آموزی گفت: علی‌رغم برخی مشکلات و خطرات برگزاری اردوها، اردوهای راهیان نور برای دانش‌آموزان سود دارد زیرا بخشی از فرایند یادگیری و یاددهی در این اردوها رخ می‌دهد البته ما نمی‌توانیم به تنهایی مسوولیت اردوهایی همچون راهیان نور را بپذیریم و اگر دستگاه‌های دیگر همکاری نکنند این اردوها نمی توانند موفق باشند زیرا سلامت و امنیت دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یک مرکز در آموزش و پرورش برای کنترل اردوها راه‌اندازی شده است که دائم آنها را کنترل می‌کند. در طول هر سفر حداقل سه بار با مربیان حاضر در اردو تماس گرفته می‌شود و با سیستم GPSنیز اتوبوس‌ها کنترل می‌شود. منابع تامین اعتبار اردوهای راهیان نور؛ یک بخشی در بسیج است و یک بخش در آموزش و پرورش و بخش دیگر نیز از اولیا کمک گرفته می‌شود. بین 3 الی 10 میلیارد تومان بودجه‌ای است که آموزش و پرورش برای برگزاری اردوهای راهیان نور در نظر گرفته و هزینه کرده است.

بطحایی درباره وضعیت استخدام در آموزش و پرورش گفت: امروز یک میلیون و 700 هزار نیروی استانی شاغل و بازنشسته در آموزش و پرورش حضور دارند. براساس مصوبه شورای عالی فرهنگی هرگونه استخدام نیروی انسانی باید از مجاری مشخص که همان دانشگاه فرهنگیان است، صورت بگیرد. متاسفانه در سال‌های گذشته از برخی مجاری دیگر همچون نهضت سوادآموزی و حق التدریس نیز برای استخدام استفاده شده است.

وی ادامه داد: اگر طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای استخدام معلمان به تصویب برسد ما شاهد موج سهمگینی در بخش نیروی انسانی خواهیم بود که تاثیر مستقیم آن بر کیفیت آموزش و پرورش است البته به دنبال آن هستیم که نیروهای حق‌التدریس و نهضتی با مکانیسمی که پیش‌بینی می‌شود؛ به کار گرفته شوند.

بطحایی با اشاره به اینکه امور پشتیبانی و نگهداری مدارس در آموزش و پرورش سهم و وقت زیادی را می‌گیرد، گفت: در شرایط موجود نگهداری از مدارس بسیار سخت شده است به همین دلیل به دنبال این هستیم که بودجه آموزش و پرورش در سال آینده استانی شود و یکی از فرصت‌هایی که این استانی شدن به ما می‌دهد این است که استان‌ها بخش پشتیبانی را می‌توانند برعهده بگیرند یا آن را به شوراهای آموزشی واگذار کنند یا به نهادهای دیگر.

وی بر لزوم آموزش معلمان تاکید کرد و افزود: برنامه‌ای داریم که در تابستان معلمان آموزش‌های لازم را ببینند و در این راه از تلویزیون تعاملی سینا استفاده خواهیم کرد همچنین سنجش صلاحیت حرفه‌ای را جدی می‌گیریم و سه اصل آموزش، سنجش، صلاحیت و رتبه‌بندی برای معلمان مدنظر قرار خواهد گرفت.

بطحایی در باره آخرین وضعیت معلمان زندانی گفت: پیگیر وضعیت معلمان زندانی و معلمان در تبعید هستم. تلاش‌هایی برای این مساله صورت گرفته و مذاکراتی انجام شده است و مذاکراتی انجام دادیم که بخش‌هایی که قابل عفو و بخشش است در مراجع قضایی صورت بگیرد اما اجازه دهید برای جلوگیری از حاشیه‌سازی توضیحات بیشتری ندهم.

وی با رد این مساله که برخی افراد در آموزش و پرورش درس نمی‌دهند ولی حقوق می‌گیرند و برخی دیگر درس می‌دهند اما حقوق زیادی نمی‌گیرند، گفت: به دلیل بعضی مشکلات ساختاری در آموزش و پرورش ما همکارانی داریم اما کلاس درس نداریم به آنها بدهیم تا تدریس کنند و در جایی دیگر کلاس درس داریم اما نیرو نداریم و مجبوریم از نیروهای حق‌التدریسی استفاده کنیم. اشکال سازمانی نیز به ما اجازه نمی‌دهد که نیروهای مازاد یک منطقه را به جای دیگری منتقل کنیم.

بطحایی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی و پیچیده بودن آن در آموزش و پرورش گفت: ما 26 هزار نیروی انسانی داریم که هر سال در مرخصی زایمان هستند و این رقم شش برابر دستگاه‌های دیگر است. 11 هزار نیروی ما در سال ماموریت هستند و تعداد زیادی نیز دانشجو هستند. جمع این ارقام حدود 14 درصد کل نیروی انسانی ماست که از حرفه خارج می‌شود.

بطحایی درباره پیگیری آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش گفت: باید قبول کنیم که آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و هرچند شاید درصد آن بالا نباشد اما حتی یک آسیب اجتماعی نیز مهم است. ما درباره این مساله از مجراهای مختلف ورود کردیم بحث اول آموزش است و به دنبال آموزش خانواده‌ها هستیم و برنامه‌ای را با ده موضوع در دست تدوین داریم و در این راه از تلویزیون تعاملی استفاده می‌کنیم و خانواده‌ها مجبور هستند در این برنامه آموزشی شرکت کنند.

وی ادامه داد: برنامه دوم ما آموزش مدیران و رؤسای مناطق است و برنامه سوم آموزش معلمان. همچنین امروز جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و برنامه مقابله با این آسیب‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از برخی کتاب‌های کمک آموزشی گفت: نباید استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی حتی آنها که معتبر است به صورت اجباری باشد و اینکه معلمی دانش‌آموزان را وادار کند که مثلا یک کتاب خاص را تهیه کنند درست نیست و یک تخلف آشکار است. البته فراوانی این موضوع بسیار کم است ولی حتی یک کلاس و یک مورد هم خوب نیست.

بطحایی درباره آخرین آمار ترک تحصیل‌کنندگان گفت: آمار ترک تحصیل در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما در مناطق محروم و استان سیستان و بلوچستان افرادی هستند که به مدرسه مراجعه نمی‌کنند. تعداد دقیق این افراد مشخص نیست اما 97 درصد از کسانی که شرایط ثبت نام را دارند در دوره ابتدایی وارد مدرسه می‌شوند هرچند تعدادی از آنها بعد از یک یا دو سال ترک تحصیل می‌کنند و به مشاغل کاذب روی می‌آورند.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در دور متوسطه دور دوم 340هزار بازمانده، در متوسط دور اول 200 هزار نفر، در ابتدایی 200 هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم. هر چند این میزان عدد بزرگی نیست اما برای کشورمان زیاد است.

بطحایی درباره تحصیل اتباع خارجی گفت: ما تحصیل اتباع خارجی به ویژه اتباع افغان را پیگیری می‌کنیم. هرچند در برخی موارد خوده اولیای دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل فرزندان خود ندارند. البته در سال آینده درصد بالایی را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر استفاده از جوانان و زنان گفت: سیاست ما نیز همانند دولت استفاده بیشتر از نیروهای جوان و بانوان در رده‌های مدیریتی در تهران و استان‌هاست. امروز 60 درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش را خانم‌ها و بانوان تشکیل می‌دهند اما متاسفانه در سال‌های گذشته کات‌سازی برای استفاده جوانان اتفاق نیفتاده است.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تنبیه بدنی در مدارس گفت: تنبیه بدنی در مدارس فراوانی زیادی ندارد اما معتقدم که با صدور بخشنامه به تنهایی نمی‌توان این مساله را از بین برد بلکه باید نظارت‌ها تقویت شود و هیچگونه بهانه‌ای نمی‌تواند تنبیه بدنی و حتی زبانی و شخصیتی را توجیه کند و مواردی که به ما اعلام می‌شود به شدت با آن برخورد می‌شود و ما آن را پیگیری می‌کنیم حتی گاهی خوده ما برای دانش‌آموزان وکیل گرفته‌ایم تا از حق آنها در مراجع قضایی دفاع کنیم. از طرف دیگر بعضی دانش‌آموزان به خاطر کج‌رفتاری‌ها، تعرض‌ها و بی‌ادبی‌هایی نیز به شخصیت معلم انجام می‌دهند که این مساله نیز درست نیست زیرا اهانت به یک معلم اهانت به همه معلم‌هاست.

بطحایی درباره به روز کردن برنامه‌های درسی و تغییر برنامه‌های درسی گفت: تغییر برنامه درسی یک فرآیند طولانی است یعنی اگر امروز تصمیم به تغییر بگیریم سه سال دیگر می‌توانیم آن را در کتاب‌های درسی ثبت کنیم اما ما به دنبال به‌روزرسانی هستیم و سال آینده سال دوازدهم تحصیلی به دوران تحصیل اضافه می‌شود همچنین به موازات؛ برنامه‌های مکمل را ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: اینکه برخی دستگاه‌ها به دنبال این هستند که پروژه‌های آنها در کتاب‌های درسی گنجانده شود درست نیست بلکه باید موضوعات ملی در کتاب‌های درسی درج شود و کتاب‌های درسی به سمتی برود که مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان آموزش بدهد تا آنها وارد بازار کار شوند.

بطحایی بر لزوم توجه پرورش در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: در این راه قرار است با کانون پرورش فکری کودکان برنامه‌هایی را اجرا کنیم و مدارس ارتباط بیشتری با کانون داشته باشد.

وی همچنین به نقش اقلیت‌ها تاکید کرد و ادامه داد: کارگروه اهل سنت برای دانش‌آموزان اهل سنت تشکیل شده و در اولین جلسه آن من شرکت کردم و این کارگروه هم‌اکنون کار خود را پیش می‌برد.

بطحایی همچنین با اشاره به مدارسی که در زلزله اخیر کرمانشاه تخریب شده‌اند، گفت: مدارسی که بعد از سال 70 مقاوم‌سازی شده‌اند توانسته‌اند در برابر زلزله مقاومت کنند و کمتر تخریب شوند. بودجه خوبی برای مقاوم‌سازی مدارس در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شده. ما هم‌اکنون برای ساخت مدارس تخریب شده در کرمانشاه به 66 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. همچنین برای مقاوم‌سازی مدارس نیز به بودجه‌ای معادل 10 میلیارد تومان نیاز داریم.

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
2
معیشت ومنزلت من معلم و دبیر خوب نیست اما کو توجه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
0
0
می خواهم یک فیلم تخیلی درباره وضعیت معیشت خوب ومنزلت معلمان در ایران درست کنم لطفا راهنمایی کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین